موضوع فرهنگ یکی از موضوعات مهم جوامع است بدون شک و دو نگاه در حوزه مسائل فرهنگی می‌تواند وجود داشته باشد، یک نگاه بدبینانه به جامعه و یک نگاه خوشبینانه.

 امروز  مشکلات ما در حوزه اقتصادی بر می‌گردد به حوزه فرهنگ و تربیت / چگونه مردم به آموزش و پرورش اعتماد کنند

به گزارش «قدس آنلاین»،  عرض تسلیت دارم به مناسبت حادثه تلخ معدن در استان گلستان و عرض تسلیت دارم به همه آسیب دیدگان ملت عزیزمان.

موضوع فرهنگ یکی از موضوعات مهم جوامع است بدون شک و دو نگاه در حوزه مسائل فرهنگی می‌تواند وجود داشته باشد، یک نگاه بدبینانه به جامعه و یک نگاه خوشبینانه. در نگاه بدبینانه اینکه یک نگاه قیم مابانه و بسته و کنترل و نظارت شدید بر موضوعات فرهنگی و یک نگاه هم خوشبینانه است؛ نگاه خوشبینانه بر این مبناست که ما اصل را بر آگاهی بخشی برای مردم‌مان در نظر بگیریم که آنها بتوانند با توانمندسازی و با خود مردم  و نهادهای مردمی در این زمینه بتوانند ایفای نقش کنند.

آموزش و پرورش می‌تواند مهمترین اساسی ترین بخش باشد که در این بخش تاثیرگذار باشد اگر درست عمل کند آثار مثبتی دارد منفی عمل کند آثار بیشتری دارد امروز هم مشکلات ما در حوزه اقتصادی واقعا ریشه آن بر می‌گردد به حوزه فرهنگ و تربیت.

اجازه می خواهم به حادثه ای این هفته اتفاق افتاد. یک محموله کشف شد که قوه قضائیه اعلام کرد که چند تن پوشاک بود در یک ویلایی کشف شد که متعلق به یکی از وزرا بود این پرونده بررسی شد ظرف دو روز و به صورت فشرده. سوال این است که در یک وزارتخانه ای که آموزش و پرورش است و مسئولیت دارد وقتی می بینیم این رفتار به گونه ای است که دارد واردات عیر قانونی انجام می شود.

این بحث پیش می‌آید یک وزارتخانه صنعتی نیست وزارتخانه آموزش و پرورش است این هم این واردات این باعث نگرانی مردم نمی‌شود؟ مردم احساس کنند در یک وزارتخانه آموزش و پرورش راس آن این حرکت انجام شود؟ چگونه قشر فرهیخته به اینها اعتماد کنند؟ در حوزه حق التدرسی باقی مانده آند به اینها اعتماد کنند؟ در اقتصاد که مشکل اصلی ما در بیکاری است و ۵ میلیون شغل ایجاد کنیم، یارانه طبقه محرومین را بخواهیم تقویت کنیم نیازمند این هستیم که یک نظامی در اصلاحات پولی، مالی و گمرکی انجام بدهیم در حقیقت ما می بینیم. این یک نمونه است که دراین هفته اتفاق افتاد. ما سال‌های متوالی همیشه از این اتفاقات داریم و این مشکلات بوجود می‌آید.

** میرسلیم در نقد سخنان قالیباف:

آقای قالیباف شما پاسخ ندادید دقیق. معلمان ما در شرایط بسیارناهنجاری به سر می‌برند ناچارند دو سه نوبت در روز کار کنند تا روزگار بگذرانند این شرایط غیرقابل قبول است. درباره شرایط علمی نفرمودید؛ ما مواجه هستیم با مقالاتی که در مجلات خارجی پخش می شود.

کار علمی که برای ما باشد این است که ما مسائل کشور مان را به همت دانشجویان و اساتیدمان بشناسیم. اما پژوهش را اشاره نکردید. مسائل رکودی در کشور را جز با مسائل پژوهشی نمی توان به آن پرداخت.

خوشحال می‌شویم هوایپما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم و کار ایجاد می‌کنیم برای جوانان دیگر کشورها، اقلا ما همین هواپیما وارد کردیم می‌توانستیم خودمان تولید کنیم مگر ما کمتر از کشور ترکیه هستیم؟ دارند قطعات خودرویی می‌سازند و صادر می‌کنند.

