گروه جامعه:رئیس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات وزارت راه ، مسکن و شهرسازی از تدوین طرح الزام بیمه سازه های ساختمانی در کشور خبر داد و گفت : در صورت تصویب و اجرای این طرح روند ارتقای کیفیت ساختمان ها تسریع می یابد .

احتمال الزامی شدن بیمه ساختمان ها

 محمود مصدق:دکتر علی بیت اللهی در گفت و گو با قدس افزود :بررسی های پژوهشکده ساختمان وزارت  راه ، مسکن و شهرسازی نشان می دهد از مجموع ۲۲ میلیون واحد ساختمان موجود در کشور   ۱۱  میلیون واحد مسکونی فاقد  اسکلت و کیفیت لازم هستند و نمی توانند در مقابل  زلزله های زیر ۵ ریشتر مقاومت کنند .

وی گفت : در موضوع مقاوم سازی باید به این نکته توجه کنیم که اگر ساختمانی از لحاظ کیفیت به مرحله ای رسیده باشد که هزینه مقاوم سازی آن با هزینه نوسازیش برابری کند یا بیشتر شود دیگر آن سازه از نظر کارشناسی فاقد شرایط لازم برای مقاوم سازی است که البته ما آماری از تعداد این گونه ساختمان در کشور نداریم .

وی با اشاره به این که ساختمان هایی در کشور موجود هستند که درجاتی از ظرفیت مقاوم سازی را دارند ، تصریح کرد : با روش های ارزان قیمت هزینه مقاوم سازی یک ساختمان حدود یک پنجم  واحد مسکونی نوساز می شود .

وی با تاکید بر این که هیچ کشوری نمی تواند بودجه مقاوم سازی ساختمان های فرسوده را تامین کند ، گفت: در واقع مقاوم سازی ساختمان های کم کیفیت  در دنیا  توسط مالکان انجام  می شود و دولت ها فقط  به آن ها کمک می کنند . 

وی استفاده از صنعت بیمه را بهترین راهکار در ارتقای کیفیت ساختمان ها خواند و گفت : بسیاری از کشورهای دنیا برای حل مشکل پائین بودن کیفیت ساختمان ها  به صنعت بیمه متوسل شده اند و بیمه ساختمان مثل بیمه شخص ثالث در خودرو  الزامی کرده اند . چون بیمه ها در صورت وقوع حادثه غیر مترقبه احتمالی باید پول پرداخت کنند در نتیجه به دقت ساختمان را مورد بررسی قرار می دهند  و  آن ها  را بر اساس  میزان کیفیت شان درجه بندی و بیمه می کنند . این گونه ساختمان های فاقد  کیفیت لازم بیمه  نمی شوند و از ساختمان های دارای درجات پائین کیفیت مبلغ بیشتری  دریافت می شود که این  امر موجب می شود تا مالکان به نوسازی و افزاش کیفیت ساختمان  خود بپردازند .

بیت اللهی یکی از ضعف های کشور عدم ورود سازمان های بیمه گر در بیمه  بخش ساختمان دانست و گفت : در واقع ما  نه نظارت کافی به هنگام ساخت سازه های ساختمانی و نه الزام بیمه ساختمان را داریم.ضمن این که شرکت هایی بیمه ای  توانمند که بتوانند در صورت وقوع زلزله خسارت بیمه شده ها را  بدهند هم نداریم یا خیلی کم داریم.

وی در همین زمینه از قصد دولت برای الزامی کردن بیمه ساختمان در مقابل حوادث غیر مترفبه خبر داد و گفت:برای این منظور دولت در حال تدوین لایحه  است تا آنرا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم  کند .

وی با اشاره به این که لایحه الزام بیمه شدن ساختمان ها در مقابل حوادث غیر مترقبه حداکثر تا پایان دولت دوازدهم به مجلس ارسال خواهد شد، تصریح کرد : مجلس هم نگاه مثبتی به این موضوع دارد . به عبارت بهتر وقوع  چند زلزله در یک دو دهه اخیر در کشور و همچنین حادثه پلاسکو  در سال گذشته دولت و مجلس را به این نتیجه قطعی رسانده که چاره ای جز بیمه ساختمان ها نیست. در حال حاضر فقط اختلاف بر سر شیوه اجرای این برنامه است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.