یزد ـ معاون سلامت دامپزشکی استان یزد گفت: بیماری خونریزی تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان ودام بوده وخوشبختانه تاکنون مواردی از شیوع این بیماری در استان یزد مشاهده نشده است .

موردی از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در یزد مشاهده نشده است

دکتر محمدرضا متوسل الحسینی پیش از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت: بیماری تب کریمه کنگو از طریق خون تازه دام منتقل می شود و شایع‌ترین راه انتقال آن، از طریق حیوان کنه بوده وکنه درانتقال این بیماری نقش مهمی دارد وکنه ای که آلوده باشد تا چند نسل کنه بعد از خود را نیز آلوده کرده و هرمرحله رشد را طی می کند آلودگی را نیز به همراه دارد و نوع دیگرانتقال تماس حیوان آلوده و خون آلوده با مخاطات انسانی می باشد .

 وی افزود: این بیماری یک بیماری مهلک وکشنده  می باشد که می تواند خطرجانی برای انسان به دنبال داشته باشد بنابراین دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز با رعایت موازین بهداشتی از شیوع و انتقال این بیماری در دام و  جامعه انسانی پیشگیری کنند.

معاون سلامت دامپزشکی استان تصریح کرد: بعضی ازدامداران ودامپروران و پرسنل کشتارگاهها نیزدر معرض این بیماری قرار دارند که باید نکات ایمنی را رعایت کرده واین بیماری یک بیماری شغلی بوده وکسانی که شغل آنهابا دام می باشند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند و باید نکات اصولی را رعایت کنند.  

وی کشتارغیرمجاز دام را ازدیگرعوامل انتقال این بیماری عنوان کرد و گفت: دام حتما باید در کشتارگاه ذبح شده وکشتارگاه ها باید فرآیند های حفاظتی را رعایت کرده  از دستکش وعینک مناسب استفاده کرده واستاندارهای لازم محیط کشتارگاه را حتما رعایت نمایند و گوشتی که در محیط کشتارگاه ذبح می شود تحت نظارت بوده ومشکلی ندارد واین گوشت فرایند پیش سرد گذاری آن انجام شده و ۲۴ساعت در دمای ۰تا ۴درجه یخچال نگهداری شده که  این فرایند منجر به کاهش پی.اچ گوشت و از بین رفتن عامل بیماری تب خونریزی تب کریمه کنگو می شود.

معاون دامپزشکی استان افزود: گوشت هایی که از روش سنتی و خارج از کشتارگاه ذبح می شود حتما باید درمنزل ۲۴ساعت فرآیند پیش سرد گذار ی آن انجام شده واگر دست فرد دارای زخم وخراش بوده به هیچ عنوان نباید به گوشت نزدیک شود و گوشتی که افراد تهیه می کنند حتما باید از مراکز بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی وبهداشت باشد .

وی خاطر نشان ساخت: دو کشتارگاه صنعتی استان در یک سال گذشته تمام فرآیندهای پیشگیری این بیماری را طی کرده و به کشتارگاهای سنتی نیز تمام موارد اعلام شده و این بیماری در استان کنترل شده و اگر دامی دارای  تب یا علائم ویروسی  باشد درکشتارگاه ذبح نمی شود و در خارج از کشتارگاه تحت درمان قرار می گیرد .

متوسل الحسینی با اشاره به شیوع این بیماری در فصل تابستان گفت: این بیماری یک بیماری جدیدی نبوده ودر ایران سابقه ۲۰ساله دارد و زارت بهداشت وسازمان دامپزشکی کل کشور در این مورد اقدامات و آموزش های لازم را ارائه داده اند .

این مسئول با بیان اینکه این بیماری بیشتر در استان های اصفهان و سیستان بلوچستان مشاهده شده افزود: خوشبختانه این بیماری تاکنون  تلفات جانی نداشته  و با آموزش های لازم کنترل شده ولی باید برای پیشگیری و کنترل این بیماری مهلک موارد ایمنی رعایت شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.