بجنورد- باتوجه به یافته های علمی موجود، در شرایط کنونی، احتمال رخداد یک زلزله بزرگ دیگر در منطقه بعید است هر چند باید آماده بود و اقدامات پیشگیرانه را انجام داد

احتمال زمین لرزه بزرگ در خراسان شمالی بعید است

به گزارش قدس آنلاین، رئیس مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی گفت: باتوجه به یافته های علمی موجود در شرایط کنونی احتمال رخداد یک زمین لرزه بزرگ دیگر در این منطقه بعید است هر چند باید آماده بود و اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

محمد شکرچی زاده افزود: دستگاه های شتاب نگار این مرکز، شدت زلزله با مرکزیت پیش قلعه مانه و سملقان را پنج و هشت دهم ثبت کرد. همچنین شتاب افقی این زمین لرزه، شش دهم ِ جی و شتاب قائم آن، ۵۹صدم جی ثبت شد.

وی سرعت زلزله احیر را ۲۴سانتیمتر بر ثاینه اعلام کرد و گفت: مدت زمان زلزله شدید هم پنج ثانیه بود که خوشبختانه با توجه به ساخت و سازهای مقاوم صورت گرفته از زمان زلزله شدید ۲۰سال قبل بجنورد (بهمن ۱۳۷۵) تاکنون، خسارت سازه ای و عمده در ساختمان های مسکن مهر نداشتیم.

شکرچی زاده افزود: خسارات بیشتر به تاسیسات و میان قاب ها وارد شد که قابل جبران است.

وی همچنین خطاب به مهندسان ساختمان گفت: در مقاوم سازی ساختمان، فقط اسکلت بندی ملاک نیست و نظارت بر استانداردسازیِ همه مراحل ساخت، ضرورت دارد. 

روز ۱۶بهمن ۱۳۷۵ ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه زمین لرزه مخربی با بزرگی ۵ ممیز ۹ دهم ریشتر در یک ناحیه کوهستانی بجنورد به وقوع پیوست که در اثر آن، ۸۴ نفر کشته و بیش از ۱۷۰ روستا آسیب رسید. سه روستای ناوه، قزلقان و شیخ بجنورد نیز صد در صد تخریب شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.