روابط ایران و روسیه روابط راهبردی نیست، بلکه روابط دوستانه و تاکتیکی می‌باشد. ما تجربه خوبی از این روابط با روسیه داشته‌ایم که می‌تواند به کمک ما بیاید. ما در حوزه دیپلماسی دفاعی،که دیپلماسی کاملاً مطلق است، یک تعامل و ارتباط خوبی را در حول این موضوع برقرا می‌کنیم. اگر در آن حوزه‌ها این روابط پایدار بماند،حاشیه‌ی امنیتی بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران برقرار می‌ماند.

اقتصاد آمریکا یا اوضاع داخلی عربستان؛ کدامیک بحرانی تر است؟

  به گزارش «قدس آنلاین»،  علیرضا هدایتی، استاد دانشگاه تهران در مورد ائتلاف اخیر آمریکا و عربستان اذعان داشت:

«در مقدمه باید گفت که برای رسیدن به ماجرای ارتباط سفر ترامپ با عربستان در این شرایط، در ابتدا باید اهدافی که از سوی ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان شد را بررسی کنیم. ترامپ، برخلاف جورج بوش و اوباما، سیاست‌های شخصی خاصی را مطرح کرد که آرام‌آرام در حال عملی شدن می‌باشند.

یکی از این موارد سفر ترامپ به عربستان است که اولین سفر خارجی او نیز در این مدت می‌باشد. این قابل تأمل است، زیرا عربستان کشوری می‌باشد که از نظر مالی، شرایط انعقاد قراردادهای نجومی را دارد و با توجه به مشکلاتی که صنایع نظامی آمریکا با آن روبه‌رو هستند و ترامپ نیز وعده‌هایی را به آنها داده بود، این سفر باعث این می‌شود که ترامپ وعده‌های خود را نسبت به آن قول‌ها عملی کند.»

وی در همین راستا تصریح کرد:

۱۱۰ «میلیارد دلار، در فاز اول مبادله شد. بیشتر آنها به سیاست‌های ضد موشکی و مسائلی که برای ایران هراسی است، اختصاص دارد. اینکه چرا سعودی ها  دست به انجام این چنین کاری زده اند، می توان گفت که عربستان از سوی کنگره جمهوری‌خواه مورد تهدید است. در حادثه ۱۱سپتامبر این قانون را تصویب کردند که دولت عربستان در آن قانون از عوامل اصلی این رویداد امنیتی در ایالات متحده  شناخته شد و متهم به پرداخت جرایمی گردید. همچنین، ماجرای ایران‌ هراسی و اینکه کشورهای عربی، آفریقایی و آسیایی میانه را بخواهند در محوریت عربستان وارد این قرارداد کنند، یکی از قابل توجه‌ترین پیمان‌ها می‌باشد و خیلی از این کشورها روابط خوبی با ایران دارند که وارد این ماجرا نخواهند شد، مانند کشورهایی از جمله قطر، مصر، کویت، امارات و… .

اینگونه کشورها نمی‌توانند دیپلماسی خود را فدای موضوعی کنند که از نتیجه یافتن آن اطمینان خاطر ندارند.

با اتفاقاتی که توسط ترامپ اتفاق افتاد، قطر عربستان را نقد کرده و گفته که نمی‌تواند مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستد و شکت خواهد خورد. بنابراین موضع عربستان، موضع کاملاً مضطرب و دست‌پاچه‌ای در این ماجرا است و جز ضرر و زیان چیزی برای این کشور نخواهد داشت. ساختار نظامی این کشور بسیار شکننده است و هیچگونه نمایشی ضد ایرانی نمی‌توانند داشته باشند. اگر دیپلماسی ما بتواند براساس حرکت‌های سنجیده عمل کند، هیچگونه نگرانی برای این تهدیدات نیست و نیروهای نظامی ایران بسیار مقتدرتر می‌باشند. در واقع این سیاست‌ها تکرار مدل صدام است. جنگ تحمیلی حتی فراتر از این بود، چند کشور اروپایی هم به این کشورها اضافه شده بودند و آن جنگ را به وجود آوردند. ما آن را با سرافرازی پشت سر گذاشتیم و الان هم با توجه به تجربه دفاع مقدس، ترس و واهمه‌ای نسبت به این قضیه نداریم. تحت امر مقام معظم رهبری، همدلی مسئولین نظام، وحدت کلمه و صفوف متحد مردم، تلاش می‌کنیم که اوضاع داخلی و شرایط نظام ثابت مانده و از کشور دفاع نمائیم.»

وی پیرامون روابط ایران و روسیه و تأثیر آن بر اینگونه اتحادها افزود:

«روابط ایران و روسیه روابط راهبردی نیست، بلکه روابط دوستانه و تاکتیکی می‌باشد. ما تجربه خوبی از این روابط با روسیه داشته‌ایم که می‌تواند به کمک ما بیاید. ما در حوزه دیپلماسی دفاعی، که دیپلماسی کاملاً مطلق است، یک تعامل و ارتباط خوبی را در حول این موضوع برقرا می‌کنیم. اگر در آن حوزه‌ها این روابط پایدار بماند، حاشیه‌ی امنیتی بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران برقرار می‌ماند.»

هدایتی در پایان خاطر نشان کرد:

«بنده اهمیت تهدید عربستان را بالا ارزیابی نمی‌کنم. ما می‌توانیم آرام‌آرام بر این موضوع فائق شویم. اوضاع عربستان و مخصوصاً اوضاع داخلی و خارجی آمریکا به هیچ‌ وجه مناسب نیست. در حال حاضر وضعیت سیاسی و اقتصادی آمریکا و ترامپ جالب نیست. کنگره آمریکا و عُقلای جمهوری‌خواه جانب احتیاط را رعایت خواهند کرد و از آن طرف، ایران کشوری نیست که بخواهد با تهدید چند کشور دون پایه عربی مورد تهدید قرار گیرد و شکست بخورد. این اتحاد در آینده تعدیل خواهد شد و شاهد شکست سنگینی در آمریکا و عربستان خواهیم بود.»

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.