اقتصاد - مهدی شهرآبادی: بحث زیان ده بودن برخی بانک‌ها درحالی از سوی مسئولان و رئیس کل بانک مرکزی به طور رسمی مطرح شده است که برخی کارشناسان ونمایندگان مجلس تأکید دارند زیان ده بودن به معنی ورشکستگی نیست و بسیاری از بانک‌ها هم مشکلی ندارند و با پرداخت مطالبات بانک‌ها از سوی دولت بخش عمده مشکلات سیستم بانکی حل می‌شود.

بانک‌های بزرگ مشکلی ندارند

درهمین حال فارس گزارش دادبررسی آخرین صورت‌های مالی منتشرشده بانک‌ها نشان می‌دهد هشت بانک کشور در سال‌های اخیر با زیان‌های شدید مواجه و برخی نیز به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌اند.

*بررسی عملکرد مدیران

دراین باره یک کارشناس بازار سرمایه وبورس با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته برخی بانک‌ها دچار مشکلاتی شدند که تبعات این موضوع در بورس نیز قابل مشاهده بود تصریح کرد: پس از یک دوره طولانی مدت نماد معاملاتی برخی بانک‌ها در بورس باز شد که در همین زمان هم با توجه به گزارشگری جدید از عملکرد آن‌ها و تغییراتی که درباره ارزیابی شیوه عملکرد بانک‌ها بوجود آمد در نهایت این مسئله منجر شد که سود و زیان عملکرد بانک‌ها طی یک دوره چند ساله مشخص شود.

دکتر میر معینی با بیان این که این مسئله اثر خوبی روی سرمایه‌گذاران نداشت چرا که آن‌ها سرمایه گذاری خود را بر اساس اطلاعات وگزارشگری که در گذشته صورت می‌گرفت انجام می‌دادند، اظهار داشت: در نهایت فعالان بازار سرمایه دچار زیان شدند و این مسئله نیز به علت گزارش‌های غیرواقع وغلط در گذشته از عملکرد برخی بانک‌ها، حساب سازی‌ها ونبود گزارشگری صحیح در خصوص عملکردها و فقدان استانداردهای ارزیابی بوده است.

وی با بیان این که نمی‌توان این زیان برخی بانک‌ها وشرکت‌ها را به گردن سیستم حسابداری انداخت بلکه باید عملکرد مدیریت‌ها در گذشته بررسی شود، اظهارداشت: متأسفانه عملکرد برخی مدیران بانک‌ها در گذشته مناسب نبوده که در نتیجه این مسئله، منجر به افزایش مطالبات این بانک‌ها وکاهش دسترسی به بدهکاران بانکی شده است.

معینی افزود: از طرفی نبود تعادل در پرداخت تسهیلات و جذب مطالبات وهمچنین تعهدات بانک‌ها به مشتریان برای پرداخت سود موجب برهم خوردن توازن مالی بانک‌ها شد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین برخی بانک‌ها نیز از ساختار سازمانی مناسبی برخوردار نبودند که همه این مسائل موجب زیان عملیاتی بانک‌ها شد که با گزارش‌های اخیری که ارائه شد شاهد این موضوع هستیم.

*ورشکستگی درکار نیست

وی خاطرنشان کرد: اما این گزارش‌ها و اعداد و ارقام در رویکرد عملیاتی بانک‌های بزرگ که سپرده‌های بالایی هم نزد آن‌هاست و نقش قابل توجهی در اقتصاد دارند تأثیری ندارد و نمی‌تواند بحث ورشکستگی جدی را درباره آن‌ها مطرح کند.

وی خواستار اجرای سیستم‌های جدید حسابداری مطابق با استانداردهای روز دنیا برای بانک‌ها وبنگاه‌های اقتصادی به صورت پایدار شد و گفت: دراین خصوص باید روش‌های حسابداری و سیستماتیک به گونه ای اعمال شود که هیچ تبصره و یا استثنایی برای گروه‌ها و یا افراد نباشد وبر اساس استانداردهای جدید گزارشگری بانک‌ها اعمال شود.

معینی با اشاره به بدهی ۱۳۰هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها تصریح کرد: دولت هم باید با پرداخت بدهی‌های خوداز فشاری که روی بانک‌ها وجود دارد، کم کند چرا که اکنون دولت بزرگ‌ترین بدهکار سیستم بانکی است.

وی تصریح کرد: اعمال قدرت دولت بر مدیریت و منابع بانک‌ها یکی از مشکلات است به گونه ای که این موضوع موجب خارج شدن بانک‌ها از چارچوب عملیات واهداف پولی ومالی آن‌ها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که دولت بدهی خود را به سیستم بانکی پرداخت نمی کند که همین عامل موجب مسدود شدن بخشی از شریان حیاتی بانک‌ها وکند شدن جریان نقدینگی شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور واز سویی تأخیر در پرداخت مطالبات بانک‌ها از سوی مشتریان، سرعت گردش نقدینگی بشدت کاهش یافته که دولت فعلی ودولت بعد باید فکری اساسی برای این موضوع داشته باشند.   

• نقش تورم ۴۰ درصدی

یک اقتصاددان هم در خصوص وضعیت فعلی بانک‌ها وعلت زیان دهی آن‌ها گفت: تورم ۴۰درصدی و نرخ رشد منفی  درگذشته یکی از مهم‌ترین عوامل بروز مشکلات برای سیستم بانکی بوده است.

مهدی تقوی بخشی از مشکلات مالی کشور را به دلیل فعالیت بی‌ضابطه مؤسسات پولی و مالی وبرخی شرکت‌های بزرگی که به فروش سهام اقدام می‌کردند، عنوان کرد و با بیان این که مشکلات گذشته کمی طول می‌کشد تا حل شود، افزود: هم اکنون بانک مرکزی بر تمام بانک‌های زیر مجموعه خود نظارت دارد و تمام سرمایه این بانک‌ها نزد بانک مرکزی تضمین شده است.

راه حل خروج بانک‌ها از بحران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  هم با بیان این که هر چه دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها لایحه آورده مجلس تصویب کرده است، گفت: علاوه بر این موضوع ما موافقت کردیم که به منظور سهولت ارائه تسهیلات برای رفع موانع تولید، بانک‌ها اضافه اموال ودارایی‌های خود را بفروشند که اگر این موارد اجرا شود مشکلات بانک‌ها نیز حل خواهد شد.  

محمود شکری تصریح کرد: هم اکنون تقاضا برای سپرده وسرمایه گذاری در بانک‌ها بالاست اما در گذشته چند مؤسسه مالی واعتباری غیرمجاز که به مشکل خوردند موجب کاهش اعتماد مردم به سیستم بانکی  شده است.

بانک‌های بزرگ مشکلی ندارند

وی خطاب به مردم تصریح کرد: هم اکنون بانک‌های بزرگ مانند سپه، ملی، تجارت و... هیچ مشکلی ندارند وسرمایه دیگر بانک‌ها نیز نزد بانک مرکزی تضمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی در خصوص پرداخت بدهی‌های دولت مواردی تصویب شده و برای بحث وصول مطالبات بانک‌ها نیز تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله قوه قضائیه پای کار آمده‌اند.

شکری با بیان این که با توجه به حمایت مجلس ودولت، بانک‌ها نباید مشکلی داشته باشند، به بحث شایعات ورشکستگی بانک‌ها اشاره کرد و افزود: اگر بانک‌ها مشکلاتی داشته باشند این مسئله به مدیریت آن‌ها بر می‌گردد و در صورتی که کل سرمایه بانک برود وبرنگردد در آن صورت بانک می‌تواند بگوید ورشکسته ام که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.