زنجان- مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: عناصر شیمیایی موجود در فاضلاب‌ها که به باغات جنوب شهر زنجان منتهی می‌شود در خاک‌ها نفوذ کرده و آب‌های سطحی و زیرزمینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ورود آلاینده‌ها وپساب‌های خانگی به باغات اطراف شهر زنجان/ بیماری‌های غیر واگیر و انواع سرطان‌ها رو به افزایش است

بخه گزارش قدس آنلاین، جمال ناصحی‌فر در زمینه وضعیت فاضلاب شهر زنجان، اظهار کرد: فاضلاب شامل پسابی است که حاصل فعالیت انسان در منازل است.

وی تصریح کرد: متاسفانه یک فرهنگ عمومی در بین مردم جا افتاده که در برخی از نقاط استان زنجان، مردم با وجود دسترسی به شبکه فاضلاب، همچنان پساب‌های خانگی حاصل از شست‌وشو را به شبکه متصل نکرده و در کوچه، معابر و کانال‌های شهری رها می‌شود.

مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در مجموع پساب‌هایی که به شبکه فاضلاب شهری متصل نیستند در قالب گندآب‌ها و حوضچه‌هایی در پایین دست شهر جمع‌آوری می‌شوند، اضافه کرد: این حوضچه‌ها در زمان‌های بارندگی حجم بالایی پیدا می‌کنند که باید برای آن فکری کرد.

ناصحی‌فر با اشاره به اینکه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شامل جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب خانگی می‌شود، یادآور شد: استان زنجان دارای شبکه جمع‌آوری مجزایی است که فقط پساب‌های خانگی در آن جمع‌آوری می‌شوند.


لزوم مدیریت آب‌های سطحی از نزولات آسمانی

وی با تاکید بر اینکه آب‌های سطحی باید به صورت جداگانه‌ای مدیریت شوند، ادامه داد: متاسفانه برخی از اهالی به شبکه فاضلاب خانگی نپیوسته‌اند و پساب آنها به باغات اطراف هدایت می‌شود.

مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموع برای 30 درصد از شهر زنجان شبکه فاضلاب احداث شده است، افزود: اگر این به 100 درصد برسد و از سویی مردم هم مجاب به استفاده از شبکه فاضلاب شوند، 70 درصد از مشکلات در این حوزه رفع خواهد شد.


قدیمی بودن بناها امکان اتصال به شبکه فاضلاب را مشکل کرده است

ناصحی‌فر با بیان اینکه بسیاری از ساختمان‌ها در زنجان نیازمند صرف هزینه‌های زیادی برای اتصال به شبکه فاضلاب هستند، اظهار کرد: حتی در برخی از مواقع به دلیل قدیمی بودن بنا، اتصال به شبکه فاضلاب امری غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه باید شبکه داخلی در ساختمان‌ها به گونه‌ای طراحی شود تا به شبکه اصلی اتصال یابد، اذعان کرد: ما هرگز در زمینه میزان اتصال به شبکه فاضلاب خانگی به رقم صفر نخواهیم رسید، تا کانال‌ها عاری از فاضلاب شوند.

مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در مجموع اجرای کامل پروژه جمع‌آوری فاضلاب نقش بسیار مهمی در کنترل فاضلاب شهری دارد، تصریح کرد: آب‌های سطحی حاصل نزولات آسمانی در شهر هم باید از طریق کانال‌هایی هدایت شود تا در یک نقطه امنی جمع یا روانه آب‌های سطحی یا رودخانه‌ها شود.


فاضلاب دارای آلاینده‌های مضر برای سلامتی است

ناصحی‌فر با اشاره به اینکه فاضلاب یک مقوله‌ای است که از دیدگاه‌های مختلف به آن نگاه می‌شود، اضافه کرد: فاضلاب حاوی انواع آلاینده‌ها و عوامل بیماری‌زا است که می‌تواند برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر باشد.

وی با تاکید بر اینکه پارامترهای زیادی هم علاوه‌بر موضوع آلودگی در زمینه فاضلاب‌ها مطرح است، گفت: منابع ملی، صرفه جویی در انرژی و آب از جمله این پارامترها به شمار می‌رود.

مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه آب‌ها به همین سادگی از دست می‌روند در حالی که می‌توان به صورت مجدد به چرخه مصرف برگرداند، ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته همین آب را به مرحله‌ای از تصفیه می‌رسانند که می‌شود دوباره آن را مورد استفاده قرار داد.

ناصحی‌فر با بیان اینکه علاوه بر بعد بهداشتی، موضوع فاضلاب و پساب‌ها از نظر صرفه‌جویی هم به دلیل پایین بودن حجم آب‌های زیرزمینی و بارندگی اهمیت بالایی دارد، افزود: از سویی مقوله مدیریت پسماند می‌تواند در حفظ گردشگری و حفظ ظاهر و زیبایی شهر موثر باشد و از نظر اقتصادی نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر همچون انواع سرطان‌ها رو به افزایش است، تصریح کرد: این روزها عواملی چون فاضلاب، مدیریت پسماند، آلودگی هوا، باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی، آلودگی آب‌های زیرزمینی و .. از مسائل مهم به شمار می‌رود.


ترکیبات شیمیایی موجود در فاضلاب‌ها می‌تواند خطرساز باشد

مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از عناصر و ترکیبات شیمیایی در فاضلاب‌ها وجود دارد که می‌تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد، یادآور شد: انسان ممکن است که دچار مسمومیت یا بیماری انگلی و روده‌ای در اثر آبیاری مزارع از طریق فاضلاب‌ها، شود.

ناصحی‌فر با اشاره به اینکه عناصر شیمیایی موجود در فاضلاب‌ها که به باغات جنوب شهر زنجان منتهی می‌شود، به مرور جذب خاک خواهد شد، اظهار کرد: این موضوع همچنین می‌تواند آب‌های سطحی و زیرزمینی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تاکید داشت: حتی در مواقع کم بودن رطوبت در هوا، ترکیبات موجود در خاک موجب آلودگی هوا می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.