اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی می گویند تا زمانیکه قدرت و اختیارات در انحصار وزیران و نیروهای اجرایی است، اتفاقات تلخی مانند امضای سند 2030 قابل تکرار است

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیازمند خانه تکانی است

فرهنگ/ زهره کهندل: رهبر معظم انقلاب اسلامی‌روز گذشته در دیدار با جمعی از معلمان، فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه‌ فرهنگیان نسبت به تصویب سند 2030 گلایه کرده و اعتراض داشتند که «به چه مناسبت یک مجموعه‌ به‌اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، این حق را داشته باشه که برای ملتهای دنیا با فرهنگهای مختلف، تکلیف مشخص کند؟» ایشان این کار را غلط دانستند که «برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم.» حضرت آیت الله خامنه ای با گلایه از شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شدند که «آنها باید مراقبت می‌کردند و نباید می‌گذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم.» در گفت و گو با چند تن از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی عملکرد شورا در این باره و دلایل گلایه رهبری پرداختیم.

به آن‌ها گفتم وطن‌فروشی کردید

حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: شورا از این ماجرا مطلع نبوده است. افرادی دو سال به صورت پنهانی و محرمانه، کار کردند و سندی را امضا کردند، وقتی هم ما مطلع شدیم با آن مخالفت کردیم. بنده تعبیر تندی هم در جلسه شورا به اعضای حقوقی داشتم و آنها را وطن‌فروش خواندم. گفتم که این نوع وطن‌فروشی‌ها را برای چه کسانی انجام می‌دهید و چه هدفی دارید؟ چرا باید چنین کاری انجام شود وقتی که اسناد بالادستی خوبی در کشورمان داریم و مهمتر اینکه چرا به کسی اطلاع نداده اید؟ این‌ها مشکوک است.

او با بیان اینکه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهور است، اظهار داشت: رئیس جمهور حتماً از این ماجرا اطلاع داشته است و قطعاً از وزرایش دفاع می‌کند. این کار با اطلاع وزرا انجام شده است. رئیس جمهور با اینکه ماجرای سند روشن بوده، باید آن را منتفی می‌کرده ولی آن را به افراد دیگری محول کرده است که این موضوع را بررسی کنند.کچوئیان معتقد است: اعضای حقیقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قدرتی ندارند، فقط می‌توانند نقد کنند و حرفشان را بزنند چون امور اجرایی و قدرت به دست اعضای حقوقی و وزرا هست.

او می‌گوید: ما اعتراض خودمان را به این ماجرا اعلام کردیم در حالیکه این کار محرمانه انجام شده بود و می‌گفتند که دو سال روی این سند کار کرده‌اند در حالیکه اعضای حقیقی شورا از فعالیتشان بی خبر بودند. بعد از رونمایی سند، ما خبردار شدیم و عکس‌العمل نشان دادیم، ما بیش از این چه می‌توانستیم بکنیم؟ کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که در جلسات شورا، موضع‌گیری شفاف خودمان را اعلام کنیم یا نقدهایمان را رسانه‌ای کنیم که انجام دادیم.

 اعضای حقیقی شورا، قدرتی ندارند

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان می‌کند: وقتی ماجرا به گوش آقا می‌رسد یعنی ما نتوانستیم جلویش را بگیریم. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دست اعضای حقیقی نیست دست وزرا و رئیس جمهور است. مجموعه حقوقی شورا، قدرت اجرایی دارد.

او صرف نظر از مفاد سند 2030، نحوه عملکرد دولت را در مواجهه با تصویب این سند مشکوک دانسته و می‌گوید: مجلس، نهادهای قانونی و حقوقی هم باید در جریان امضای این سند قرار می‌گرفتند ولی این‌ها چطور کار کردند که می‌گویند دوسال روی این سند کار کرده‌اند اما کسی از آن خبر ندارد! این نشان می‌دهد که ماجرا مشکوک است. اسناد بالادستی همچون سند تحول در آموزش و پرورش یا دیگر اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سند 2030 اصلا لحاظ نشده است.

کچوئیان، محتوای این سند را کاملاً ضد دین و خانواده برافکن خوانده و اضافه می‌کند: دلیلش روشن نیست که چرا این سند را امضا کرده‌اند؟ چرا اسناد بالادستی را کنار گذاشتند و به صورت محرمانه این سند را تصویب کردند؟ هنوز به ما پاسخ روشنی نداده‌اند. وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که ما باید با سازمان‌های بین‌المللی کار کنیم! چه کسی گفته است کار کردن با سازمان‌های بین‌المللی یعنی هرکاری آنها گفتند ما باید انجام دهیم؟ کدام کشوری در دنیا چنین کاری می‌کنند؟ حتی کشورهایی که سازمان‌های بین‌المللی دست خودشان است، مواردی را که به نفعشان باشد انجام می‌دهند. اگر قرار است هرکاری آنها می‌خواهند، ما انجام دهیم پس مملکت را به آنها بدهیم! وقتی سندی را امضا می‌کنید که با روح قوانین ایران اسلامی ‌در تعارض است یعنی چه؟ یعنی جریان نفوذ فرهنگی اتفاق افتاده است و این جریان تا جایی پیش رفته که چنین سندی را امضا کرده‌اند.

فرمایش رهبری مورد توجه همه اعضا باشد

مهدی گلشنی، دیگر عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گلایه رهبر معظم انقلاب اسلامی از عملکرد این شورا به خبرنگار ما می‌گوید: شورا خیلی بهتر از چیزی که تاکنون عمل کرده، می‌توانسته عمل کند. چند بار پیشنهاد دادم که شورا سالی چندبار با دانشگاهیان زبده، جلسه داشته باشد و حرفهایشان را بشنود. من در هر دانشگاه و شهرستانی که رفتم، استادان دانشگاه گله داشتند. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید ارتباط نزدیک تری با دانشگاهیان و نخبگان داشته باشد.

او درباره امضای سند 2030 و بی‌اطلاعی برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح می‌دهد: این سند قرار بود که مطرح شود ولی دو جلسه است که شورا برگزار نشده است. قرار بود که در یکی از جلسات، مطرح شود ولی در یک ماه گذشته به دلایل نامعلوم، دو جلسه برگزار نشده است.

گشنی برای بهتر شدن عملکرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌دهد که شورا ارتباط بهتری با دانشگاه‌ها داشته باشد و سالانه جلسات مشترکی با نخبگان سراسر کشور برگزار کند تا حرفها و گله‌هایشان را بشنود.

او با بیان اینکه دانشگاهیان خیلی گله دارند و صدایشان منعکس نمی‌شود، یادآور می‌شود: شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت بسیار بالایی دارد اما باید اولویت‌هایش را بشناسد و کارهایی را که اهمیت کمتری دارد به دیگران واگذار کند. شورای عالی باید به خودش تکانی بدهد و فرمایش‌ها و توصیه‌های رهبری مورد توجه همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.