نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر «فقه و نیازهای جامعه و نظام» با سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی و مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

نوزدهمین گردهمایی اساتید سطح عالی و خارج حوزه برگزار شد

  به گزارش «قدس آنلاین»،  نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر «فقه و نیازهای جامعه و نظام» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد.

سخنران ویژه این اجلاسیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی بود که وی به مکتب جمود و مکتب باز افراطی به عنوان دو خطر اصلی در مقابل پویایی فقه و حوزه شیعی اشاره کرد و بر ضرورت روی آوری اساتید سطوح عالی به مکتب معتدل فقه جواهری با رویکرد نیازهای روز تأکید کرد.

وی همچنین وی با اشاره به اینکه شیعه در دنیای امروز مظلوم است، تأکید کرد: امروز شیعه ستیزی زیاد شده که هم از داخل و هم از خارج مورد ضربه قرار می گیرد و ما فکر کردیم باید کاری کنیم که خدمات شیعه در دنیای گذشته و امروز در جهان مشخص شود که از جمله این که خدمات شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی را معرفی کنیم که نزدیک به ۴۰ جلد می شود و از شما هم برای یاری در این برنامه دعوت می کنیم.

یادآور می شود، این همایش همراه با حضور چند صد نفری اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، مدیران مراکز فقهی و اصولی و همچنین اساتید قدیمی حوزه  بود.

در بخش دیگری از این همایش آیت الله اعرافی در دو نوبت به ایراد سخنرانی پرداخت وضمن برشمردن مؤلفه های استادی و شاگردی در حوزه بر ضرورت پویایی فقه و اصول در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی تأکید و اظهار داشت: ما به هیچ عنوان قائل به تورم اصول نیستیم.

ارائه گزارش توسط سه نفر از نمایندگان کارگروه های تخصصی چهارگانه بخش دیگری از این همایش بود که حجج اسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی به نمایندگی کمیسیون اولویت ها و چالش های حوزه انقلابی در عرصه بین الملل، عبدالحسین خسروپناه به نمایندگی از کمیسیون ضروت یا توقف توسعه و تأسیس ابواب فقهی و سید محمد واعظ‌ موسوی به نمایندگی از کمیسیون فلسفه فقه به ارائه گزارش پرداختند و به دلیل کمبود وقت فرصت برای ارائه گزارش کمیسیون فقه مسائل مستحدثه نشد.

در پایان این نشست سالانه از مقام علمی و عملی آیات سید محمدکاظم مصطفوی و عباس کعبی و همچنین حجج اسلام والمسلمین علیرضا اسلامیان، غلام عباس هاشمی و محمدهادی مفتح از اساتید قدیمی دروس سطح عالی و خارج حوزه تجلیل به عمل آمد و این افراد هدایا و لوح تقدیر خود از دست آیت الله اعرافی و حجج اسلام والمسلمین غفوری و فرخ فال دریافت کردند.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.