رئیس بخش منع گسترش تسلیحات وزارت خارجه روسیه می گوید اگرچه حل معضل هسته ای کره شمالی از راه دیپلماسی ممکن است، نمی توان با الگو برداری از مدل ایران به نتیجه دلخواه رسید.

نمی توان نسخه ایران را برای حل مسئله هسته ای کره شمالی پیچید

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از اسپوتنیک، «میخائیل اولیانوف» رئیس بخش منع گسترش تسلیحات در وزارت خارجه  روسیه، استفاده از نسخه ایران برای حل مسئله هسته ای کره شمالی را غیر ممکن عنوان کرد.

وی در این باره گفت: عاری کردن شبه جزیره کره آن هم با توسل به ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک میسر است اما نمی توان برای آن به شیوه ای متوسل شد که برای حصول توافق هسته ای ایران به کار رفت.

وی همچنین افزود: توافق ایران مثالی بود از اینکه در صورت وجود عزم و اراده سیاسی، امکان واقعی توسل به دیپلماسی برای فائق آمدن بر دشوارترین مسائل وجود دارد. اما از آنجا که وضعیت در شبه جزیره کره بسیار متفاوت است، نمی توان به طور کامل همان رویه را در پیش گرفت.

با این حال وی توصیه کرد: من از رویکردهای اساسی صحبت می کنم که باید در مرکز تلاش های دیپلماتیک برای حل معضل هسته ای شبه جزیره کره قرار بگیرد و نه پیرامون لفاظی های جنگ طلبانه یا رزمایش های عظیم.

اظهارات اولیانوف در حالی ایراد شد که کره شمالی از تمایل برای مذاکره با دولت جدید واشنگتن در صورت مهیا بودن شرایط لازم خبر می دهد حال آنکه آمریکا هم علیرغم تهدید به توسل به گزینه نظامی، همچنان از باز بودن باب مذاکره در سایه تلاش های چین برای مهار پیونگ یانگ، سخن می گوید.

علاوه بر همکاری غیر منتظره چین برای واداشتن پیونگ یانگ به آمدن بر سر میز مذاکره، روی کار آمدن دولتی لیبرال در کره جنوبی که از مذاکره مستقیم با همسایه شمالی ابایی ندارد، اوضاع متشنج شبه جزیره کره را به سمت برقراری توازن نسبی پیش می برد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.