برخی از افراد فاقد صلاحیت توسط شورای نگهبان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری تایید شدند. مثلا شخصی تایید صلاحیت شد که در مورد او هم شبهاتی در زمینه علمی وجود دارد و هم سوال هایی در مورد فعالیت های اقتصادی خودش و نزدیکانش. آیا بهتر نبود شورای نگهبان به این سوالات مطرح شده رسیدگی می‌کرد و بعد تصمیم به تایید صلاحیت ایشان می‌گرفت.

شورای نگهبان همه چیز را فدای مصلحت نکند/ میزان تخلفات در نتایج انتخابات تاثیرگذار بوده

  به گزارش «قدس آنلاین»،  مهناز رفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه آرادان به تحلیل نتایج انتخابات پرداخت.
رفیعی درخصوص دلایل پیروزی مجدد روحانی برابر اصولگرایان و تایید صلاحت وی از سوی شورای نگهبان عنوان کرد:
  «ما اعتقاد داریم در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم. نظامی که رهبری در رأس آن قرار دارند. به همین دلیل قوانین اسلامی نباید در چنین جامعه‌ای روی زمین بمانند. باید بدانیم اقامه دین و اجرای احکام الهی به یک حاکم قدرتمند نیاز دارد. نظام سیاسی ما نیز از ۳ قوه اصلی تشکیل شده که هر کدام برای پیشرفت و رسیدن به اهداف والای انقلاب باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند».
وی در رابطه با جریاناتی که در انتخابات اخیر گذشت، گفت:
  «اولین نکته این بود که برخی از افراد فاقد صلاحیت توسط شورای نگهبان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری تایید شدند. مثلا شخصی تایید صلاحیت شد که در مورد او هم شبهاتی در زمینه علمی وجود دارد و هم سوال هایی در مورد فعالیت های اقتصادی خودش و نزدیکانش. آیا بهتر نبود شورای نگهبان به این سوالات مطرح شده رسیدگی می‌کرد و بعد تصمیم به تایید صلاحیت ایشان می‌گرفت. شورای نگهبان نباید فقط بر روند اجرای انتخابات نظارت کند. اگر بنا باشد فقط به ناظراتی که پای صندوق ها حضور دارند اکتفا شود شاهد تخلفاتی که در جریان انتخابات امسال در وزارت کشور افتاد، خواهیم بود».
وی در همین راستا ادامه داد:
  «برای مثال در برخی از حوزه ها دیرتر از زمان مقرر رای گیری آغاز شد. یا در برخی روستاها تعرفه به اندزه کافی نبود و عده ای از مردم نتوانستند رای دهند. در جایی دیگر تعرفه های بدون مهر بین مردم پخش شد و پس از رای گیری تمام این آرا باطل شد. خب به عقیده من، وزارت کشور این دوره انتخابات را به طور مهندسی شده اداره کرد و مطابق قانون انتخابات برگزار نشد. متاسفانه بعد از اعلام نتایج و تایید نکردن نتایج از سوی شورای نگهبان آقایان اعلام پیروزی کردند و جشن های خود را برگزار کردند. رهبری قبل از انتخابات بارها اعلام کردند رای مردم حق‌الناس است و امانت‌داری از آن بسیار مهم‌تر. ما نباید با رفتارهای جانبدارانه در روند برگزاری انتخابات تغییر ایجاد کنیم. اصلا فکر کنید آقای رئیسی بعد از انتخابات نسبت به تخلفات اعتراض نمی‌کردند، آیا این درست است که از آرای مردم صیانت نشود. مردم باید قانع بشوند رای‌شان تاثیرگذار بوده است».
رفیعی در ادامه خاطرنشان کرد:
  «با شنیده هایی که از دوستان خود در تهران داشتم مطلع شدم تخلفات در آنجا کمتر بوده اما در روستاها و شهر های کوچک به واسطه نظارت ضعیف‌تر سواستفاده های زیادی شده است. به این ترتیب بهتر است در این مناطق بازشماری آرا برای اطمینان مردم صورت گیرد. بنابراین شورای نگهبان نباید مصالح اصلی نظام را فدای مصالح سطحی کند. من درخواستم از شورای نگهبان این است که با جدیت و اراده راسخ روند اجرای انتخابات را بررسی کند و مرعوب فشارها و تهمت های احتمالی نشود. در این چندسال شورای نگهبان بارها مورد هجمه قرار گرفته اما این دلیل نمی‌شود مسیر آینده کشور را به خاطر مصلحت اندیشی به خطر بندازیم».
وی خاطرنشان کرد:
  «مسائلی در مناظرات مطرح شد که جا دارد قوه قضاییه به این موضوعات بدون در نظر گرفتن مرتبه اشخاص ورود کند و برخورد قاطعی با متخلفین داشته باشد. ما باید این روندی که در این ۳۸ سال طی کردیم را آسیب شناسی کنیم. چرا افرادی که در این مدت در راس امور بودند راجع به دارایی و سابقه مدیریتی‌شان شبهه وجود دارد. این ها مسائل مهمی است که اگر به آن رسیدگی نکنیم در آینده برای انقلاب خطر آفرین خواهد شد».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.