قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جلوگیری از کشت سیفی جات و ارائه الگوی کشت به کشاورزان و نیز کاهش سهم آب چاههای فرم یک باید تدریجی و کارشناسی باشد تا کشاورزان آسیب نبینند.

 کم آبی جدی است/ ارائه الگوی کشت به کشاورزان تدریجی و کارشناسی باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، علی اکبر متقی فرد در حاشیه جلسه شورای حفاظت آب اظهارداشت: اجرای طرح الگوی کشت حرکت خوبی است که باید در استان اجرا شود اما از آنجا که بیش از ۵۰ سال است برخی کشاورزان ما محصولاتی را کشت کرده اند که آب فراوان می خواهد امروز اگر بخواهیم بسرعت آنها را از یک کشت به محصولی دیگر تشویق کنیم زمان می خواهد.

وی افزود: این کار باید با فرهنگ سازی صورت گیرد و کشاو. رزان و بهره برداران بپذیرند که کم ابی جدی است و باید همه کمک کنیم تا منابع آبی مدیریت شود در غیر این صورت دیگر هیچ  نوع فعالیت کشاورزی در استان مقدور نخواهد بود و همه آسیب خواهند دید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآورشد: اگر برای چاههای فرم یک بسرعت تصمیم گیری کنیم کشاورزان آسیب می بینند لذا بهتر است در کنار پیش بینی الگوی کشت، کشت استراتژیک و هدایت بهره برداران موضوع کاهش آب چاههای فرم یک عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: ۸۴ هزار کشاورز و بهره بردار استان معیشت خود را از این کار تامین می کنند لذا تصمیم گیری برای آنها باید کاملا کارشناسی و با در نظر گرفتن خواسته ها و نیازهای کشاورزان باشد تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

متقی فرد یادآورشد:پیشنهاد می شودبا استفاده از تجارب استانهای دیگر بتوانیم سطح زیر کشت را بتدریج کم کنیم و کشاورزان به سمت محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و ذرت به جای هندوانه، خربزه و سیفی جات هدایت و تشویق شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: آمادگی داریم الگوهای کشت را به کشاورزان توصیه کنیم و با برنامه های آموزشی و ترویجی برای ترغیب کشاورزان اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.