یزد - مدیرعامل آبفار یزد گفت: خشکسالی ۱۸ ساله در استان یزد بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت تاثیر قرار داده و روستاهای استان یزد هر روز تشنه تر می شوند .

خشکسالی ۱۸ ساله یزد روستاها را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است

به گزارش قدس آنلاین، محمد فاتحی با اشاره به مشکلات کویر و بحران خشکسالی در استان یزد اظهارداشت: بیش از ۱۸ سال از شروع خشکسالی در استان یزد می گذرد و افت شدید منابع آبی ، شوری آب و از بین رفتن و خالی از سکنه شدن برخی از روستاها از عوارض این خشکسالی چندین ساله است .

وی افزود: آب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق ۳۳۳ حلقه چاه، شامل۴۷رشته قنات ۱۵دهنه چشمه و ۱۱تاسیسات همجوارتامین می شود که از این تعداد۷۷منبع آبی خشک و ۱۰۲منبع آبی در آستانه خشکیدن هستند .

فاتحی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان یزد در سال آبی جاری یکی از کم بارش ترین استانهای کشور بوده ، مشکل کاهش آب شرب در روستاهای این استان روز به روز محسوس تر می شود و قطعا این مشکلات در ایام تابستان که زمان اوج مصرف مشترکین می باشد ، بیشتر خواهد شد .

مدیرعامل آبفاریزد از دو راهکار اصلی برای حل مشکل آب روستاهای استان خبر داد وگفت: شرکت آبفار یزد در قالب دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی در روستاها برنامه ریزی نموده که راهکار میان مدت آن احداث ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی می باشد .

وی خاطرنشان ساخت: سعی شده منابع آبی این مجتمع ها از منابع نسبتا پایدار استان باشند تا کمی بارش بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد و یکی از راهکارهای کوتاه مدت آبرسانی سیار توسط ۱۶ تانکر سیار و ۴۴۲ تانکر ثابت می باشد که در فصل تابستان این تعداد افزایش می یابد از دیگر راهکارهای کوتاه مدت عبارتند از : حفرچاه جدید ، کف شکنی و بازسازی چاههای موجود ، خرید آب از منابع مجاور و کشاورزی ، بازسازی شبکه های توزیع و خطوط انتقال ایجاد سامانه های تله متری واحداث پروژه های تک روستایی از دیگر اقدامات این شرکت می باشد .

فاتحی تصریح کرد: اعتبار هزینه شده برای مجتمع های آبرسانی ۵۹۰میلیارد ریال و پروژه های تک روستایی ۳۱ میلیارد ریال می باشد که بخشی از آن در سال ۹۵,۹۴ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین گردیده است .

فاتحی درزمینه اهداف اجرای این پروژه ها عنوان کرد: اهداف اجرای این مجتمع های آبرسانی و پروژهای تک روستایی بهره مندی روستاها از آب شرب سالم و بهداشتی وپایدار ، کاهش هزینه های نگهداری و بهره برداری تاسیسات ، توزیع عادلانه آب در سطح روستاها و پیشگیری از اثرات بحران خشکسالی در روستاها ست که طی سال های اخیر شدت بیشتری یافته است .

وی افزود: در حال حاضر ۵۷۲روستا با جمعیت روستایی۲۳۲هزار و ۴۶۱نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد قرار دارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.