گروه جامعه:رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گوی اختصاصی با قدس می گوید: یکی از دلایل بالا بودن آمار سزارین در گذشته به ضعف ارائه دهندگان خدمت بر می‌گردد.

برای تحقق زایمان طبیعی ایمن به جذب ۹ هزار ماما نیاز داریم

محمود مصدق: وی می افزاید:یکی از دلایل بالا بودن آمار سزارین در گذشته به ضعف ارائه دهندگان خدمت بر می‌گردد، یعنی گفته می‌شد برخی از ارائه دهندگان خدمت  بلد نیستند زایمان طبیعی انجام بدهند. بر این اساس ما طی دو سال گذشته علاوه بر گذاشتن آموزش‌های الزامی برای کادر درمانی،فاز نخست مهارت آموزی ویژه زایمان طبیعی را نیز در سال گذشته  اجرا کردیم.

فرح بابایی ترس از زایمان طبیعی و بالا بودن این نوع زایمان را از دیگر دلایل بالا بودن آمار انجام عمل سزارین در ایران می‌خواند و می‌گوید:  از این رو ما طی سه سال گذشته خدمات زایمان طبیعی را رایگان  ارائه کردیم. ضمن این که طبق برنامه ترویج، ارائه امکانات برای زایمان طبیعی و بی درد را شروع کرده‌ایم که البته هنوز کامل نشده است.

وی فرهنگ سازی را یکی از محورهای اصلی برنامه ترویج زایمان طبیعی می‌داند و می‌گوید: البته این یک موضوع زمانبر است و تحقق آن نیازمند آنست که مادران در فضای جدید تجربه‌های خوبی را که داشته‌اند برای بقیه نقل کنند.

مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی وزارت بهداشت با اشاره به نامناسب بودن فضای بلوک‌های زایمانی در گذشته، می‌افزاید: این فضاها خیلی مناسب و در شان مادران باردار نبود و کرامت و حریم خصوصی آنان را حفظ نمی‌کرد و امکان حضور همراه برایشان وجود نداشت بنابر این با دریافت اعتبارت ویژه بلوک‌های که زمانی ۷ تا ۸ مادر در آن بسر می‌بردند را به اتاق‌های تک نفره تبدیل کردیم.

وی در همین زمینه از مناسب سازی بلوک‌های زایمان  ۳۶۶ بیمارستان دولتی خبر می‌دهد و می‌گوید: در واقع  در این بخش پیشرفت ۸۰ درصدی داشته‌ایم.

رئیس اداره بهداشت وزارت بهداشت همچنین از جذب ۲۳۰۰ ماما در طی سه سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این مدت سعی کردیم زیر ساخت‌های اجرای کامل برنامه  زایمان طبیعی و ایمن را  پیاده کنیم. البته برای این منظور همچنان به جذب حدود ۹ هزار ماما نیازمند هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مدت طول می‌کشد تا انجام عمل سزارین در ایران به آمار  ۱۵ درصدی مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی، می‌رسد می‌گوید: در حال حاضر آمار سزارین به نسبت سال ۹۲ حدود ۷ درصد کاهش داشته است. در واقع تا قبل از اجرای طرح ترویج آمار سزارین در کشور  ۵۶ درصد بود اما الان این رقم به ۵ /۴۹ درصد رسیده است ضمن این که بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزارزایمان طبیعی تحت پوشش بسته ترویج و به صورت رایگان انجام شده است. بنابراین همانطور که ۲۰ سال طول کشید تا آمار سزارین  به بالای ۵۰ درصد رسید به همین مدت نیاز است تا این رقم به  چشم انداز سازمان جهانی که ۱۰ تا ۱۵ درصد است برسد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.