اینکه گرایش مردم به کدام سمت‌وسویی گرایش پیدا کرده است، به نظر بنده، مردم از مناظرات گله داشتند که مناظرات پاسخگوی سؤالات آنان نبوده است. اگر مناظرات دوبه‌دو بود، پاسخگویی به سؤالات بهتر و واضح‌تر انجام می‌شد که چرا الان در بحران اقتصادی قرار داریم و فسادهای مختلف بانکی و اداری و… در حال رخ دادن است. اینگونه مناظرات نمی‌تواند پاسخگوی این مسائل باشد تا اطلاعات مردم بالا رود.

پارادوکس اقتصادی؛ از نقدینگی انفجاری تا تولیدات متوقف شده

 به گزارش «قدس آنلاین»،  متکان، استاد دانشگاه مازندران در مورد انتخابات ریاست جمهوری و ارزیابی مناظرات اذعان داشت:

«مناظرات، به علت محدودیتِ زمانی، نمی‌تواند منعکس کننده کلیه مشکلات جامعه باشد. یکی دیگر از موضوعات این است که مناظرات به سمت بررسی مشکلات جامعه پیش نرفت و به جای پاسخ دادن به سؤالات به سوی جدال مسائل شخصی خودشان پیش‌ رفت. کاندیداها باید پاسخگوی عملکرد خود در هر پست و مقامی باشند. پاسخ ها ربطی به سؤالات نداشت و به مسائل انحرافی پیش رفت. موضوعاتی که اصلاً به مشکلات جامعه مربوط نبود. ملت باید تصمیم بگیرد که وضعیت حال چگونه است و آیا قابل تحمل بوده یا باید شرایط به نفع مردم تغییر کند؟»!

وی در ادامه تصریح کرد:

«مسائلی از قبیل اشتغال، رکود اقتصادی، تولید، اقتدار ملی و… از بحث های اساسی است. آقایانی که در مناظرات شرکت کردند، جواب مناسبی برای این شرایط نداشتند که چرا وضع اقتصاد به سمت بحرانی شدن رفته است. نقدینگی به حد انفجار رسیده اما از تولید خبری نیست، بلکه تعطیل شده!. از سویی دیگر، در مورد آمارهای نرخ رشد تورم این روشن است که در میان مردم و جامعه تغییری احساس نمی‌شود. مسئله تورم یک موضوع تخصصی است. به عنوان مثال می‌گویند در سال۹۲ گوشت کیلویی ۲۵هزار تومان بوده ولی الان بین ۴۸ تا ۵۰هزار تومان می‌باشد. مسائلی دیگر نیز به این شکل است. یکی از نامزدها گفته بود سفره مردم نسبت به گذشته بزرگتر شده است. این اشتباه است، سفره مردم کوچکتر شده، چون حقوق‌ها افزایش پیدا نکرده، مردم با گرفتاری در حال گذراندن زندگی خود هستند.»

متکان در خصوص اینکه گرایش مردم به کدام جریان فکری نزدیکتر است، ادامه داد:

«اینکه گرایش مردم به کدام سمت‌وسویی گرایش پیدا کرده است، به نظر بنده، مردم از مناظرات گله داشتند که مناظرات پاسخگوی سؤالات آنان نبوده است. اگر مناظرات دوبه‌دو بود، پاسخگویی به سؤالات بهتر و واضح‌تر انجام می‌شد که چرا الان در بحران اقتصادی قرار داریم و فسادهای مختلف بانکی و اداری و… در حال رخ دادن است. اینگونه مناظرات نمی‌تواند پاسخگوی این مسائل باشد تا اطلاعات مردم بالا رود.»

متکان پیرامون پیش‌بینی دو مرحله‌ای شدن انتخابات افزود:

«با توجه به اینکه آقای قالیباف در بعضی زمینه‌ها با آقای رئیسی متفاوت است، فکر نمی‌کنم کناره‌گیری کند و انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد. در سال۹۲ مردم به وعده‌های روحانی اطمینان کردند، اما عملی نشد. در آن سال ایشان پنجاه درصد آرا را آورد. در حال حاضر با سه تفکر خاص، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد.»

وی در مورد اقبال دوباره عمومی به آقای روحانی بیان کرد:

«اینکه آیا ایشان خواهد ماند یا نه، مشخص نیست. اما دومرحله‌ای شدن انتخابات احتمال بیشتری دارد. مردم در حال حاضر ناراضی‌اند و ریزش آرای ایشان حتمی است. رأی روحانی در دوره قبل، رأی سیاسی نبود. روستائیان به او رأی داده بودند تا وضعیت اقتصادی بهتری را داشته باشند، اما گرانی بیشتر شده، بیکاری زیاد شده، فساد مالی زیاد شده و… .مردم این ها را قبول ندارند. ایشان شخص اول مملکت در دولت بوده و باید پاسخگوی این مشکلات باشد لذا، به نظر من در مرحله دوم روحانی انتخابات مشکل بیشتری خواهد داشت.»

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.