سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح اقدامات متقابل با تحریم های امریکا در ۴ سرفصل آماده می شود.

طرح «اقدامات متقابل با تحریم های آمریکا» در ۴ سرفصل آماده می شود

به گزارش قدس آنلاین، سید حسین نقوی حسینی در خصوص طرح جدید امریکا برای وضع تحریم علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار دشت: همانطور که می دانید، طرح جدیدی که مقدمات آن در سنای آمریکا به تصویب رسیده است، با روح برجام در تعارض است، انتظار این بود که بعد از برجام گفتمان تحریم و تهدید بین جمهوری اسلامی ایران و طرف های مذاکره نباشند اما امریکایی ها دائما بر گفتمان تهدید و تحریم علیه ملت ایران اصرار می کنند.

وی گفت: این مصوبه علاوه بر مغایرت با روح برجام با مواد ۲۶ تا ۲۹ برجام نیز مغایرت دارد که این مغایرت با ماده ۲۹ برجام آشکار است، این ماده تصریح کرده که طرف های برجام نباید تحریم های جدیدی علیه کشورمان وضع کند، اما قانون وسیع تحریم جمهوری اسلامی ایران توسط امریکایی ها با صراحت به نقض ماده ۲۹ پرداخته است، این قانونی که مقدمات آن در سنای آمریکا در حال آماده سازی برای تصویب است، سطوح مختلف و گسترده تحریمی را شامل می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این طرح جدید تحریمی سنای آمریکا با شرایط ۹ گانه ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد برجام نیز مغایرت دارد، مقام معظم رهبری ابلاغ کردند که بعد از اجرای برجام طرف مقابل هیچ نوع تحریم در هیچ زمینه ای نباید وضع شود.

وی گفت: ترامپ ابتدا با ژست پاره کردن برجام به میدان آمد، اما زمانی که با موضع محکم جمهوری اسلامی ایران با مضمون این که اگر امریکایی ها برجام را پاره کند، جمهوری اسلامی ایران آن را آتش می زند، مواجه شد، به تحریم های گسترده غیر هسته ای روی اورده است.

نقوی حسینی سپس به اقدامات مجلس شورای اسلامی در مقابله با طرحی که در سنا مصوب خواهد شد، اشاره کرد و گفت: مرکز پژوهش های مجلس در حال طراحی یک طرح جامع بر اساس ۳ قانون مصوب شده قبلی علیه اقدامات امریکا است، مجلس قبلا ۳ قانون در این زمینه تصویب کرده است، که اگر این مصوبه و اقدامات اخیر تجمیعی از ۳ قانون مصوب قبلی نیز باشد بسیار مناسب و مطلوب است.

وی افزود: در 4 سرفصل می توانیم طرح مقابله با قانونی که در سنا تصویب می شود را مصوب کنیم که یکی از این سرفصل ها مقابله اقتصادی است، سر فصل بعدی در حوزه نظامی است، در این حوزه نیز ما ارتش امریکا را تروریسم اعلام می کنیم، ارتش امریکا یک ارتش تروریستی است که اگر این طرح مصوب شود و تروریستی بودن ارتش آمریکا را مصوب کنیم، دست جمهوری اسلامی ایران را برای اقدامات متقابل باز می گذارد.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارات زیادی که امریکایی ها به شهروندان جمهوری اسلامی ایران زدند، گفت: یکی از این سرفصل ها مقابله با امریکا در جبران خساراتی است که به شهروندان ایرانی از سوی امریکا وارد شده است، بسترهای زیادی برای مقابله با امریکا وجود دارد.

وی در مورد لازم الاجرا بودن مصوبات قانونی در نظام جمهوری اسلامی، گفت: همه مصوبات جمهوری اسلامی ایران پس از طی مراحل قانونی ضمانت اجرایی دارد و دولت موظف به اجرای قانون است، دولت هم اجرا می کند و مشکلی ندارد.

نقوی حسینی گفت: در حال حاضر امریکا ۹۰ میلیارد دلار در محاکم قضایی ایران محکوم شده است، البته این که ما چه مقدار دسترسی به منابع مالی امریکا داریم و چه مقدار امریکایی ها دسترسی دارند متفاوت است، امریکا، به هر ارزی متعلق به ما که به دلار باشد دسترسی برای توقیف دارد اما ما این قابلیت را نداریم، ولی قانون را مصوب می کنیم و قطعا هم ضمانت اجرایی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.