۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 519795

البناء

چهره سوریه، در نقشه شوم ترامپ و صهیونیستها

نویسنده: حسن شقیر ترجمه مریم نصر اللهی

دونالد ترامپ نتوانست مدت زیادی در مربع «پیچیدگی استراتژیک» در مورد چگونگی نزدیکی آمریکا به جنگ سوریه و نیز ابزارهای نفوذ دولتش در این بحران، باقی بماند، چه بسا علت این مساله آن است که تحولات میدانی سوریه مبنی بر شکستهای پیاپی معارضان سوری در مقابل ارتش سوریه، چندان به نفع ایالات متحده پیش نرفت.

قدس آنلاین - دونالد ترامپ نتوانست مدت زیادی در مربع «پیچیدگی استراتژیک» در مورد چگونگی نزدیکی آمریکا به جنگ سوریه و نیز ابزارهای نفوذ دولتش در این بحران، باقی بماند، چه بسا علت این مساله آن است که تحولات میدانی سوریه مبنی بر شکستهای پیاپی معارضان سوری در مقابل ارتش سوریه، چندان به نفع ایالات متحده پیش نرفت.

از این رو، ترامپ اهداف خود در مورد سوریه را مشخص کرده و آنها را به سه مرحله تقسیم کرد؛ که با شکست داعش آغاز می شود و با خروج ایران و حزب الله از سوریه و در نهایت ایجاد مناطق امن و تغییر نظام سیاسی در این کشور، به پایان می رسد.

اگر با دقت به اقدامات آمریکا در خصوص سوریه نگاه کنیم، در می یابیم که ترامپ در واقع فعالیتهای خود برای ایجاد زمینه های سیاسی و میدانی لازم در راستای تحقق مراحل ذکر شده را آغاز کرده است؛ که اقداماتی از قبیل تعیین نقشه های جغرافیایی بین گروههای معارض مسلح و سازمانهای تروریستی در همین چارچوب قرار می گیرد.

نقشه شوم آمریکا برای سوریه، در مرحله نخست، شامل اشغال مستقیم سوریه توسط آمریکا و حضور ترکیه از طریق مثلث جرابلس، أعزاز و الباب در خاک سوریه بوده و پس از آن توجه دولت ترامپ به جنوب سوریه منعطف شده است؛ تا به سوی مرحله دیگری از اهداف خود در این کشور حرکت کرده و با ایجاد مناطق امن در نواحی جنوبی سوریه، در حقیقت امنیت صهیونیستها را تامین کند و از نگرانی های آنها در مورد نفوذ ایران و حزب الله در منطقه جولان، بکاهد.

از سوی دیگر، امریکا با این اقدام می تواند با همکاری اسرائیل و از طریق اردن منطقه امنی را برای حضور نیروهای خود در جنوب سوریه فراهم کرده و به زعم خود زمینه را برای براندازی نظام اسد نیز فراهم کند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.