مشهد- حلیم و شله مشهدی از جمله غذاهای پر طرفدار ماه مبارک رمضان و روزه داران است که جاذبه مادی این شغل همه ساله موجب می شود تا برخی از اصناف از جمله تعویض روغنی ها و خرازی ها هم برای بهره برداری از این سفره دیگ و قابلمه ای بار بگذارند.

فعالیت ۱۱۰ واحد غیر قانونی/خرازها به صنف حلیم پزان ملحق شدند

حلیم و شله از جمله غذاهای بسیار پر طرفدار به خصوص در ماه مبارک رمضان است که روزه داران زیادی طالب خرید و تناول آن هستند. در خصوص قیمت، کیفیت و مواردی که باید در خرید این غذای خوشمزه رعایت شود با رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه، کبابی و حلیم مشهد گفت وگویی انجام شد.

حلیم و شله به قیمت سال گذشته

حسن امیریان در ابتدا درباره نرخ حلیم و شله در رمضان امسال اظهار داشت: قیمت حلیم و شله از سال گذشته تاکنون تغییر نکرده است و این دو غذای پر طرفدار همچنان به نرخ سال گذشته پخت و عرضه می‌شود. این در حالی است که تقاضای افزایش نرخ حلیم و شله با توجه به گران شدن هزینه‌های تولید ارائه شده است.

افزایش ۱۲ هزار تومانی نرخ گوشت

وی با بیان اینکه گوشت از سال گذشته تا امسال در هر کلیو ۱۲ هزار تومان گران‌تر شده است، گفت: انجمن حمایت از مصرف کنندگان در اسفند ماه سال گذشته، نرخ جدید حلیم و شله را تصویب کرد، اما هنوز این تأییدیه از سوی اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن و تجارت برای اجرا ابلاغ نشده است. بنابراین سه ماه است که فعالان صنف حلیم و شله ضرر می‌کنند و حلیم را به قیمت هر کیلو ۷۲۰۰ می‌فروشند در حالی که باید با افزایش هشت درصدی تأیید شده توسط انجمن حمایت از مصرف کنندگان به قیمت ۷۷۰۰ بفروشند.

وی اضافه کرد: شله را نیز باید به جای ۸۵۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان بفروشند که البته چون هنوز از سوی اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن و تجارت ابلاغ نشده است به نرخ ۸۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
وی در این خصوص که چرا همچنان شله و هلیم در ظروف یکبار مصرف که سرطان زاست به مشتریان عرضه می‌شود، گفت: آموزش اعضا برای اینکه از ظروف گیاهی برای هلیم و شله استفاده کنند در برنامه کاری است. البته باید توجه داشت که قیمت ظروف گیاهی بیشتر است.

الزام استفاده از ظروف گیاهی

امیریان ادامه داد: البته در غرب مشهد یعنی از قاسم آباد تا میدان شریعتی به واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه اطلاع رسانی و آموزش لازم داده شده تا سرو هلیم و شله در ظروف یکبار مصرف انجام نشود و حتماً ازظروف گیاهی استفاده شود که این کار انجام می‌شود. بنابراین از۲۰ روز یا یک ماه آینده استفاده ازظروف یکبار مصرف برای شله و حلیم در غرب مشهد ممنوع می‌شود و تا ۶ ماه آینده هم برای کل مشهد این ممنوعیت اعمال خواهد شد.

۱۱۵ واحد غیر مجاز

رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه، کبابی و حلیم مشهد، شمار واحدهای دارای مجوز فروش حلیم و شله را ۶۰۰ واحد اعلام کرد و گفت:۱۱۰ تا ۱۱۵ واحد هم به صورت غیر مجاز فعال است.

وی با انتقاد از برداشتن حریم در استقرار واحدهای صنفی گفت: این مسئله سبب شده است با توجه به رکود بازار از صنوف دیگر برای فعالیت در بخش غذا ورود یابند و متأسفانه همه جا دیده می‌شوند و هر چه مانع فعالیت موارد غیر مجاز می‌شویم باز در جای دیگر شروع به کار می‌کنند.

امیریان در این باره که در هر کیلو حلیم چه میزان باید گوشت مصرف شود و چرا برخی حیلم‌ها فقط دارای چربی است، تصریح کرد: در مقابل هر سه کیلو گندم باید سه کیلو گوشت گوسفند با استخوان و یا یک کیلو و ۲۰۰ گرم بدون استخوان استفاده شود و در جاهایی که به قول شما هلیم فقط چربی خالص و یا دارای گوشت کمتر است از آن جا که قیمت حلیم و شله مطابق هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد، لذا برخی از گوشت کمتری استفاده می‌کنند. البته اتحادیه نظارت می‌کند و در صورت مشاهده، برخورد می‌شود.

خرید از واحدهای دارای مجوز

وی با تأکید بر اینکه مردم فقط از واحدهای دارای پروانه فعالیت و مجوز از اتحادیه حلیم و شله خرید کنند، یادآور شد: واحدها باید مجوز و پروانه فعالیت را در معرض دید قرار دهند.

وی با بیان اینکه آشپزخانه‌ها باید فقط شله و کبابی‌ها حلیم بزنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه  این مسئله رعایت نمی‌شود.

وی درباره دلیل رعایت نشدن این موضوع گفت: اول باید مانع فعالیت واحدهایی شد که به صورت غیر مجاز در کار پخت و عرضه حلیم و شله وارد شده‌اند. الآن شاهد هستیم که حتی سوپر مارکت، لبنیاتی، اغذیه فروشی و خرازی هم در کار حلیم و شله وارد شده‌اند. به عبارت دیگر با توجه به افزایش تقاضای مصرف حلیم و شله در ماه رمضان، برخی واحدها مانند موارد یاد شده، یک هفته مانده به ماه رمضان نسبت به تعطیل کردن واحد خود اقدام می‌کنند و سپس به کار پخت و تولید شله و حلیم وارد می‌شوند. به عنوان نمونه سال گذشته، یک واحد خرازی در محدوده ابوطالب با جمع کردن فعالیت خود در ماه رمضان به کار حلیم و شله وارد شده بود که بعد از شناسایی با آن برخورد شد. بنابراین باید ابتدا جلوی فعالیت این واحدها را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.