رفتارها وتحرکات دولت یازدهم در آستانه انتخابات نشان می دهد دولت بیش از آنکه به مردم نظر داشته باشد درپی خرید رای است چرا که افتتاح پروژه های افتتاح شده به نوعی خرید رای تلقی می شود.

افتتاح پروژه های نیمه کاره و افتتاح شده توسط دولت توهین به شعور ملت است

قدس آنلاین - افتتاح پروژه هایی که قبلا افتتاح شده بود از جمله فعالیت های دقیقه نودی دولت یازدهم است هر چند دولتی ها اصرار دارند که آنها پروژه های ناتمامی بوده که در آستانه انتخابات به بهره برداری کامل رسیده است!! رفتارهای دولت در آخرین ماه سال ۹۵ متفاوت با سالهای گذشته بود، زمزمه های ناآشنای فعالیت دولتمردان در جای جای کشور و افتتاح پروژه هایی که قبلا به بهره برداری رسیده بودند از فعالیتهایی است که دولت در واپسین روزهای انتخابات دنبال می کند. به نظر می رسد مسئوولین دولتی درتلاش هستند تا این بار با ابزار کلنگ زنی نظر مردم را به خود جلب کنند شاید در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری رای بیشتری به صندوق های رای ریخته شود؟   قدس آنلاین در گزارش پیش رو به بررسی این موضوع پرداخته که آیا پروژه کلنگ زنی وافتتاح و در دقیقه نود به یاد مردم ومحرومین افتادن را می توان به مثابه خرید رای عنوان نمود؟

دکتر عماد آبشناس کارشناس سیاسی با بیان اینکه تحرکات دولت در جهت نشان دادن عملکرد مطلوب از خود در هفته های نزدیک به انتخابات توهین به شعور ملت است گفت:  هر چند رفتارهای شائبه برانگیز در دولتهایی که دوره اول خود را می گذرانند ومترصد ایجاد فرصت هایی برای رای آوری در دوره بعد هستند همچنان مشاهده می شود اما بهتر است دولت بداند مانورهای تبلیغاتی نزدیک انتخابات به نوعی توهین به شعور مردم محسوب می شود. خوشبختانه عکس العمل مردم در فضای مجازی نشان می دهد که آنها دیگر بازی نمی خورند و با افتتاح پروژه هایی که قبلا افتتاح شده اند یا افزایش یارانه های قشری از مردم نیازمند بعد از چهار سال از گذشت عمر دولت! فریب نخواهند خورد.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه افزود: مردم به خوبی متوجه روند اوضاع و فعالیتهای دولت هستند بنحوی که اعتراضات مردم در شبکه های اجتماعی شاهد این ادعاست که آنها دیگر نه براساس وعده و وعید و آمارهای بی پشتوانه مسئوولین بلکه با توجه به وضعیت اقتصادی ومعیشتی خود به عملکردهای صورت گرفته پاسخ مثبت یا منفی می دهند!! متاسفانه دولت یازدهم با افتتاح پروژه های نیمه کاره یا پروژه هایی که چند بار افتتاح شده که به خودی خود منفعتی برای مردم ندارد!  در پی آن است که کارنامه خوبی از خود به نمایش بگذارد در حالی که نظرات وموضع گیریهای مردم نشان می دهد آنها به  چنین مانورهایی اهمیت نمی دهند. بنده تصور می کنم رفتارهای اخیر دولت در جلب توجه مردم به عملکرد خود تاثیری در روند انتخاباتی مورد نظر جناح دولت نخواهد داشت چرا که مردم با آگاهی متوجه مانورهای تبلیغاتی انتخاباتی هستند و این مساله نمی تواند به خرید یا افزایش رای دولت یازدهم کمک چندانی کند.

دکتر آبشناس کارشناس سیاسی با انتقاد از عملکرد دولت در چهار سال گذشته خاطر نشان شد: دولت یازدهم سیاست فریز کردن اقتصاد را به دلیل افزایش تورم در سالهای گذشته دنبال کرد. هر چند دولت تلاش کرد تا با وارد کردن اقتصاد در رکود مانع تورم بیشتر شود که در جای خود حرکت مناسبی بود اما هنگامی که مساله وارد شدن  در رکود بدون تدابیر لازم انجام شد متاسفانه به عمیق تر شدن رکود و رکودی چند ساله منتهی شد. کارشناسان ومشاوران دولت یازدهم نسبت به این مساله غفلت کردند که فریز اقتصادی برای چند ماه قابل اجراست و در صورتی که بیش از چند ماه شود تبعات سنگینی را براقتصاد، اشتغال ومعیشت وارد می کند.

