۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 538011

مشهد-ماه رمضان از نیمه گذشته است ولی هنوز قیمت گوشت قرمز نه تنها ارزان نشده، بلکه هر کیلو آن به مرز ۵۰ هزار تومان نزدیک شده است و معلوم نیست این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت.

قیمت گوشت قرمز به خط قرمز رسید

فاطمه معتمدی: یک شهروند با اعلام این مطلب و با انتقاد از افزایش قیمت گوشت گوسفند گفت:هیچ توجیهی برای گران شدن بی ضابطه قیمت گوشت قرمز وجود ندارد و قابل قبول نیست و مسولان باید پاسخگو باشند که چرا طرح‌های آنان از جمله تنظیم بازار نتوانسته این افزایش قیمت را مهار و کنترل کند.

بازار آشفته

وی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفند در ماه رمضان امسال نسبت به گذشته آشفته‌تر و گران‌تر است،اضافه کرد: با حقوق و درآمد ثابت کارگری و کارمندی چگونه می‌توان از پس خرید گوشت کیلویی بیش از ۴۵هزار تومان برآمد.
یک شهروند دیگر نیز گفت:در خبرها به نقل از مسئولان آمده بود که گوشت گوسفندی به نرخ ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان در قالب تنظیم بازار توزیع می‌شود ولی با اینکه ۱۶ روز از ماه رمضان گذشته است هنوز نتوانستم چنین گوشتی را خریداری کنم.
وی با بیان اینکه معلوم نیست این نوع گوشت در کجا توزیع می‌شود، از ضعف اطلاع رسانی جهاد کشاورزی برای معرفی این مراکزانتقاد کرد و گفت:چرا گوشت گوسفندی طرح تنظیم بازار مانند گوشت مرغ تنظیمی در همه واحدهای گوشت فروشی سطح شهر عرضه نمی‌شود تا امکان دسترسی برای همه مردم فراهم شود.در حالی که گفته می‌شود فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و روز بازارهای شهرداری توزیع می‌شود که دسترسی به آن برای همه آسان نیست.
وی گفت: گرانی قیمت گوشت گوسفند،امکان خرید و مصرف آن را برای بسیاری از خانوارها کاهش داده است با این حال انتظار می‌رفت با برنامه ریزی مسئولان حداقل برای ماه رمضان قیمت گوشت گوسفندی به حدی برسد که امکان خرید و مصرف آن برای مردم آسان‌تر باشد که کمتر کسی قادر به خرید آن است.

بی میلی دامدار برای عرضه دام به بازار

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص دلایل گرانی گوشت گوسفند و رسیدن قیمت آن به مرز ۵۰ هزار تومان اظهار داشت:با توجه به خشکسالی‌های پی در پی هفت، هشت ساله گذشته و پایین بودن قیمت دام زنده طی ۱۰ سال اخیر فعالیت دامپروری صرفه اقتصادی ندارد در همین خصوص از نیمه دوم سال ۹۳ برنامه‌های حمایتی شامل در اختیار قرار دادن نهاده‌های دامی به قیمت مناسب و تنظیم بازار با هدف کاهش هزینه تولید اجرا شد و با صادرات دام زنده قیمت هر کیلو دام از ۸۰۰۰ تومان را به ۱۲ هزار تومان که مرز اقتصادی بود رسید.
مزروعی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:در این مرحله با وجودی که قیمت دام زنده در بازار ۵۰ درصد افزایش یافت اما قیمت گوشت رشد نداشت و در حدود قیمت هر کیلو ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان بود.
وی اضافه کرد: در نیمه دوم سال گذشته همه استان‌های کشور با مسئله کمبود عرضه دام مواجه شدند و هر چه قیمت دام به دلیل افزایش تقاضا بالا رفت اما میل دامدار بیشتر به نگهداری دام با هدف پروار بود تا پول بیشتری عایدش شود و از این محل بتواند بخشی از ضرر و زیان سال‌های گذشته را جبران کند.

کاهش عرضه

وی با بیان اینکه در این شرایط قیمت دام زنده به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان رسید،تصریح کرد:اکنون هم زمانی است که دام باید به بازار عرضه می‌شد، اما با توجه به افزایش قیمت دام زنده، وضعیت نسبتاً خوب مراتع و تأمین نهاده‌ها به قیمت مناسب با هدف عرضه دام با وزن بیشتر،دام کمتری به بازار عرضه می‌شود، بنابراین عرضه کم شده است.
وی ادامه داد:البته ظرف ۳۰ تا ۴۰ روز آینده دام‌های پرواری به بازار عرضه می‌شود که در این شرایط نه تنها گوشت افزایش قیمتی نخواهد داشت بلکه ‌کاهش قیمت نیز قابل تصور است.

