بندرعباس- شهر بندر عباس با وجود زیبایی های طبیعی و منحصر بفرد و حضور جمع کثیری از گردشگران و مسافران اما به دلیل تکثر متکدیان ایرانی و خارجی چهره ای زشت به خود گرفته و موجب شده تا بسیاری از مردم و مسئولان در قبال این آسیب اجتماعی به ستوه آیند.

هرمزگان دروازه واردات متکدیان خارجی

به گزارش قدس آنلاین، آب و هوای همیشه بهاری این شهر بندری و برخورداری از مرز های دریایی موجب شده تا بسیاری از متکدیان خارجی این شهر را برای کسب و کار انتخاب کنند و در تمامی فصول سال از این فرصت برای سودجویی بیشتر بهره گیرند.

متکدیان که با ظاهری ترحم انگیز و لباس های ژولیده در گوشه و کنار شهر پرسه می زنند این روز ها قریب به اتفاق مراکز تجاری و تفرحی را هدف قرار داده و لذا بسیاری از خانواده به دلیل ظاهر مشوش این افراد امنیت خاطر و آرامش درونی آنها در مراکز تفریحی دچار اختلال می شود.

ساماندهی متکدیان از جمله طرح های فوریتی شهرداری و مسئولان شهری بوده که به نظر می رسد همچون سایر طرح ها به دلیل پاسکاری مسئولان به زمین یکدیگر و در نهایت به زمین مردم تاکنون توفیقی در حل این مشکل پدید نیامده است.

چرخه تکراری

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان با بیان اینکه مسئولان در این راستا بی تفاوت نبوده و کرات در مقابله با متکدیان برخاسته اند بیان می کند: طرح های جمع آوری متکدیان که تاکنون در بندرعباس به اجرا رسیده، علیرغم تلاش های مداوم دستگاه های درگیر به یک چرخه تکراری تبدیل شده است لذا متکدیان جمع آوری و پس از مدتی رها شده و به تکدی گری ادامه می دهند.

بهروز اکرمی ادامه می دهد: طرح ها و اقدامات ضربتی همان گونه که از نام آنها نمایان است برای یک مقطع کوتاه مدت طراحی می شوند و باید برای رسیدن به نتیجه بلند مدت تغییر رویه داد.

وی بیان می کند: طرح جمع آوری متکدیان از سطح شهر بندرعباس در طول سال توسط شهرداری بندرعباس و با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی انجام می گیرد و در ایام نوروز امسال نیز این طرح با شدت بیشتری پیگیری شد اما این اقدامات برای کوتاه مدت و همان مقطع تعطیلات نوروزی مناسب بود.

وی با اشاره به این موضوع که نتیجه و نقطه پایانی برای برخورد با متکدیان در نظر گرفته نشده است لذا متکدیان پس از مدتی رها شده و به تکدی گری ادامه می دهند.

نیازمند فرهنگ سازی هستیم

اکرمی اعتقاد دارد برای حذف متکدیان از سطح شهر ابتدا نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

وی یادآور می شود: شرایط آب و هوای بهاری هرمزگان در فصل پاییز و زمستان عاملی است که بر جذابیت این استان نسبت به سایر مناطق کشور افزوده و به متکدیان و متعادان اجازه می دهد شب و روز را در کنار خیابان ها سپری کنند.

طرح های جمع آوری متکدیان که تاکنون در بندرعباس به اجرا رسیده، علیرغم تلاش های مداوم دستگاه های درگیر به یک چرخه تکراری تبدیل شده است لذا متکدیان جمع آوری و پس از مدتی رها شده و به تکدی گری ادامه می دهندوی ادامه می دهد: از طرفی مردم هرمزگان به دلیل رفتاری که دارند این متکدیان و افراد بی بضاعت را از کمک های خود محروم نمی کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان با تایید افزایش آمار متکدیان خارجی در خیابان های بندر عباس بیان می کند: وجود حتی یک متکدی برای استان ناپسند است و متکدیان پاکستانی از سطح خیابان ها جمع آوری و به کمپ ها منتقل و سپس کشورشان بازگردانده می شوند

اکرمی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد متکدیان فعال در بندرعباس غیر بومی هستند، یادآور می شود: آمار بالای متکدیان غیر بومی در بندرعباس نشان می دهد که این افراد بستر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مناسبی را در این شهر برای تکدی گری یافته اند و به نوعی می توان بندرعباس را بهشت متکدیان عنوان کرد.

وی به پژوهش انجام شده در اداره کل امور اجتماعی استانداری در زمینه متکدیان اشاره و تاکید می کند: گونه های مختلف متکدیان در این پژوهش مشخص شده که با توجه به آن، نقطه پایان تکدی گری را در بندرعباس با واگذاری هر یک از این گونه ها به دستگاه های ذیربط مشخص می کنیم که این طرح به صورت آزمایشی در ماه های آینده به اجرا گذاشته می شود.

مشکل در مرز هاست

فرماندار بندرعباس نیز که ریاست شورای تامین شهرستان را نیز برعهده دارد ریشه این مشکل را در مرز ها می داند.

احمد پویافر بیان می کند: حضور متکدیان پاکستانی تا زمانی که راحت از مرز وارد کشور می شوند در بندرعباس ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ریشه قسمتی از این مشکل را در خاک همسایه باید جست و جو کرد ادامه می دهد: پاکستان باید با اعمال کنترل مناسب بر روی مرزهایش؛ مانع از ورود متکدیان پاکستانی به ایران شود

وی تاکید می کند: متکدیان پاکستانی تنها از این مرز آبی وارد کشور نمی شوند و لذا استان های دیگر همچون سیستان  بلوچستان معبر ورود آن ها به کشور است و از آنجا که استان هرمزگان در چهار فصل سال دارای آب و هوای مناسبی است و امکان کارتن خوابی برای متکدیان فراهم است لذا هدف متکدیان خارجی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.