وی دراین باره افزود: دولت تصور می کرد بعد از توافق هسته ای و امضای برجام میتواند به رکود پایان دهد در حالی که مشاهده کردیم اعتماد به غرب بخصوص آمریکا اعتمادی بی پایه واساس بود بنابراین برنامه های بعد از برجام که دولت بدان توجه داشت به خودی خود روی زمین ماند واجرا نشد. برجامی که به زعم دولت قرار بود ظرف دو سه ماه چالش های اقتصادی ما را سامان دهد با گذشت دو سال نیز همچنان بی اثر بوده بنحوی که نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه رکود بار گرانی بود که برمردم تحمیل شد.

  دکتر عماد آبشناس با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت یازدهم متذکر شد: امروز رکود اصلی ترین چالش دولت ودولتهای آتی است. تا زمانی که معضل رکود  مرتفع نشود نمی توان امیدی به بهبودی اوضاع اقتصادی داشت. مردم در طی چهار سال گذشته عملا شاهد خرد شدن چرخ دنده های کوچک اقتصاد و از دور خارج شدن بنگاه های کوچک اقتصادی کشور بوده اند. بی تردید بنگاه های کوچکی که بنگاه های بزرگ اقتصادی را تغذیه می کردند از دور خارج شوند تبعات سنگینی بر اقتصاد کلان  کشور وارد می شود. هر چند دولت در برخی مقاطع همانند تزریق چندین میلیارد به صنعت خودرو سازی تلاش کرد آنها را از ورشکستگی مقطعی نجات دهد اما وضعیت بغرنج اقتصادی نشان میدهد با اعطای وام به مردم و تحمیل خودروهای فاقد استاندارهای مطلوب نمی توان به آینده اقتصاد ایران وخارج شدن از رکود امیدوار بود.

وی با بیان اینکه کارنامه دولت اصلی ترین مانع آنهاست خاطر نشان شد: امروز مردم بزرگترین معترض دولت هستند چرا که دولت در چهار سال گذشته کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشته است بنابراین باید گفت هر چند دولت تلاش می کند با مانورهای تبلیغاتی و توجه به محرومین در آستانه انتخاب برای خود رای بخرد اما این مساله محرز است که  بزرگترین مانع دولت یازدهم کارنامه ای است که در چهار سال گذشته به ملت ارائه داده اند از این رو تلاش های دولت برای کنار زدن رقبا و حفظ جایگاه خود در نزد اذهان عمومی با انجام برخی نمایش ها و تبلیغات امری عادی محسوب می شود.

محمد کاظم انبارلویی کارشناس سیاسی با بیان اینکه دولتی که عملکرد خوبی داشته نگران جمع آوری رای نیست خاطر نشان شد: عملکرد دولتی که دوره اول خود را می گذراند سندی برای ماندن یا رفتن آنهاست. دولتی که در چهار سال حضور در مسند اجرایی به نحو احسن خدمتگزاری کرده باشد یا توانسته باشد به بخشی از نیازها ومطالبات عمومی جامعه پاسخ دهد نباید نگران جمع آوری رای باشد. مسلما کاندیداها و دولت مستقر باید متوجه این موضوع باشند که به شعور مردم احترام بگذارند و آن چیزی را مطرح کنند که انجام داده یا قدرت انجام آن را خواهند داشت.

انبارلویی با تاکید براینکه رفتارهای اخیر دولت به معنای خرید رای است افزود: رفتارها وتحرکات  دولت یازدهم در آستانه انتخابات نشان می دهد دولت بیش از آنکه به مردم نظر داشته باشد درپی خرید رای است چرا که افتتاح پروژه های افتتاح شده یا امتیاز دادن به مردم از قبیل پرداخت سود سهام عدالت یا افزایش یارانه های افراد تحت پوشش کمیته امداد وبهزیستی  در آستانه انتخابات به نوعی خرید رای تلقی می شود. مسلما درصورتی که دولت از این مسائل دست برندارد به درک و استنباط مردم از عملکرد حاصله در چهار سال گذشته توهین کرده و نه تنها نتیجه خوبی در پی ندارد بلکه منجر به منزجر شدن افکار عمومی از نمایش های تبلیغاتی انتخاباتی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.