** روحانی در نقد سخنان قالیباف:

ما اگر می‌خواهیم مسئله فرهنگ جامعه را و آموزش را بالا ببریم باید به زیربناهای آن توجه کنیم. اولین زیربنا اخلاق است. اخلاق از اینجا منشا می‌گیرد که حق الناس را مراعات کنیم. حقوق مردم را نباید زیر پا بگذاریم. فرض کنیم فردی تخلف کرده آن کسی که باید بگوییم که متخلف است کیست؟ آیا در نهایت محکمه است یا خیر؟ اگر بناست که محکه بگوید چطور آقای قالیباف در مصاحبه قبل از محکمه به وزیر اتهام می‌زند ناروا. اگر می‌خواهیم در جامعه تحقیق و علم جلو برود باید آزادی باشد.

اگر آزادی نباشد، چطور جوانان  ما می‌توانند به پیشرفت اساسی برسند. وقتی در شیراز یک نماینده مجلس را دعوت می‌کنند و دوستان خود شما مانع می‌شوند و در خیابان با آجر حمله‌ور می‌شوند. کسی که فرزند آیت الله مطهری است آیا در چنین جامعه‌ای می توانیم تعالی و دانشگاه آزاد داشته باشیم.

باید در جامعه شرایطی بوجود بیاید که شکوفایی ایجاد شود. الان می‌گذاریم افرادی که صاحب فرهنگ هستیم از استعدادشان استفاده شود. ما الان یک هنرمند داریم از دعای ربنایش ممانعت می کنیم و چطور می توانیم از تعالی و پیشرفت داشته باشیم.

** جهانگیری:

فکر می‌کنم این سوال از جهات مختلفی مهم بود به آن پرداخته نشد. توسعه علمی کشور دو کانون اصلی دارد آموزش و پرورش که به آن باید صورت جدی توجه شود هم سند تحول و معیشت فرهنگیان معلمان تاثیرگذارترین قشر هستند در دولت یازدهم دریافتی حقوق فرهنگیان به ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رساندیم اما وضع معیشتی آنها مناسب نیست باید جدی کار کرد.

دانشگاه باید محیط امن باشد. باید به دانشجویان توجه شود توسعه علم و فناوری توسعه اصلی آنها دانشگاه‌ها است ما دانشگاه‌ها را به مراکز صنعتی کشور وصل کردیم و اما در مورد مسئله‌ای که قالیباف گفتند چون علاقه نداشتم این موضوع مطرح شود من تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم وزیر دیگری این مسئله برایش اتفاق افتاده، در چهارشنبه مشخص شد وزیر آموزش و پرورش است.

یک دختری این وزیر دارد فوق لیسانس داشته، بیکار بوده و کار واردات انجام داده است؛ فقط ۲۰۰ میلیون تومان کل ارزش این لباس‌های بوده که وارد کرده است. یک باره کلانتری می‌رود و می‌گیرد و این می‌شود موضوع مصاحبه معاون قوه قضائیه و کاندیدای ریاست جمهوری.

** رئیسی در نقد سخنانی قالیباف:

ما ۶ کاندیدا اینجا حضور پیدا کردیم برای تضارب برنامه‌های‌مان تا مردم به نتیجه برسند. این حق مردم است به نتیجه برسند در مورد برنامه‌ها. بحث‌های دیگری که حق مردم را در این رابطه ضایع کند ما به هیچ عنوان قبول نداریم. نکته‌ای که الان مورد بحث است مسئله رشد علمی در کشور است رشد علمی در کشور متاسفانه شتاب علمی در این چند سال به شدت کم شده است.

شورای عطف تشکیل نمی‌شود برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو استاد برنامه درسی به نحوی که کاملا متناسب با اقلیم‌های مختلف باشد وجود ندارد یک میلیون حداقل دانشجویی است که امروز مدرک تحصیلی دستش است کار ندارد تحریم علمی بیش از تحریم اقتصادی بر دانشگاه‌های ما اثر گذاشته است. فرهنگیان ما مشکل دارد.

وقتی خبری می‌شنویم صندوق فرهنگیان به یغما برده شده از سوی متخلفان ۸ هزار میلیارد به نحوی که هر فرهنگی ۸ میلیون سهم دارد این به شدت عذاب دارد؛ چگونه است که فرهنگیان مشکل داشته باشند در زندگی اما عده ای به یغما ببرند این صندوق را. امروز بیکاری دانشجو مهمترین مشکل ماست، عدم رشد علمی مشکل اصلی ما. آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر ۴ ساله این سوالات را پاسخ دهد. یک میلیون دانشجوی کشور بیکار هستند آقای روحانی به این سوالات پاسخ دهد.

