بجنورد- نماینده انجمن اتیسم ایران دفتر خراسان شمالی گفت: رسانه ها نقش مهمی در ایجاد فضای روانی آرامش بخش برای خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم دارند و می توانند یاری گر خوبی باشند.

ناآگاهی نسبت به اوتیسم مشکلات عدیده ای در شهر و استان ایجاد می کند

مینا راه چمنی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار کرد: اختلال طیف اوتیسم یکی از انواع اختلالات دوران کودکی است که رشد و گسترش مهارت های اجتماعی و ارتباطی فرد را مختل می کند.

وی با اشاره به اینکه علایم اوتیسم معمولا قبل از سه سالگی به خوبی مشخص می شوند، افزود: این علایم شامل اختلال در برقراری ارتباطات کلامی و غیرکلامی، داشتن رفتارهای غیر عادی و خزانه رفتاری محدود(رفتارهای پرتکراروکلیشه ای) است.

راه چمنی خاطرنشان کرد: فرد دارای اوتیسم در مسیر رشد ممکن است در زمینه یا حیطه های شناختی، اجتماعی، عاطفی و.. نیز دچار اخلال در عملکرد شود.

وی با بیان اینکه اختلالات طیف اوتیسم از سه سطح به ترتیب از خفیف تا شدید تشکیل شده است، تصریح کرد: اوتیسم سطح یک و آسپرگر که از نظر عملکرد با عملکرد بالا شناسایی می شوند و نیازمند حمایت هستند، سطح دو که با میزان عملکرد متوسط و پایین تر نیازمند حمایت زیاد هستند و سطح سه با عملکرد ضعیف که نیازمند حمایت بسیار زیاد می باشند.

وی با اشاره به مشکلات خانواده های کودکان دارای اوتیسم در جامعه حاضر یادآورشد: عدم شناخت و آگاه سازی کافی مربوط به اوتیسم در شهر و استان مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند.

وی گفت: از آنجایی که کودکان دارای اوتیسم رفتارهای بی قراری، جیغ زدن، رفتارهای تکراری و کلیشه ای، عدم تحمل فضاهای شلوغ و... که مربوط به مشکلات ضعف در تعامل و ارتباط اجتماعی آنهاست موجب می شود که در مکان های عمومی، اماکن و مطب، معابر و حتی پارک های بازی رفتارهای هیجانی داشته باشند و خانواده این کودکان به علت نگرانی قبول و پذیرش کودکانشان در کنار سایر همسن و سالان ترجیح به عدم حضور فرزندانشان در اجتماع می دهند.

وی افزود: همچنین با توجه به شعار بهداشت جهانی درباره درمان افسردگی «بیاید صحبت کنیم» باید بتوانیم در سال جدید با ایجاد فضایی آگاه و درک متقابل اجتماعی در کاهش اختلال افسردگی در جامعه بکوشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.