گروه جامعه:رئیس گروه تحقیقات بیابان مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور معتقد است عامل انسانی بیشترین نقش را در ظهور و تشدید پدیده بیابانزایی در کشور ما داشته و دارد .

احداث هزار سد در کشور به ایجاد ریزگردها کمک کرده است

مریم احمدی شیروان:دکتر محمد خسروشاهی در گفت و گو با قدس می افزاید: در خصوص پدیده گرد و غباری که یکی از فرایندهای بیابانزایی محسوب می شود و چندین سال است کشور را تحت تاثیر قرار داده است کافی است به محیط طبیعی اطرافمان نگاه کنیم بیشتر تالاب های داخلی ما خشکیده اند. هورالعظیم و هورالحمار در جنوب خشکیده است، تالاب های جنوب شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان خشک شده اند. اکنون بستر خشکیده این تالاب ها منشاء تولید ریزگرد شده اند. اگر ترکیه با احداث سد بزرگ آتاتورک بر رود فرات آغاز شکل‌گیری ریزگردها را در غرب ایران سبب شد چه ربطی به تغییر اقلیم دارد.

وی ادامه می دهد: گفته می شود که هم اکنون نیز در حال ساختن سد ایلیسو بر روی رود دجله است. یقیناً با اینکار از حجم قابل توجه آبی که از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شد، جلوگیری می شود و در نتیجه پدیده بیابان‌زایی و خشکسالی در عراق شدت می یابد و کشور ایران هم از آثار زیانبار آن در امان نخواهد بود.

خسروشاهی تاکید می کند:در خصوص افغانستان حقابه هامون های چهارگانه استان سیستان و بلوچستان به پای مزارع خشخاش افغانستان می ریزد و تبعات خشکی و گرد و غبار را باید مردم زابل بچشند. مدیریت آب در کشور خودمان که نیازی به گفتن ندارد و به اندازه کافی کارشناسان در این مورد مطلب گفته اند و نوشته اند.

دکتر محمد خسروشاهی می گوید: آمار وزارت نیرو نشان می دهد که بیش از هزار سد کوچک و بزرگ در این کشور ساخته شده و یا در حال ساخت است آنوقت چگونه انتظار داریم تالاب ها و چالاب های ما خشک نشوند و پدیده ای بنام ریزگرد نداشته باشیم. خشکیدن تالاب ها و چالاب های بیابانی به طریق دیگری هم سبب تشدید پدیده بیابانزایی شده و می شوند. در این مناطق دانه های ریز نمک همراه با ذرات دیگری که با نمک همراه است، موجب می شود که باد آن ها را به آسانی جا به جا کند که نمونه جدید آن در طوفان های نمکی برخاسته از بخش خشکیده دریاچه ارومیه بوضوح قابل مشاهده است.

وی می گوید:بخشی از زمین های زراعتی که در مجاور اینگونه مناطق قرار گرفته اند در نتیجه وزش بادهای نسبتاً تند شور می شوند و به تدریج ارزش خود را از دست داده و سرانجام به حالت لم یزرع در می آیند. بررسی هایی که در روسیه صورت گرفته نشان می دهد که در یکی از استپ های شور با مساحتی حدود ۶ کیلومتر مربع ظرف مدت یک ساعت ۷۲۰۰ تن نمک محلول که قسمت اعظم آن کلرور سدیم بوده به وسیله باد حمل شده است. این مقدار نمک کافی است که ۴۵ هکتار از زمینی را که قبلاً شور نبوده به حالت کویری و شور تبدیل کند.

---

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.