مشهد- رئیس جمهور ایالت تاتارستان در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد از حضور ایران در نشست عالی به نام روسیه و جهان اسلام که هر ساله در قازان با حضور بیش از ۵۰ کشور اسلامی برگزار می شود، دعوت کرد.

دعوت از ایران برای حضور در نشست عالی به نام روسیه و جهان اسلام در قازان

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور ایالت تاتارستان در این دیدار خاطرنشان کرد: وجود بارگاه منور رضوی با توجه به ارزش های معنوی و دینی آن می تواند در راستای تبلیغ اسلام ناب مورد استفاده قرار گیرد. دو نماینده از ایران در گروه جهان اسلام که به ایده پویتن، رییس جمهور روسیه، راه اندازی شده، می تواند حضور داشته باشد. یک نشست عالی به نام روسیه و جهان اسلام هر سال در قازان برگزار می شود و نمایندگان بیش از ۵۰ کشور اسلامی در آن حضور دارند و از استان شما و ایران نیز دعوت می کنیم که در این نشست حضور پیدا کنید.

رستم مینیخانف افزود: در جمهوری تاتارستان محصولات صنعتی زیادی از جمله کشتی ها، هواپیما و خودروهای سبک و سنگین تولید می شود؛ در حوزه معدنی نیز ما تجربه خوبی داریم.

وی با بیان اینکه جمهوری تاتارستان به لحاظ جایگاه صنعتی در رده پنجم در فدراسیون روسیه قرار دارد، گفت: ما بیش از ۵۰ درصد تولیدات خود را به دنیا صادر می کنیم و ۳ و ۹ دهم میلیون نفر جمعیت داریم. همچنین رتبه ما در سرمایه گذاری در فدراسیون روسیه جایگاه سوم است. در حوزه آموزش و تحقیقات ما جایگاه خوبی داریم و امیدواریم کنفرانس های تحقیقاتی مشترک بین ایران و تاتارستان برگزار شود و در این زمینه تجربه خوبی داشته باشیم.

رئیس جمهور ایالت تاتارستان تصریح کرد: در بخش فرهنگ نیز هر ساله جشنواره مسلمانان تاتارستان در قازان برگزار می شود. ما بسیار علاقه مند به برگزاری این برنامه ها و اقدامات هستیم. در بخش ورزشی نیز ما یکی از پیشرفته ترین مناطق روسیه هستیم و به نوعی یکی از قطب های ورزشی به شمار می رویم. سال آینده مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه برگزار می شود.

وی افزود: یکی از مسایلی که باید به آن توجه شود نیروی انسانی ماست. از شما دعوت می کنم در هر زمان که مایل بودید، در کشور ما حضور پیدا کنید.

رستم مینیخانف با اشاره به ظرفیت های مشترک ایران و جمهوری تاتارستان عنوان کرد: پیشنهاد شما برای همکاری بیشتر در حوزه صنعت تاتارستان در ایران و متقابلا همکاری تجار ایرانی در کشور ما ایده جالبی است و من به شدت استقبال می کنم

وی افزود: در حوزه فناوری های حلال، فناوری های اطلاعات و تولید خودروهای سنگین ظرفیت های خوبی بین ما وجود دارد و می تواند زمینه افزایش همکاری ها باشد. در ملاقات و دیدارهای گذشته رییس جمهوری ایران و رییس جمهور روسیه ما این علامت را دریافت کردیم که می توانیم همکاری های خود را توسعه دهیم.

رئیس جمهور تاتارستان ادامه داد: خراسان رضوی یکی از پیشرفته ترین مناطق ایران است و نه فقط این پیشرفت در صنعت و کشاورزی است، بلکه در حوزه تاریخی نیز قدمت بالایی داشته و به لحاظ توریستی هم ظرفیت بالایی دارد. شهر مشهد به عنوان پایتخت برگزیده شده و این انتخاب بی دلیل نبوده و ما نیز به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری های اسلامی در این سازمان حضور داریم و علاقه مند افزایش همکاری ها در قالب این سازمان با ایران هستیم و بیش از پیش با یکدیگر آشنا شویم.

