|بین الملل / احمد یوسفی صراف| «شب محاکمه مذهب» این عنوانی است که جوانان شیعه بحرینی برای محاکمه ایت الله شیخ عیسی قاسم توسط حکومت بحرین، به نشانه اعتراض انتخاب کرده اند. ایت الله شیخ عیسی قاسم تنها به جرم روشنگری در خصوص ظلم و جور حکومت استبدادی آل خلیفه ماههاست زندانی شده است اما با توجه به اکثریت جمعیت معترض کشور بحرین به این حکم و حضور مستمر مردم در حمایت از ایشان حکومت آل خلیفه تا کنون چندین مرتبه موعد محاکمه ایشان را به تعویق انداخته است.

شب محاکمه مذهب

کارشناسان بین الملل معتدقند با توجه به واکنش جامعه مسلمانان به اعدام شیخ نمر در عربستان و ترکیب جمعیتی کشور بحرین، حکومت آل خلیفه از محاکمه آیت الله شیخ عیسی قاسم ترس شدیدی دارد و به همین دلیل است که بارها آن را به تعویق انداخته است. اکنون هرچه بیشتر زمان میگذرد این مشکل برای آل خلیفه جدی تر می شود. آل خلیفه از ژوئن سال 2016 طی فرمانی تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم را لغو کرده و از آن زمان تا کنون هزاران نفر در اعتراض به این اقدام آل خلیفه در اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم تحصن کرده‌اند.

سوزاندن آخرین سند ضمانت ملی در بحرین

یکی از رهبران معارض بحرین در مصاحبه با شبکه المیادین با اشاره به اینکه صدور حکم علیه آیت‌الله عیسی  قاسم آتش تنش و درگیری‌های طایفه‌ای در منطقه را شعله‌ور می‌سازد، گفت که ما نمی‌خواهیم بحرین به صحنه تسویه حساب‌های سیاسی و طایفه‌ای تبدیل شود. وی همچنین به جایگاه دینی و اجتماعی آیت‌الله عیسی قاسم اشاره کرد و افزود که «دولت بحرین با این محاکمه سعی دارد آخرین برگ ضمانت ملی در بحرین را بسوزاند». این رهبر معارض بحرینی در ادامه درباره پیآمدهای محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم در جهان اسلام به دلیل برخورداری وی از جایگاه ویژه در میان مراجعه و حوزه‌های دینی جهان اسلام، هشدار داد.

سناریوی پس از صدور حکم آیت‌الله عیسی قاسم

برخی منابع حقوقی نیز تأکید کردند فردا یکشنبه روز محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم یک روز سرنوشت‌ساز است. یکی از رهبران برجسته جمعیت الوفاق نیز در این باره گفت که اطلاعات بدست آمده حاکی از یک سناریو خطرناک است که دولت بحرین برای پس از محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم آماده کرده است و احتمال دارد دستگاه قضایی حکم حبس تعلیقی آیت‌الله عیسی قاسم و یا تبعید وی از کشور را صادر نماید. وی اشاره کرد که این اقدامات پیآمدهای خطرناکی در داخل بحرین خواهد داشت و مطمئنا به ایجاد هرج و مرج امنیتی منجر خواهد شد که عواقب وخیمی خواهد داشت. وی همچنین تأکید کرد که ما هرگز وجود قضیه‌ای علیه آیت‌الله عیسی قاسم را نمی‌پذیریم.

حکم علمای بحرین در حمایت از شیخ عیسی قاسم

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، علمای بحرین با صدور بیانیه ای از همه مردم کشور اعم از زن و مرد و پیر و جوان خواستند برای اعلام خشم خود و اعلام آمادگی برای دفاع از دین و رهبران دینی که در اینجا منظور آیت الله شیخ عیسی قاسم است، تا سرحد مرگ در خیابان ها حضور پیدا کنند. علمای بحرین از مردم خواستند در آستانه اعلام حکم شیخ عیسی قاسم خشم خود را از آن نشان دهند

در همین حال رژیم سعودی در آستانه اقدام دستگاه قضایی رژیم آل خلیفه به صدور حکم برای رهبر نهضت اسلامی بحرین، شمار دیگری از نظامیان خود را برای سرکوب معترضان راهی این کشور  کرد به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، در حالی که دو روز تا اعلام حکم آیت الله شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی باقی مانده است، رژیم آل سعود تعداد بیشتری از نیروهای خود را روانه بحرین کرد

الدقاق: هر اقدام غیرمسئولانه علیه شیخ عیسی قاسم عواقب وخیمی خواهد داشت

شیخ الدقاق نماینده آیت‌الله عیسی قاسم در ایران درباره عواقب وخیم هشدار داد. طبق گزارش وبگاه «منامه پست»، الدقاق با اشاره به اینکه استفتائاتی را آماده کرده و برای 10 نفر از مراجع دینی ارسال کرده‌اند، اظهار داشت: هر گونه صدور حکم حبس یا پرداخت غرامت و یا تبعید برای شیخ عیسی قاسم عواقب وخیمی دربر خواهد داشت، هر کس با آتش بازی می‌کند، آتش او را می‌سوزاند و میدان عمل مصداقیت سخنان ما را شاهد خواهد بود. وی در ادامه رژیم بحرین را به خردورزی و عدم اتخاذ تصمیمات غیرمسئولانه فراخواند و گفت که رژیم بحرین اولین کسی خواهد بود که در باتلاق خشونتی که ایجاد کرده، غرق خواهد شد.

دولت بحرین که قرار بود روز 24 اسفند حکم آیت‌الله عیسی قاسم به اتهام واهی پولشویی را صادر کند بار دیگر تحت فشار افکار عمومی این کشور مجبور به عقب‌نشینی شد و محاکمه وی را به روز 7 می (17 اردیبهشت) موکول کرد.منابع بحرینی گزارش دادند که نظامیان و جنگ‌افزارهای سعودی از طریق پل ملک فهد وارد بحرین شدند که گفته می‌شود با هدف سرکوب اعتراضات مردمی پس از صدور حکم آیت‌الله عیسی قاسم صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.