حمید عبدالله زاده در مستند «ایرانی های مرتد» با یکی از سران داعش که ۱۷۰۰ سرباز عراقی را اعدام کرده، گفتگو کرده است.

گفتگو با یکی از سران داعش که ۱۷۰۰ نفر را اعدام کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، مستند «ایرانی های مرتد» ساخته حمید عبدالله‌زاده، روایتگر عملیات گردان النجباء علیه نیروهای داعشی در منطقه ای به نام نباعی است و در بخشی از آن با یکی از سران داعش که در اجرای حکم اعدام ١٧٠٠ سرباز عراقی دست داشته، مصاحبه‌ای صورت گرفته است و این فرد داعشی، نظر این نیروهای تروریستی را درباره مردم ایران بازگو می‌کند.

حمید عبدالله‌زاده کارگردان «ایرانی های مرتد» درباره ساخت این مستند بیان کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که سبب شد به سراغ این سوژه برویم این بود که در ابتدای حضور داعش در منطقه، شبهاتی مطرح‌ می شد که چرا ایران باید در کشورهای دیگر از جمله سوریه و عراق هزینه کند و نیرو بفرستد، از همین رو دنبال این بودم که کاری انجام دهم که این شبهه تا حدودی برطرف شود؛ چرا که مردم درک صحیحی از خطر قرار گرفته بیخ گوش کشور نداشتند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به دنبال این بودیم قشری که چنین شبهاتی برای آنها وجود دارد یعنی مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای و جوانان و نوجوانان به ویژه دانشجویان این اثر را ببینند به همین دلیل جذابیت کار برایم مهم بود و برای این که این قضیه برای مخاطب روشن شود، با نیروهای جبهه مقاومت و یکی از نیروهای داعش گفتگو کردیم.

کارگردان مستند «ایرانی‌های مرتد» اظهار کرد: ما در این مستند علاوه بر اینکه با یکی از سرکردگان داعش مصاحبه می‌کنیم شاهد عملیاتی در یکی از مناطق عراق هستیم که این نبرد با فرماندهی شخصی به نام ابواحمد انجام می‌شود. این فرد مدتی در ایران زندگی  و بر ضد حزب بعث فعالیت می‌کرده است و اکنون پس از حدود ۲۰ سال باز هم به مبارزه با نیروهای داعشی می پردازد که بعضی از آنها از بازماندگان حزب بعث هستند.

وی افزود: حرف ما در این مستند، این است که روشن کنیم هزینه‌ای که در دیگر کشورها از سوی ایران صورت می‌گیرد با هدف ارتقای سطح امنیت ملی کشور است.

عبدالله‌زاده درباره چگونگی گفتگو با یک داعشی عنوان کرد: من از تابستان ۹۳ پیگیر این مساله بودم که اثری در زمینه مقاومت اسلامی و معرفی گروهک تروریستی داعش بسازیم اما متاسفانه چنین موقعیتی فراهم نمی‌شد تا این که اوایل بهمن ماه توانستیم با گروه النجباء ارتباط برقرار کنیم و به منطقه‌ای در عراق اعزام شویم و کارمان را آغاز کنیم.

وی درباره سوژه این مستند بیان کرد: در مورد عبدالحمید که یکی از نیروهای مطرح داعشی بود، روند تقریبا یک ماهه‌ای طی شد تا توانستیم او را جلوی دوربین بنشانیم. در ابتدا گروه عراقی می ‌خواست که آن شخص را تخلیه اطلاعاتی کند به همین دلیل تا حدودی زمان ما صرف این قضیه شد و از طرف دیگر هم جلب اعتماد گروه النجباء برای در اختیار قرار دادن آن نیروی داعشی برای ما مهم بود و مساله مهمتر این بود که اگر آن شخص می‌فهمید که با یک تیم ایرانی طرف است به طور حتم همکاری نمی‌کرد و اطلاعات غلط و نادرستی به ما می‌داد.

مجبور شدیم لباس نیروهای عراقی را به تن کنیم و نورپردازی صحنه را به گونه‌ای طراحی کنیم که فرد داعشی اسیر شده نتواند افراد پشت دوربین را ببینداین مستندساز ادامه داد: مجبور شدیم لباس نیروهای عراقی را به تن کنیم و نورپردازی صحنه را به گونه‌ای طراحی کنیم که فرد داعشی اسیر شده نتواند افراد پشت دوربین را ببیند. همچنین مترجمی نیز از بچه‌های عراقی که چندین سال است در ایران حضور دارد و به لهجه عراقی تسلط دارد با خود همراه کردیم و سوالات را بر اساس آنچه که می‌خواستیم به آن برسیم طراحی کردیم و او را به عنوان افسر اطلاعاتی گروه جا زدیم و در مقابل آن داعشی قرار دادیم البته نیروهای النجباء نیز کمک کردند تا این شخص به عنوان نیروی امنیتی معرفی شود و در زمان مصاحبه، نیروی داعشی یعنی عبدالحمید تصور می‌کرد که با یک نیروی امنیتی در حال گفتگو است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این اثر، مستند بحران بود و امکان دکوپاژ و فوکوس کشی نداشتیم اما در برخی مواقع خدا کمکمان کرد تا به تصاویر مطلوب برسیم.

عبدالله زاده در بخش دیگری از سخنانش درباره مستندسازی بحران بیان کرد: برخی اعتقاد دارند که در تصویربرداری جنگ نیازی به توجه به کیفیت نیست و همین که با دوربین هندی‌کم نیز تصویربرداری کنید مورد قبول است، در حالی که کیفیت مستند مهم است.

وی در پایان گفت: در مستندسازی بحران، مهم‌ترین مساله سوژه است و نخست باید به سوژه نگاه کرد و در مرتبه بعد، باید مسایل بعدی را در نظر داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.