گروه جامعه:فروردین ۱۳۸۵ نیز شورای عالی اداری کشور سازمان صنایع دستی کشور را از وزارت صنایع و معادن باتمام اختیارات، تعهدات، امکانات، نیروی انسانی و غیره جدا و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الحاق کرد تا این سازمان با عنوان «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» به فعالیت خود ادامه دهد.

تبدیل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به وزارتخانه عملی نیست

آرش خلیل‌خانه: حالا پس از یازده سال زمزمه تبدیل این سازمان به وزارتخانه مطرح شده است.موضوعی که واکنش های مختلفی را در بین کارشناسان در بین داشته است. زهرا احمدی پور،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گویی با ما ضمن نقد این موضوع به برخی دیگر از پرسش های قدس در خصوص موضوعات مختلف پاسخ گفته است:

طرح تبدیل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس کلید خورد و چندی پیش یک فوریت آن به تصویب رسید، موضع شما و سازمان تحت مدیریتتان درباره این طرح چیست؟ آیا آنرا ضروری و مفید می‌دانید و با آن موافقید یا نه؟

 مجلس هیچ پیش‌زمینه یا اینکه مطالعه‌ای را در این زمینه انجام داده یا نه ارایه نکرده است و مشخص نیست که با چه کار مطالعاتی و و بررسی و بنابر چه استدلال و استخراج اشکالاتی در وجود سازمان به عنوان یکی ازمعاونت‌های ریاست جمهوری این طرح تدوین شده و با تبدیل شدن سازمان به وزارتخانه این اشکالات می‌تواند برطرف شود.

چون هیچ مطالعه‌ای انجام نشده و طرح پشتوانه ندارد. من  معتقدم یک کار غیر کارشناسی صورت می‌گیرد که ممکن است موجب شود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شرایط  سخت‌تری مواجه شود.

پیشنهاد ما اینست که اگر مجلس یا مرکز پژوهش های آن کار مطالعاتی انجام داده نتایج آنرا به ما بدهند تا بر آن اساس برنامه ریزی و طراحی کنیم. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر تصمیم‌گیری این مطالعه را انجام دهند چون الان ما هیچ ایرادی در ساختار فعلی به عنوان معاونت ریاست جمهوری نمی‌بینیم که با استناد به آن از تبدیل سازمان به وزارتخانه حمایت کنیم و معتقدیم این کار علمی نیست.

قوانین و مقررات میراث فرهنگی مربوط به سال‌های ۱۳۰۹ و ۱۳۵۲ است که باید پس از ۴۰ سال بازنگری شود تا هم مشکلات مردم را برطرف کند و هم به حفظ میراث فرهنگی کمک کند، شاید نگاه مجلس به تبدیل این سازمان به وزارتخانه و خارج کردن آن از ساختار معاونت ریاست جمهوری نیز با همین نگاه و برای فراهم کردن امکان این اصلاحات باشد، برای این منظور چه کرده‌اید؟

ما هیچ ایرادی در ساختار فعلی به عنوان معاونت ریاست جمهوری نمی‌بینیم که با استناد به آن از تبدیل سازمان به وزارتخانه حمایت کنیم و معتقدیم این کار علمی نیست ما در سازمان در حال تدوین قانون جامع گردشگری هستیم. از زمانی که سه سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی  با هم ادغام شدند چون هر کدام قوانین و اساسنامه خودشان را داشتند و این شرایط مشکلاتی را ایجاد می‌کرد ما در حال تدوین قانون جامع هستیم که در آن اولاً تمام قوانین مزاحم کنار گذاشته می‌شوند و ثانیاً  بندهای جدید و قوانین مورد نیاز ساختار جدید دیده می‌شود.

 از بازگشت باقی مانده الواح هخامنشی چه خبر؟ پیگیری حکم دو دادگاه اخیر که به نفع ایران صادر شده بود الان در چه وضعیتی است؟

یک دادگاه در اسفند ماه قرار بود تشکیل شود که متأسفانه برگزار نشد و ما همچنان منتظر برگزاری این دادگاه هستیم زیرا آخرین جلسه خواهد بود. تاریخ دقیق دادگاه را نمی‌دانم به چه زمانی موکول شده ولی تا پایان خردادماه باید برگزار شود تا آخرین بخش از این الواح نیز به کشور بازگردد.

 چندی پیش شما پیشنهاد ایجاد هتل‌های ارزان قیمت برای گردشگران به جای اقامت در مدارس را داده بودید و اینکه در صورت تصویب این طرح هتل‌های سه ستاره ایجاد می‌شود. آیا اقدامی در این زمینه انجام شده است؟

** این طرح با بخش خصوصی، وزارت کشور، وزارت مسکن و شهر سازی و منابع طبیعی در حال بررسی است و در حال مکان یابی هستیم تا بتوانیم در کشور یک سری هتل‌های ارزان قیمت ۳ ستاره با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری بخش خارجی راه‌اندازی کنیم.پیش‌بینی ما اینست که این طرح می‌تواند جایگزین استفاده از مدارسی شود  که الان در چرخه نوروز و تعطیلات  تابستانی در خدمت گردشگری است.

اگر این هتل های ۳ ستاره که شاید شبیه هتل‌های ایرانگردی و جهانگری است که در گذشته در کشور ساخته شده بود را بتوانیم سازو کار اجرایی و احداث آن ها را فراهم کنیم جایگزین استفاده از مدارس خواهد شد و برای طبقه متوسط ما فرصت سفر را با استاندارهای خوب فراهم می‌کند.

- طرح نجات بخشی بناهای قدیمی در قالب صندوق احیا در چه وضعیتی است؟

این طرح به خوبی احیای بناهای تاریخی را برای ما به پیش می‌برد. هماهنگی‌های خوبی در این زمینه در همه ابعاد صورت گرفته است. در روزهای  آینده مسؤولان این طرح سفری را به ایتالیا خواهند داشت تا از تجربه خوب کشورهایی که در این زمینه موفق هستند مثل ایتالیا و اسپانیا استفاده بکنیم.این حیات بخشی یکی از تکالیف سازمان است که صندوق احیا به نیابت از سازمان انجام می‌دهد و فکر می‌کنم حاصل این سفر هم بتواند اقدامات خوبی باشد که فکر می کنم هفته سوم اردیبهشت انجام می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.