وی عنوان کرد: کنسولگری جمهوری اسلامی بیش از ۱۰۰ سال است که در پایتخت تاتارستان فعالیت داشته و این می تواند در جهت نزدیکی بیشتر تاتارستان و استان خراسان رضوی مورد استفاده قرار گیرد. مبادله کالا و گردش تجاری بین تاتارستان و خراسان رضوی با ظرفیت های این مناطق همخوانی نداشته و امیدواریم با درگیر کردن سازمان های تجاری این روابط را توسعه دهیم.

توسعه ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی های اقتصادی و گردشگری موجود، آن را اصلی ترین زمینه ی همکاری بین استان و جمهوری تاتارستان عنوان کرد.

علیرضا رشیدیان به اشتراکات و ظرفیت های توسعه ای بین دو کشور اشاره و تاکید کرد: این سفر می تواند نقطه ی عطفی برای آغاز تعاملات فی ما بین، اقدامات و اتفاقات خوبی برای طرفین باشد.

استاندار خراسان رضوی گفت: سابقه ی تعامل جمهوری اسلامی ایران با روسیه و جمهوری های آن ارتباطاتی قدیمی و تاریخی بوده و به طور قطع گسترش روابط ما با جمهوری های مسلمان نشین به جهت اشتراکات دینی جایگاه مهم تری دارد.

رشیدیان اظهار داشت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ظرفیت خاصی ایجاد کرده که از این بابت جمهوری تاتارستان می تواند برای گسترش تعاملات فرهنگی در این زمینه بهره مند شود.

وی عنوان کرد: ظرفیت های تاریخی و فرهنگی مشهد می تواند زمینه ی همکاری فرهنگی بین مشهد و جمهوری تاتارستان را فراهم کند.

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: شرایط بین المللی و ظرفیت های بین دو کشور و اراده مسئولان عالی دو کشور روسیه و ایران این شرایط را ایجاد کرده که بتوانیم از ظرفیت های یکدیگر بیشتر آگاه شده و استفاده کنیم.

رشیدیان گفت: سفرهای اخیر رییس جمهور ایران به روسیه و سفر مسئولان عالی این کشور و جمهوری های آن این ارتباطات را گسترش داده است.

وی افزود: ظرفیت های خراسان رضوی با توجه به قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک و دسترسی به کشورهای آسیای میانه و ظرفیت ریلی آن برای ارتباط با آب های گرم، زمینه های زیادی را برای افزایش تعاملات در خود جای داده است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد این ظرفیت را به وجود آورده که سالانه بیش از ۲۷ میلیون زائر به این کلانشهر تردد کنند.

رشیدیان با بیان اینکه قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم ما را در مسیر ارتباط بین شرق و غرب قرار داده است، گفت: در نشستی که با مسئولان چینی داشتیم، پیگیر ارتباط ریلی با این کشور از طریق تاجیکستان و افغانستان بوده ایم. احیای جاده ابریشم یکی از اهدافی است که کشورهای عضو پیمان شانگهای علاقه مند به احیای آن هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به تاتارستان، ظرفیت های بالقوه هر دو طرف در حوزه های فرهنگی، علمی، فناوری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری فعال شود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: این استان بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت داشته، ۶ هزار واحد صنعتی را در خود جای داده، از ظرفیت های معدنی متعددی برخوردار است، بیش از ۴۴ نوع ماده معدنی در آن استخراج می شود و در حوزه کشاورزی ظرفیت های بالای تولیدی استان بسیار شناخته شده و به عنوان برند خراسان معروف است.

رشیدیان با بیان این که موفق شده ایم در صادرات انگور به فدراسیون روسیه رکورد خوبی داشته باشیم؛ اظهار امیدواری کرد: در زمینه محصولات کشاورزی و توسعه ی همکاری های تحقیقاتی در این حوزه نیز اقدامات خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه ی فولاد سرمایه گذاری قابل توجهی در استان صورت گرفته و منطقه ی سنگان به قطب فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.