اصفهان- یکی از ویژگی های مردم اصفهان علاقه زیاد آنها به هنرهای مختلف است، به طوری که این شهر از گذشته های دور مهد هنرمندان، علما و فلاسفه ایران بوده است.

یادگار دوران قاجار، خانه ای برای شعر اصفهان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، وجود دانشمندان برجسته ای همچون«ابن مسکویه» و «راغب اصفهانی» و شعرای به نامی چون «هاتف اصفهانی» و «عبدلرزاق اصفهانی» نشان می دهد که اصفهان از دیرباز پیشینه فرهنگی و هنری داشته است.

یک بخش از سرمایه‌های فرهنگی اصفهان، خانه‌های میراثی این شهر است؛ طبق آمار در شهر اصفهان حدود هزار خانه میراثی وجود داردکه در میان آنها اهمیت خانه استاد همایی به جهت معماری ایرانی اسلامی آن مضاعف می باشد.

خشت و گل خانه اگر از شعر باشد، پنجره‌هایش را فرهنگ می‌سازد و خانه‌ای که دو نسل شاعر پرورانده و استاد همایی را هچون گوهری پرورش داده امروز می‌تواند نسلی دیگر را پرورش دهد که نه تنها شعر را بلکه فرهنگ ایران و اصفهان را زنده نگه دارد.

پیشنهاد قرار گیری خانه شعر و فرهنگ اصفهان در خانه استاد جلال‌الدین همایی را فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مطرح کرده که در پنجاه و پنجمین برنامه از برنامه‌های هر هفته افتتاح شهرداری اصفهان افتتاح شد.

استاد جلال‌الدین همایی شاعر، نویسنده و ریاضی‌دان اصفهانی است که در دی ماه سال ۱۲۸۷ در کانون گرم خانواده‌ای دانش پرور و اهل فضل و ادب چشم به جهان گشود.

پدر وی «طَرَب شیرازی» و پدر بزرگش «همای شیرازی» هر دو از شاعران به نام و گران سنگ دوره خود بشمار می‌آیند؛ در دوران تحصیل علوم اسلامی بر اثر سخت کوشی‌های مستمر طولی نکشید که استاد همایی به دریافت چند فقره اجازه روایت و اجتهاد از علمای بزرگ عصر نائل آمد.

استاد همایی در سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۲۰ در تهیه مطالب و تراجم احوال و تنظیم و تألیف قسمتی از حرف «الف» لغت نامه ارزشمند دهخدا به مرحوم علی اکبر دهخدا کمک کرد و در سال ۱۳۲۱ به عضویت فرهنگستان درآمد.

همچنین وی علاوه بر تألیف ده‌ها جلد اثر مهمّ علمی، به تصحیح و تحقیق بیش از ده جلد کتاب ارزشمند که هریک به عنوان اثری ماندگار در عرصه فرهنگ و ادب اسلام و ایران مطرح هستند، پرداخته است.

تاکنون آثاری از جمله «تاریخ ادبیات ایران»، «فنون بلاغت و صناعت ادبی»، «مولوی‌نامه» و «دیوان سنا» از این استاد فرهیخته به چاپ رسیده است.

استاد همایی در بیست و هشتم تیرماه ۱۳۵۹ شمسی نیز بر اثر عارضه قلبی چشم از جهان فرو بست.

شهرداری اصفهان دغدغه ارتقای فرهنگ دارد

مدیر خانه شعر و فرهنگ اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: بیش از یکسال و نیم قبل درتدارک تبدیل خانه استاد همایی به خانه شعر و فرهنگ اصفهان بودیم و شهرداری اصفهان در این راستا عزمی جدی داشت.

اسماعیل آذر می افزاید: شهرداری اصفهان بدون هیچ تعارفی به عنوان شهرداری فرهنگی شهرت پیدا کرده است، زیرا بیشتر ازآنکه به دنبال ساخت و ساز و فروش تراکم باشد، دغدغه ارتقای فرهنگ در شهر اصفهان را دارد.

وی ادامه می دهد: خانه فرهنگ و شعر اصفهان با عنوان «خانه فرهنگ وشهر استاد همایی» افتتاح شده تا در این خانه بیشترین پیوند ما با دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه برقرار شود.

مدیر خانه شعر و فرهنگ اصفهان تاکید می کند: ما در صدد هستیم تا فرزندان این شهر از سنین کم با اهمیت مطالعه و اندیشه آشنا شوند و معرفی کتاب های بسیار پر فایده دانش آموزان را در این مسیر موفق تر خواهد کرد.

وی تصریح می کند: یکی از اقداماتی که برای نشاط دانش آموزان در این خانه انجام خواهد شد، برگزاری مشاعره با استفاده از شعرهای استاد همایی است تا دانش آموزان از این طریق باشعرهای این هنرمند بزرگ آشنا شوند.

آذر برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس را  از دیگر برنامه های خانه شعر و فرهنگ اصفهان خواند و تاکید می کند: با انجام این اقدامات، ما در واقع دانه ها را می کاریم اما پرورش آنها با معلمان خواهد بود.

وی اضافه می کند: خانه استاد همایی در دوران قاجار بنا شده و البته استاد جلال الدین همایی نیز از تمام شخصیت های معاصر شاخص تر بوده اند.

مدیر خانه شعر و فرهنگ اصفهان یادآور می شود: در این خانه پدر استاد همایی نیز زیسته است و استاد همایی در دهه ۵۰ که به تهران رفت این خانه را به عنوان یک میراث فرهنگی به دولت واگذار کرد، البته بعد از انقلاب دولت دوباره خانه را در اختیار می‌گیرد و آن را بازسازی می‌کند و امروز ما شاهد بازسازی دوم این خانه هستیم.

وی با اشاره به معماری ایرانی و اسلامی گفت: این خانه یک نمونه از معماری ایرانی و اسلامی است و ما باید از این معماری بهره ببریم؛ نمی‌شود فقط در بیان این معماری‌ها را قدر بدانیم بلکه باید در حفظ و نگهداری آن پویا باشیم.

لازم به ذکر است خانه شعر و فرهنگ اصفهان در خیابان نشاط، کوچه شهید مقضی (کوچه ۱۹)، بن بست شهید صناعی‌ها واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.