جامعه:امسال مراسم روز اهدای عضو، بدون حضور سفیر هشت ساله آن دکتر افشین یداللهی برگزار خواهد شد؛ شاعری که قرار بود ترانه سرای سرود ملی اهدای عضو باشد؛ حال چند ماه است که لب فروبسته اما همه ما هنوز هم می‌توانیم به جای او طنین زندگی سربدهیم، زیرا همین روزها هر سه ساعت یک بیمار نیازمند پیوند عضو به دلیل نبود اهدا کننده جان خود را از دست می‌دهد.

ارتقای ۱۱ پله جایگاه ایران در اهدای عضو جهان طی ۱۰ سال

جامعه-محبوبه علی پور: حجم سنگین اعداد و لحظه‌ها را می‌توان در سایت« انجمن اهدای عضو »ملموس‌تر حس کرد. وقتی مقابل چشمانت این جملات ردیف می‌شود که « هرفرد مرگ مغزی می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد»، « درحال حاضر ۲۷۰۸۱ نفر درانتظار پیوند هستند»،« در هر۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار اضافه می‌شود.»

۷۰ درصد خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت دارند

دکتر کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی دراین باره می‌گوید: اهدای عضو برخلاف دیگر امور پزشکی و درمانی در سه ضلع بیمار، کادردرمان و تجهیرات پزشکی خلاصه نمی‌شود، زیرا که در این روند چنانچه متقاضی پیوند و مورد مرگ مغزی نیز وجود داشته باشد و کادر درمان و تجهیزات پزشکی حاضر باشند، مهم‌ترین عنصر خانواده بیمار مرگ مغزی محسوب می‌شود؛ از این رو در مقوله اهدای عضو فرهنگ سازی اهمیتی جدی دارد تا جامعه را برای مشارکت و همراهی در این اتفاق آماده و راغب سازد؛ البته در این حوزه اقدامات ارزشمندی در سطوح و در نهادهای مختلف صورت گرفته که می‌توان به حمایت های رسانه ملی و همراهی فرهیختگان، هنرمندان و ورزشکاران اشاره کرد. چنان که سال ۸۴ حدود ۵ تا۱۰ درصد خانواده‌ها به اهدای عضو عزیزشان رضایت می‌دادند که این رقم در کل کشور به طور متوسط به ۷۰ درصد رسیده است. از این رو معتقدم این تحول و فرهنگ سازی تنها حاصل تلاش های حوزه سلامت نیست بلکه ثمره مشارکت همه ارگان‌ها و آحاد مردم جامعه به شمار می‌آید.

رشد جایگاه ایران به رتبه ۳۱

هرساله بیش از ۵۰۰۰ مورد مرگ مغزی در کشور ما اتفاق می‌افتد که نیمی از آن‌ها را می توان به عنوان اهدا کننده عضو قرار داد، این درحالی است که تنها ۲۵ درصد این موارد به اهدای عضو می‌انجامد.

رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضای پیوند وزارت بهداشت خاطر نشان می‌کند: گرچه روند اهدای عضو در کشور ما رو به افزایش بوده و توانستیم جایگاه خود را درجهان ارتقا ببخشیم و از رتبه ۴۲ در ۱۰ سال قبل امروزه در جایگاه ۳۱ جهان قرار بگیریم اما همچنان نیازمند بهبود این وضعیت هستیم، چراکه با توجه به قابلیت‌های فرهنگی کشور ما که جامعه‌ای نوعدوست و ایثارگر هستیم و همچنین فزونی تعداد موارد مرگ مغزی می‌توان این آمار را افزایش داد، زیرا در حال حاضر روزانه بین هفت تا ده بیمار متقاضی پیوند عضو به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

