محمدی با بیان اینکه همه مراجع تأکید داشتند که مسیرحج باید باز شود، اظهار داشت: مسؤولان ارشد نظام در جریان جزئیات آن بودند، سازمان حج نیز تحت مدیریت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کار را به پیش برد.

همه مراجع تأکید داشتند که مسیرحج باید باز شود

  به گزارش «قدس آنلاین»،  همایش مسؤولان و مدیران کارگذاری های حج استان قم عصر روز گذشته در سالن اجتماعات حج و زیارت استان قم برگزار شد.

حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت در این همایش با بیان اینکه حج امسال شرایط ویژه و خاصی را تجربه می کند، اظهار داشت: شرایط ما با عربستان به لحاظ سیاسی در حوزه روابط دو جانبه و منطقه سخت است و بعد از انقلاب اسلامی به این حد نبوده است و  در چنین شرایطی تدبیر نظام این بود که مسیر حج جدای از این روابط سیاسی پیگیری شود.

وی افزود: همه مراجع عظام تأکید داشتند که مسیرحج باید باز شود و مسؤولان ارشد نظام در جریان جزئیات آن بودند، سازمان حج نیز تحت مدیریت عالی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کار را به پیش برد و امروز فعالیت های ما به صورتی پیش رفت که منجر به حضور در حج جاری شد و به عبارتی ما مطالباتی داشتیم که از سوی وزارت حج عربستان تأمین شد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آمار اعزام زائران ایرانی در حج امسال،  ۳۵ درصد اضافه شده است، گفت: امسال عملا همه هتل ها و امکانات از ما گرفته شده بود و چون سال گذشته در حج نبودیم بسترهایی که در سال گذشته داشتیم از دست دادیم و این به معنای ناراحتی و داشتن حج نامطلوب نیست بلکه باید آمادگی بیشتری داشته باشیم.

محمدی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی مبنی بر استفاده از هتل های با ظرفیت بالا عنوان کرد: در گذشته با هتل های بزرگ چندین کاروان به راحتی اداره می شد و تعدد و پراکندگی نداشتیم و امسال هم هتل های خوبی داریم ولی ظرفیت آنها کم است و در حقیقت یک نوع پراکندی را شاهدیم که مشکلات اجرایی را بیشتر می کند و به همین جهت باید آمادگی مضاعف داشته باشیم.

وی عنوان داشت: سازمان حج اقدامات خوبی را انجام داده است و طبیعتا بخش عمده ای از کار در عربستان است و انتظار داریم که کار به خوبی پیش برود که البته نقش اساسی و محوری در کل موسم حج از ابتدا تا انتها مسیر را مدیر و روحانی کاروان برعهده دارند و تمام برنامه ریزی های سازمان و بعثه زمانی درست به بار می نشیند که این دو مدیر کارها را درست انجام دهند و از این جهت شما مدیران جایگاه مهمی دارید.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مدیران حلقه وصل بین زائران و سازمان حج هستند، تأکید کرد: شما نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی دارید و انتظار داریم خود شما به مسائل و برنامه ها کاملا مسلط شوید و اگر دستورالعملی داده می شود مطمئن باشید عده زیادی از کارشناسان آنها را بررسی کرده و به مرحله اجرایی شدن رسانده اند.

وی بیان داشت: کل دستورالعمل از ابتدای پرواز تا برگشت در یک دفترچه به صورت گام به گام بیان شده است و نقش مهم کارگزاران بیان شده است؛ مسأله مهم دیگر این است که زائران نیز باید آماده شوند، چراکه وقتی بین دو کشور تنش سیاسی وجود دارد و تبلیغ های جدی علیه ایران در عربستان شکل می گیرد، ممکن است مردم تحریک بشوند همچنانکه در فضای مجازی می بینیم چه تبلیغاتی علیه دو کشور صورت می گیرد.

محمدی با اشاره به قرارداد توافق جمهوری اسلامی با عربستان اضافه کرد: در این توافق نامه موضوع امنیت به صراحت و محکم بیان شده است ولی به هرحال مردم باید توجیه شوند؛ البته نباید مردم بترسند ولی باید مراقبت بیشتری داشته باشند، چراکه عقل سلیم حکم می کند که اگر اتفاقی هم نیافتد ما عاقلانه برخورد کنیم و در حوزه اجرا زائران را آماده کنیم.

وی عنوان داشت: امسال در وضعیت جوی بسیار گرمی قرار داریم و زائران از این جهت باید خودشان را آماده کنند و از آنجایی که اکثریت حجاج برای سال اول مشرف می شوند از وضعیت حج اطلاعی ندارند و به عنوان نمونه وقتی در مورد منا و عرفات صحبت می کنید متوجه نمی شوند، بنابراین باید به صورت ملموس برای آنها توضیح داده شود و سرفصل هایی ویژه امسال نیز به شما می دهیم که این مطالب را برای آنها بیان کنید.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حوزه اجرا یکی از مسائل مورد دغدغه وضعیت مدینه است، ابراز داشت: بیش از سه سال است که طرح توسعه مدینه النبی آغاز شده است و بسیاری از هتل ها تخریب و هتل هایی هم جایگزین نشده اند و زائران ممکن است سطح توقع بیشتری داشته باشند و مشکل ایجاد کند، بنابراین بهتر است در ایران وضعیت مدینه برای آنها به خوبی توضیح داده شود.

وی به برخی بایدها و نبایدها حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: در آوردن وسائل ممنوعه نیز باید دقت زیادی صورت بگیرد و مردم بدانند همراه داشتن مواد مخدر در عربستان جرم اعدام را در پی دارد و به راحتی در عربستان اجرا می شود و همچنین تبلت و لب تاب نیز اگر ضرورت ندارد به همراه نیاورند چراکه در سال ۹۴ مشکل جدی ایجاد کرد.

محمدی با اشاره به اینکه تفاوت قیمت ها تنها به تفاوت پرواز و هتل ها بستگی دارد، تأکید کرد: غیر از این دو، سفرها در هیچ چیز دیگری تفاوت ندارند؛ مسأله مهم دیگر آن است که حج در سرزمینی واقع می شود که بخش عمده ای از قدرت، مانور و زیرساخت ها در اختیار ما نیست و به همین جهت در جلسات آموزشی که برای شما تدارک می شود بحث مدیریت بحران برای شما تعریف خواهد شد.

وی بیان داشت: مجموعه تشکیلات ما مجموعه محور است و شما در مکه و مدینه تحت مدیریت یک مجموعه قرار می گیرد که در آنجا باید تابع مدیر مجموعه باشید؛ این موضوع نکته ای است که برخی اوقات مشکلاتی را ایجاد کرده است و امسال مسأله لباس متحدالشکل را حذف کردیم ولی توصیه کردیم که حجاج از لباس رنگ روشن استفاده کنند و همین طور استفاده از ساک های متحد الشکل نداریم و تنها باید استانداردهای اداره کل برنامه ریزی عمل بشود.

محمدی با اشاره به اینکه در سال جاری قیمت حج به ظاهر افزایش پیدا کرده است، افزود: در حقیقت از آنجایی که قیمت ارز نسبت به سال ۹۴ افزایش زیادی پیدا کرده است قیمت حج هم بالاتر رفته ولی به طور کلی در مجموع قیمت پایه ما بیش از ۱۰ میلیون و پانصد تومان برآورد می شود درحالی که قیمت پایه ای که از مردم دریافت می شود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.