** هاشمی طبا در نقد سخنان قالیباف:

من به خودم تذکر می دهم اگر سوالی از من بشود همان سوال را پاسخ بدهم و احیانا از حاشیه رفتن از سوال خویشتنداری کنم. در مورد آموزش و پرورش فکر می‌کنم سندی به نام آموزش و پرورش و سند ۱۴.۴ چنانچه به آن عمل شود آموزش و پرورش ما و آموزش عالی ما متحول می‌شود.

ما در آموزش و پرورش به امر تربیت کمتر توجه داریم یعنی عمل به جوارح و تربیت در کنار آموزش و این نقصی است که همواره در آموزش و پرورش ما وجود دارد. یک نقص در قانون داریم و آن اینکه اعضای علمی دانشگاه‌های می توانند شغل دوم داشته باشند.

در حالی که اعضای علمی دانشگاه‌ها باید فقط کارشان دانش، پژوهش و راهنمایی دانشجویان باشد. اگر دانشگاه‌های ما دقت بیشتری بکنند و دانش آموختگان ما مدارج تحصیلی را با مراتب عالی بگذرانند نتیجه بهتر می‌شود. چطور ممکن است یک نفر پزشک شود مثلا با نمره ۱۲ قبول شود یک نفر مهندس سازه شود با نمره ۱۲ قبول شود. دانشگاه تربیت ما مرکز تربیت کاردهای کشور است که در این مورد باید دقت شود.

** قالیباف در سخنان پایانی:

پژوهش در کشور دچار مشکل است. حتما تجهیزات کمک آموزشی دچار مشکل است. مدارس ما و دانشگاه‌های ما دچار مشکل هستند. معیشت معلمان دچار مشکل است. بازنشستگان معلمی دچار مشکل هستند، حق‌التدریسی‌ها دچار مشکل هستند، آنها سال می‌گذرد، اما حق‌التدریسی خود را دریافت نمی‌کنند. در مدارس ما آن اتفاق می‌افتد که بچه‌ها در آن می‌سوزند. ما این حوادث را دیده‌ایم، من هم این را قبول دارم.

من متعجبم آقای روحانی، من درد مردم را می‌گویم، اخلاق را رعایت نمی‌کنم! جنابعالی کسی را که پاسخگوی همین مشکلات است، از قضا مردم عزیز وقتی که به این مشکلات اشاره می‌شود من می‌گویم دولت ۴ درصدی‌ها و رویکرد ۴ درصدی‌ها و ویژه‌خواری‌ها همین‌ها هستند.

دلال‌چی‌ها، مشکلات گرانی را درست می‌کنند، امروز چرا کالا و ارزش بیشترین مشکلات را ایجاد کرده؟ مشکلات مربوط به واردات، وارداتچی‌های بی‌ربط، ما دست وارداتچی‌های تجهیزات تکنولوژی و تجهیزات را می‌بوسیم، اما در این شرایط دختر وزیر آموزش و پرورش لباس بچه از کشور ایتالیا وارد می‌کند. شما فکر کرده‌اید مردم با این وضعیت، اقتصاد کشور درست می‌شود؟ هرگز!

درد اینجاست که ما می‌گوییم دختر وزیر (به نقل از آقای جهانگیری) بیکار و مظلوم است و باید برود این کار را انجام بدهد؟ چرا پس بقیه مردم بیچاره اجازه چنین کاری را ندارند؟ من اصلا قضاوت نکردم. مردم در راهروی دادگاه باید قضاوت کنند، این جرم است یا خیر.

بنده می‌گویم اصل این واردات خطاست. این محموله وقتی وارد کشور می‌شود اصلش خطاست و نتیجه‌اش این می‌شود که امروز آموزش و پرورش این شرایط را داشته باشد. برای جامعه فرهنگی یک کشور شرم‌آور است که این وضع معیشتی معلمین و اساتیدش باشد و این وضع دانش‌آموزانش باشد که خانواده بگوید خواهش می‌کنیم شیفت بچه‌های ما را مخالف هم بگذارید، چون چادر و کفش  ندارند و باید آنها را جابجا کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.