وزارت خارجه روسیه امروز در بیانه ای از اقدام متقابل مسکو در اخراج ۵ دیپلمات مولداوی از این کشور خبر داد.

اخراج ۵ دیپلمات مولداوی از روسیه در پاسخ به اقدام مشابه این کشور

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه ای اعلام کرد که در اقدامی متقابل، ۵ دیپلمات کشور مولداوی را از این کشور اخراج می‌کند.

در بیانیه صادره توسط وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: امروز مشاور سفارت مولداوی در مسکو به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد و این موضوع به وی ابلاغ گردید.

در این ابلاغیه آمده است: در پاسخ به اخراج ۵ دیپلمات روس در مورخ ۲۹ ماه می سال جاری میلادی، ۵ دیپلمات این کشور موظفند ظرف مدت ۳ روز آینده خاک روسیه را تَرک کنند.

لازم به ذکر است، وزارت خارجه مولداوی دو روز پیش در اقدامی که اعتراض «ایگور دودون» رئیس جمهوری روس گرای این کشور را به دنبال داشت، ۵ دیپلمات روسیه را اخراج کرد و به آنها برای تَرک خاک این کشور ۷۲ ساعت وقت داد.

سفارت روسیه در مولداوی ضمن تایید این خبر از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده بود؛ حال آنکه مولداوی پیشتر نیز مدعی شده بود که یکی از دیپلمات های این کشور اطلاعات محرمانه دولتی را به یکی از وابستگان سیاسی سفارت روسیه ارائه کرده است.

گفتنی است که نام هیچ یک از ۵ دیپلمات اخراجی روسیه و همچنین دلیل اخراج آنها تا کنون فاش نشده است.

اقدام وزارت خارجه مولداوی در پی عمیق شدن اختلافات بین «ایگور دودون» رئیس جمهوری روس گرای این کشور و دولت که حامی اتحادیه اروپا است، اتفاق افتاد.

این در حالی است که «دودون»این اقدام را حرکتی نفرت انگیز علیه شریک راهبردی چون روسیه توصیف و قدرت های غربی را عامل اصلی آن معرفی کرده بود.

وی در این باره گفت: این تصمیم به احتمال بسیار زیاد به دستور غربی ها و یا حتی آنهایی که آن سوی اقیانوس هستند، اتخاذ شده است- همانهایی که از بابت گفتمان سازنده و مؤثر بین من و کرملین (روسیه) نگران هستند.

این در حالی است که رابطه مونته نگرو- دیگر همسایه اروپای شرقی روسیه نیز با این کشور دستخوش تنش شده است تا آنجا که «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ۳ روز پیش در اظهاراتی اعلام کرده بود که مقامات کشور مونته‌نگرو با اتهامات واهیِ دخالت مسکو در امور داخلی خود به دنبال تلاش برای توجیه عضویت در ناتو هستند.

مونته‌نگرو در حوزه بالتیک یعنی شرق اروپا و در مرزهای غربی روسیه قرار دارد؛ لذا غرب با عضویت این کشور در ناتو به عنوان بیست و هشتمین عضو، می کوشد تا گامی دیگر به مرزهای مسکو نزدیک تر شود.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.