واقعیت این است که به رغم تبیین ویژگی ها و نقش محوری شوراهای اسلامی در اصول متعدد قانون اساسی ابهامات جدی در مورد شخصیت حقوقی و جایگاه شوراها در منظومه نظام سیاسی مردم سالاری ما وجود دارد.

عملکرد شوراهای شهر و روستا با ۱۸ سال سابقه در سایه ابهام/تشکیل هرم وارونه شوراها در ایران

به گزارش «قدس آنلاین» شوراها در قانون اساسی ایران تشکیلاتی به هم پیوسته اند و لازم بود که قانون مربوط به شوراها به صورت سلسله وار و پیوسته اجرا شود و شوراهای شهر و روستا زمینه توسعه مشارکت های بزرگ تری چون حضور در مجلس شورای اسلامی را فراهم کند اما نگاه به سابقه تأسیس و تصویب این قانون ما را به هرم وارونه شوراها می رساند و این موضوع تحقق اهداف شوراها را تحت تأثیر قرار می دهد.

میکائیل سلمانی در جریان سی و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها که در برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: قرار گرفتن شوراهای اسلامی در آستانه پنجمین دوره انتخابات فعالیت آنها پرسش های جدی و متعددی را در خصوص دستاوردها و نقاط ضعف عملکرد این نهاد پیش روی مردم و صاحب نظران به رشد و توسعه متوازن نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده است و مهمترین سئوال این است که آیا شوراهای شهر و روستا در این ۱۸ سال فعالیت متناسب با اهداف و راهبردهای ترسیم شده در قانون اساسی و توقعات به حق مردم قادر به پاسخگویی مناسب به مسئولیت های خود بوده اند یا خیر.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که به رغم تبیین ویژگی ها و نقش محوری شوراهای اسلامی در اصول متعدد قانون اساسی ابهامات جدی در مورد شخصیت حقوقی و جایگاه شوراها در منظومه نظام سیاسی مردم سالاری ما وجود دارد.

سلمانی تصریح کرد: بی تردید وجود ناکارآمدی تعدادی از شوراهای اسلامی حتی در کلانشهرها و عدم استفاده درست از ظرفیت قانونی و اجرایی خود باعث شد که مجلس شورای اسلامی به جای اتخاذ رویکرد توسعه بخشیدن به صلاحیت و اختیارات شوراهای اسلامی نگرشی تردیدآمیز همراه با احتیاط هر چه بیشتر در اعطای اختیارات آنها را در پیش گیرد.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان ها ادامه داد: عدم وجود زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی لازم برای تشکیل شوراها در بعضی از مناطق کشور و اولین تجربه از کار جمعی در شکل و قالب شورایی در اغلب شهرها و روستاها و وجود ابهامات و ضعف ها و خلاءهای قانونی برای تعمیق و نهادینه شدن ساختار شورایی از مهمترین علل عدم توفیق شوراهای اسلامی در چارچوب انتظارات موجود است.

وی همچنین با اشاره به اهم مشکلات مردم استان قزوین افزود: فعالیت های واحدهای تولیدی استان به عنوان یکی از پایه های مهم ایجاد اشتغال مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است که امیدواریم در این زمینه مسئولان توجهی را داشته باشند.

سلمانی اضافه کرد: در جهت رفع مشکلات مردم استان قزوین باید توجه ویژه ای نیز به واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل، توانمندسازی واحدهای کوچک و زودبازده، مسائل زیست محیطی استان، فعالیت واحدهای آلاینده مثل نیروگاه برق شهیدرجایی، کارخانه سیمان آبیک و سایر واحدهای آلاینده، جلوگیری از ایجاد مواد آلاینده بیماری زا پساب های صنعتی و ... شود.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان ها در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات مردم استان قزوین عدم امکانات درمانی و بهداشتی در شهر محمدیه است که امیدواریم در این زمینه اقدامات موثری از سوی دستگاههای مسئول صورت گیرد.

وی در پایان با اشاره به حل معضلات مسکن مهر به خصوص شهر جدید مهرگان به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های مسکن مهر کشور، گفت: امیدواریم در این بخش امکانات آموزشی مناسب، حمل و نقل و امکانات بهداشتی و هچنین ورزشی و تفریحی مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.