۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 526688

اقتصاد / زهرا طوسی: مراجعه شهروندان به بانک‌ها پس از گذشت بیش از ۴۵ روز از سال جدید، هنوز با پاسخ فعلاً وام پرداخت نمی‌شود؛ روبه رو است در ظاهر به بعد از انتخابات موکول شده است.

قفل وام دهی بانکها بازنشد

این در حالی است که سال گذشته نیز روند قطره چکانی پرداخت تسهیلات، هزاران ایرانی را در نوبت دریافت انواع وام قرار داده بود.

با وجودی که پرداخت‌های بی حساب و کتاب نظام بانکی ایران، شهرت عالمگیر پیدا کرده و معوقات ۲۰۰ هزار میلیاردی از بدهکاران بزرگ همچنان بدون درمان رها شده است، شواهد حاکی است، پرداخت وام‌های ضروری و فوری و گره گشا و مردم محور سخت و دست نیافتنی شده است.

طفره به خاطر نرسیدن بخشنامه نحوه پرداخت وام و پس از آن تشریفات موافقت با میزان وام و پذیرش شرایط ضامن از مواردی است که کام مشتری بانک‌ها را تلخ می‌کند.

مشکلات نقدینگی بانکها

حسن گلی، کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه قبل از سال حدود ۴۵ روز بانک‌ها به طور معمول با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: به خاطر پرداخت‌های سنگین منابع بانکی منفی می‌شود و قدرت پرداخت ندارند.

این کارشناس بانکی می‌افزاید: در همه سنوات از حدود پنج تا ۱۰ اسفند، رسیدگی به حساب‌ها کلید می‌خورد، ولی به خاطر مکانیزه شدن تجمیع حساب‌ها و انجام امور مالی زیاد مطرح نیست. ولی مشکلات دیگری هست؛ از جمله اینکه مردم در بازپرداخت تسهیلات و وامهایشان ضعیف شدند و این کمبود نقدینگی به بانک‌ها هم سرایت کرده و مشکل دوم این است که بانک‌ها به سپرده‌ها نرخ بالایی تا ۲۰ درصد می‌پردازند و دیگر پرداخت وام با نرخ ۱۸ درصد برایشان مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه می‌دهد: طبق اساس نامه به خاطر اینکه بانکی‌ها «دست در جیب بانک مرکزی نبرند» بانک مرکزی سیاست هایی اعمال می‌کند تا بانک‌ها روی پای خودشان بایستند و به همین دلیل اگر بانک‌ها اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته باشند با سودهای بالایی آن را از حسابشان کم می‌کند و این عاملی می‌شود تا در پرداختی‌های خود با احتیاط بیشتری عمل کنند.

نمره ۵ به سیستم بانکی

اما شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بانک‌ها پول‌های مردم را برده‌اند جاهای دیگر برای خودشان کاخ درست کرده‌اند و کارهای تجاری می‌کنند بعد وقتی به آقای سیف می‌گوییم مشکل مردم را حل کنید، می‌گوید که نقدینگی نداریم، حالا اگر دولتی‌ها بگویند، انجام می‌دهند؛ چون دنبال حزب گرایی خودشان هستند و دنبال کار مردم نیستند.

وی ادامه می‌دهد: کمیسیون اقتصادی نشست هایی با بانکداران و آقای سیف داشته و درباره نحوه برخوردشان با وام‌های قرض الحسنه و  تسهیلات بخش تولید صحبت کرده و به این جمع بندی رسیدیم که آن‌ها نتوانستند این قضیه را مدیریت کنند و هیچ کاری برای فعالان عرصه تولیدی و اشتغال انجام ندادند و با این اوصاف کمیسیون از نمره ۲۰ به بخش بانکی پنج هم نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.