صدور مجوز واردات دام زنده

وی در خصوص اقدامات سازمان برای تعدیل قیمت گوشت گوسفندی و جلوگیری از افزایش نرخ آن در بازار برای مصرف کننده، خاطر نشان کرد: در این راستا اقداماتی از جمله بحث واردات گوشت منجمد به بازار و عرضه گوشت گرم با رعایت اصل پیش سرد در برنامه کاری قرار داشته و دارد.
مزروعی اضافه کرد: برای چندین نفر مجوز واردات دام زنده از کشورهایی مانند ارمنستان، قرقیزستان و افغانستان صادر شده است که با توجه به اینکه واردات دام زنده تابع شرایط سخت مانند قرنطیه است، بنابراین دام زنده به وسیله خودروهایی با تجهیزات قرنطینه مستقیم باید به کشتارگاه منتقل شود.
وی تأکید کرد: محدودیتی دراین خصوص وجود ندارد و هر کس متقاضی باشد مجوز واردات دام زنده صادر می‌شود.
وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه گوشت وارداتی از جمله گوساله به اندازه کافی در انبارها و سردخانه‌های استان موجود است،گفت:این نوع گوشت نیز به بازار عرضه می‌شود.

وی درباره توزیع گوشت گرم گوسفند نیز یادآور شد: اکنون طرح تنظیم گوشت گرم گوسفندی نداریم، البته یک مدتی به صورت آزمایشی با کمک اتحادیه از اواخر سال گذشته تا آخر فروردین ماه امسال اجرا شد که البته تلاش می‌شود این طرح ادامه دار و دوباره اجرا شود، ولی از آنجایی که مباحث قرنطینه و سلامت دام وارداتی برای توزیع گوشت گرم مطرح است، بنابراین کار قدری سخت است. هر چند بیش از یک ماه است که مجوز واردات صادر شده است، اما هنوز موفق نشدند.

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت دام زنده

وی درباره گلایه مردم از رسیدن قیمت گوشت گوسفندی به مرز ۵۰ هزار تومان اظهار داشت:در حال حاضر قیمت هر کیلو ران گوسفندی ۴۱ تا ۴۳ هزار تومان در میدان استقلال مشهد است و قیمت ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی قیمت گوشت مربوط به مغازه‌های لوکس و برای ماهیچه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:در حال حاضر قیمت لاشه گوسفند بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان و ران ۴۱ تا ۴۳ هزار تومان است که البته این نرخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ هزار تومان گران‌تر شده است، به عبارت دیگر قیمت دام زنده نسبت به گذشته ۱۱۰ درصد و نرخ گوشت حدود ۲۵درصد گران‌تر شده است.
وی اضافه کرد:البته باید توجه داشت که قیمت گوشت در سال ۹۲،۹۳ و ۹۵ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان ثابت بود و اکنون به جای اینکه هر ساله ۱۰ درصد گران شود به یکباره به دلیل جهش بازار دام زنده ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده است.
وی درباره طرح تنظیم بازار رمضان و عرضه گوشت به قیمت تعدیلی تصریح کرد:این طرح متوقف نشده است و همچنان گوشت گوسفند منجمد عرضه می‌شود.
وی درباره اعتقاد مردم مبنی بر تأثیرگذار نبودن این طرح در تعدیل قیمت گوشت در بازار یادآورشد:به طور حتم عرضه این نوع گوشت در بازار تأثیر گذار بوده است که اگر نبود قیمت گوشت بالاتر می‌رفت هم اکنون بسیاری از رستوران،آشپزخانه، هتل‌ها و مردم برای برگزاری مراسم و میهمانی در ماه رمضان ترجیح می‌دهند که از گوشت منجمد تنظیم بازار استفاده کنند تا اینکه بخواهند گوشت کیلویی ۴۰ هزار تومان به بالا را خریداری کنند.
مزروعی یادآورشد:در حال حاضر قیمت گوشت ران گوساله منجمد۲۶ هزار تومان است که نوع گوسفندی آن نیز در همین حدود قیمتی از ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان عرضه می‌شود.این نوع گوشت هر چقدر بازار کشش داشته باشد، قابل توزیع است و فروشگاه‌های که خواستار آن باشد، می‌تواند دریافت و به فروش برساند.

نفوذ دلالان و سوء استفاده واسطه ها

وی ادامه داد:موضوع مهمی که باید بدان توجه شود، بحث جو روانی است که در بازار گوشت به قیمت‌ها دامن می‌زند؛ از نظر ما قیمت گوشت از ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان نباید بیشتر باشد و مابقی به خاطر جو روانی است که سبب شده است به افزایش قیمت دامن زده شود.
وی در این خصوص که در این گرانی سهم سوء استفاده دلالان چیست،گفت:گوشت گرم اعم از مرغ و گوسفندی تابع عرضه و تقاضا است با این حال نرخ بیش از ۳۷ هزار تومان برای هر کیلو گوشت گرم گوسفندی به معنای نفوذ دلالان و سوء استفاده واسطه‌ها از این بازار است.
وی در این باره که آیا طرح تنظیم بازار برای تعدیل قیمت گوشت گوسفندی در بازار راضی کننده است، گفت: نه راضی کننده نیست و باید واردات گوشت افزایش یابد ضمن اینکه ۳۰ تا ۴۰ روز آینده عرضه دام تولید داخل را خواهیم داشت که تا آن موقع تلاش می‌شود کمبود گوشت را با واردات تعدیل کرد، البته باید توجه داشت که همیشه گرانی گوشت ناشی از کمبود نیست؛ چرا که هم اکنون گوشت منجمد با کیفیت مناسب و خوب عرضه می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.