کارت اهدای عضو کمتر از ۱۰ درصد جمعیت

هرساله بیش از ۵۰۰۰ مورد مرگ مغزی در کشور ما اتفاق می‌افتد که نیمی از آن‌ها را می توان به عنوان اهدا کننده عضو قرار داد، این درحالی است که تنها ۲۵ درصد این موارد به اهدای عضو می‌انجامد. آمار جهانی درباره اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی ٢٠ نفر در یک‌میلیون نفر است که این رقم در کشوری نظیر اسپانیا که بیشترین آمار اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی را داراست، رقمی نزدیک به ٣/٣۴ نفر در یک‌میلیون است. این رقم در آلمان ۱۵/۸ نفر است و برزیل و لوکزامبورگ، به‌ترتیب، با ۹/۹ و ۶ نفر به ازای هر یک‌میلیون نفر در انتهای فهرست قرار دارند؛ البته تلاش‌های انسان دوستانه بسیاری درسراسر جهان نیز شکل گرفته است، چنان که در این زمینه جمعیت «من أحیاها» وابسته به حزب الله لبنان نیز فعالیت خود را آغاز کرده است. این در حالی است که آمار رسمی شورای ملی پیوند اعضا در لبنان نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته موارد پیوند کلیه به رشد پنج برابری رسیده است.کشورهای مختلف برای رشد آمارهای خود راهکارهای متعددی دارند.

 کتایون نجفی زاده با اشاره به شیوه‌های حضوری و سامانه‌های مجازی  برای صدور کارت اهدای عضو اضافه می‌کند: درحال حاضر حدود ۴ میلیون کارت اهدای عضو در کشور صادر شده است. درحالی که در آمریکا ۴۶ درصد افراد بزرگسال متقاضی اهدای عضو می‌باشد؛ همچنین درانگلیس یک سوم جمعیت یادشده کارت اهدای عضو دارند. این درحالی است که در کشور ما کمتر از ۱۰ درصد به این مقوله رضایت نشان داده‌اند؛ البته از راهکارهایی که باعث شده در جوامع دیگر به این رقم متقاضی اهدای عضو برسند درج اعلام رضایت خود روی گواهینامه‌های رانندگی است.

بنابراین برای افزایش این میزان رضایت در کشور خود انجمن اهدای اعضای ایرانیان مسئله درج رضایت به اهدای عضو را مطرح و پیگیری کرد که قرار است از طریق هئیت دولت لایحه آن تصویب شود، چرا که هر روزه ۱۶ هزار گواهینامه رانندگی در کشور صادر می‌شود که می‌تواند بستری مناسب برای ثبت تمایل اهدا کنندگان عضو محسوب شود.

دکتر نجفی‌زاده اظهار می‌کند: از دشوارترین تصمیم گیری ها برای خانواده‌ها اهدای عضو بستگانشان است زیرا تصمیم گیری ما برای خودمان آسان‌تر است، از این رو چنانچه خانواده‌ها نسبت به این موضوع مطلع باشند با آرامش بیشتری عمل می‌کنند؛ بنابراین علاقه مندان برای مداخله دراین امر ایثارگرانه جا دارد اطرافیان خود را به اشکال مختلف از این تمایل خویش مطلع کنند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان خاطرنشان می‌کند: بنابر توصیه وزیر محترم بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، سامانه مرکزی اهدای عضو به نشانی www.ehda.center شکل گرفت که مزایای قابل توجهی دارد نخست این که اطلاعات فرد متقاضی اهدای عضو در دسترس تمام مراکز درمانی کشور قراردارد. در گذشته روند ثبت اطلاعات متقاضیان اهدای عضو طولانی‌تر بود چنان که فرد باید پس از ثبت نام اینترنتی منتظر دریافت کارت اهدای عضو خود می‌شد، اما دراین سامانه افراد می‌توانند با ذخیره کردن اطلاعات الکترونیکی خود در جمع گیرندگان کارت اهدای عضو قرار بگیرند؛ همچنین برای تسهیل این روند از اواخر اردیبهشت از طریق بات فضای مجازی امکانات ثبت نام متقاضیان دریافت کارت اهدای عضو فراهم شده است؛ بنابراین علاقه مندان می‌توانند از طریق نشانی ehdayeozv-bot@ کارت اهدای عضو درخواست کنند.

پایان کلام

مرگ پایان زندگی نیست اگر ما پایان زندگی را مرگ ندانیم. باورداشته باشیم آدم‌هایی به جاودانگی می‌رسند که هر لحظه قلبشان برای زندگی دیگران می‌تپد، هر نفسشان به نفس دیگران وصل است. پس بیاییم جان و نفس هایمان را به دیگران هدیه کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.