گروه جامعه:عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران معتقد است با توجه به لرزه‌خیز بودن برخی مناطق کشور و با در نظر گرفتن آئین نامه‌های کشورهای لرزه‌خیز باید در آن قسمت‌ها ساختمان‌های یک یا دو طبقه امکان ساخت داشته باشند و از تجمع و انبوه سازی باید به هر طریق ممکن اجتناب شود.

وجود ۱۲۰هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کشور

مریم احمدی شیروان: دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با قدس می‌افزاید: مساحت بافت فرسوده و ناکارآمد از سوی وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۲۰ هزار هکتار اعلام شده است، که حدود ۱۷ هزار هکتار از آن مربوط به پایتخت است. این بافت ناکارآمد و فرسوده عملاً به افزوده شدن به بافت ناپایدار و ناکارآمد شهری می‌انجامد، چرا که عملکرد ساختمان های مسکن مهر در زلزله وزرقان ۱۳۹۱ و زلزله مورموری ایلام ۱۳۹۳ بسیار نامطلوب ارزیابی شد.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر مردم مناطق زلزله­زده یا سانحه طبیعی با ابعاد رویدادی همچون زلزله­های۱۳۸۲ بم، ۱۳۶۹منجیل یا ۱۳۵۷طبس، عملاً روند عادی زندگی خویش را با از دست دادن نزدیکان و بستگان و اعضای خانواده مختل شده می­یابند. فشارهای روانی در چنین هنگامی به حدی است که گاه موجب آسیب­های روانی و شخصیتی دائمی در افراد مصیبت دیده می­شود.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی می‌گوید: چشم انداز پیش روی برای توسعه به شدت وابسته به نوع نگاه ما به طبیعت و محیط زندگی‌مان در وضعیت کنونی و در سال های پیش رو است. باید این شرایط و وضعیت اقلیمی و طبیعی را که در فلات ایران داریم عاقلانه و به صورت علمی بشناسیم و با آن کنار بیاییم. یا این واقعیت‌های محیط خودمان که زلزله و سوانح طبیعی نیز ناشی از همین شرایط و بسیار وابسته به نوع زندگی ما با این شرایط است کنار می‌آییم و یا متاسفانه سوانح طبیعی به صورت حادثه مخرب (اتفاقات منجر به خسارت‌های جانی و مالی) رخ خواهند داد و با افزایش جمعیت و افزایش تمرکز جمعیت در شهرهایمان بیشتر در معرض رخداد این مخاطرات و در نتیجه در وضعیت ریسک بالاتر قرار خواهیم گرفت.

وی در ادامه می‌گوید: ساخت بنا بر روی پهنه گسل فعال در آئین نامه‌های مهم در کشورهای لرزه خیز منع و ممنوع شده است و حداقل توصیه شده تا بناهای معمولی و ساختمان‌های یک یا دو طبقه امکان ساخت داشته باشد و از تجمع و انبوه سازی باید به هر طریق ممکن اجتناب شود.

در بیشتر پهنه‌های گسل های فعال که در پای دامنه‌ها واقع هستند، علاوه بر خطر گسلش و جنبش شدید زمین در هنگام زلزله، خطر لغزش جدی است. بناهای ۸ تا ۲۰ طبقه یا بلندتری که اکنون در حال ساخت در پهنه گسل شمال تهران، شمال تبریز و در مشهد، کرمان، زرند، تربت حیدریه، کاشمر، سمنان، دامغان، بجنورد، بیرجند و...  هستند، بسیاری بر روی شیب های بیش از ۳۰  درجه احداث می‌شوند. در این شیب‌ها حتی در شرایط بدون زمین لرزه هم احتمال خطر زمین لغزش و مشکلات دیگر در فصل زمستان در آنها بالاست. در یک زمین لرزه مهم، این دامنه‌های تحت خطر می‌تواند مشکلات مضاعفی تجربه کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.