رییس مجلس با بیان اینکه خواستار حل مسئله کشمیر هستیم، گفت: برخی کشورها دوست ندارند که روابط میان ایران و پاکستان دوستانه باشد اما ما روابط برادرانه میان فرق مختلف مسلمین را یک اصل می دانیم.

لاریجانی: روابط برادرانه میان فرَق مختلف مسلمین را اصل می دانیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخانه ملت، علی لاریجانی امروز(شنبه) در دیدار با سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان، اظهار داشت: دو کشور ایران و پاکستان با یکدیگر برادر و دارای ریشه های مهم فرهنگی هستند که در برقراری امنیت در منطقه می توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: اکنون سالها است که منطقه ما درگیر مسایل تروریستی و امنیتی است و بسیاری از نیروهای ارتش در منطقه درگیر این مشکل هستند یا جنگ هایی مانند یمن ایجاد شده است و همه انرژی کشورهای اسلامی را درگیر به خود کرده است و دراین میان اسراییل و آمریکا از این درگیری ها بهره خواهند برد.

لاریجانی در ادامه باتوجه به درخواست پاکستان نسبت به حل مناقشه کشمیر، خاطرنشان کرد: ما بارها به صراحت اعلام کرده ایم که خواستار حل مسئله کشمیر هستیم و این مسئله نباید به نزاعی در منطقه تبدیل شود و با مذاکرات سیاسی باید به یک راه حل مشترک برسیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خواستار حل مسئله کشمیر هستیم،گفت: برخی کشورها دوست ندارند که روابط میان دو کشور ایران و پاکستان دوستانه باشد و اقداماتی انجام می دهند که ایجاد ذهنیت کند؛ اما ما روابط برادرانه میان فرق مختلف مسلمین را یک اصل می دانیم.

لاریجانی در ادامه باتوجه به درخواست پاکستان نسبت به حل مناقشه کشمیر، خاطرنشان کرد: ما بارها به صراحت اعلام کرده ایم که خواستار حل مسئله کشمیر هستیم و این مسئله نباید به نزاعی در منطقه تبدیل شود و با مذاکرات سیاسی باید به یک راه حل مشترک برسیم.

اتمام خط لوله ایران به پاکستان امنیت انرژی پاکستان را تامین می کند

وی گفت: البته برخی مسایل کوچک وجود دارد که با ادامه نشست ها این مسایل باید حل شود؛ مانند ورود برخی از اشرار به خاک ایران از طریق مرز پاکستان که مسلما مورد تایید مسئولین پاکستان نیست.

لاریجانی همچنین مسئله انتقال گاز از ایران به پاکستان را استراتژیک خواند و گفت: اتمام این خط لوله می تواند امنیت انرژی شما را تامین کند.

رییس قوه مقننه تصریح کرد :یکی از موانعی که سد راه گسترش تعاملات اقتصادی بوده است، مبادلات بانکی بوده که به تازگی مرتفع شد و همین امر باعث می شود تجار دو کشور از همکاری با یکدیگر استقبال نمایند.

وی در پایان از گسترش همکاری های اقتصادی و افزایش سطح مبادلات تجاری استقبال کرده و خواستار تعاملات بیشتر دوکشور جهت ارتقای همکاری های دو جانبه شد.

سردار ایاز صادق:هر نوع عملیات تروریستی که با نام اسلام صورت می گیرد، محکوم است

رییس مجلس ملی پاکستان ضمن محکوم کردن حملات تروریستی، گفت: هر نوع عملیات تروریستی که با نام اسلام صورت می گیرد، محکوم است و ما باید بتوانیم با اتحاد هم، پیام اسلام اصیل را به سرتاسر جهان اشاعه دهیم.

وی تصریح کرد: من به ایران آمده ام تا به تمام کشورهای دنیا اعلام کنم، ما در کنار کشور دوست و برادر خود که از دین و مذهب مشترکی برخوردار هستیم، ایستاده ایم و خوب می دانیم که دوستی سایر کشورها، فقط جنبه منفعتی دارد.

سردار ایاز صادق اظهارداشت: اگر پاکستان امروز توانسته به کشوری باقدرت هسته ای تبدیل شود، برای آمریکا و غربی ها خوشایند نیست و همانطور اگر ایران هم به پیشرفتی دست پیدا نماید، برای آنان ناخوشایند خواهد بود.

وی همچنین با ابراز تاسف از شرایط مسلمانان کشمیر، تصریح کرد: برخی از منابع آبی ما در کشمیر قرار دارد و دولت هند اعلام کرده است که جلوی این منابع را خواهد گرفت.

ادامه اغتشاشات میان هند و پاکستان در موضوع کشمیر باعث بهم ریختگی بیشتر منطقه خواهد شد

رییس مجلس ملی پاکستان از لاریجانی خواست که باتوجه به روابطی که ایران با هند دارد، درخصوص مسئله کشمیر وارد شده و هرچه سریعتر مسلمانان آنجا را از شرایط بدی که در آن قرار دارند، و قتل عام می شوند، رهایی بخشند، زیرا ادامه این اغتشاشات میان دوکشور هند و پاکستان که هردو از کشورهای قدرتمند هسته ای هستند، باعث بهم ریختگی بیشتر منطقه خواهد شد و باید با مذاکرات سیاسی به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم.

سردار ایاز صادق گفت: بنده معتقدم که مسایل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل و فصل شود و دخالت کشورهای خارج از این حوزه کمکی به ما نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم افزایش سطح روابط پارلمانی و تجاری میان دوکشور، تاکید کرد: دو کشور ایران و پاکستان با آنکه روابط خوبی برقرار است، اما ضرورت دارد که سطح روابط تجاری، نظامی و فرهنگی هم بیش از پیش گسترش یابد.

امضای سند پیمان پولی میان دو کشور برای تسهیل امور تجار و بازرگانان

رییس مجلس ملی پاکستان یکی از مسائلی که تاکنون بر سر راه توسعه روابط تجاری قرار داشت را روابط بانکی خواند و اظهار داشت: اخیرا توافقی بین بانک های مرکزی دو کشور صورت گرفت و دو طرف سندی تحت عنوان پیمان پولی برای تسهیل امور تجار و بازرگانان دو کشور به امضاء رساندند.

وی تاکید کرد: ما با استفاده از بندر گواتر و چابهار می توانیم سطح صادرات و واردات خود را از طریق این فضا افزایش داده و از این طریق ایران می تواند کالاهای ما رابه کشورهای دیگر ارسال نماید.

سردار ایاز صادق در پایان از دکترلاریجانی خواست که برای رسیدن به نتیجه مطلوب درخصوص برخی اقدامات از جمله سفر گروه دوستی ایران و پاکستان به آن کشور، برگزاری کنفرانس میان روسای مجالس ایران، پاکستان، افغانستان و چین، ملاقات میان دبیران شورای امنیت ملی دو کشور و همچنین فرماندهان ارتش صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.