گروه جامعه:سخنگوی سازمان حج و زیارت، اعزام زائران ایرانی به حج عمره مفرده سال ۹۶ را منوط به عملکرد عربستان سعودی دانست و گفت: اگر امنیت،عزت و کرامت حجاج ایرانی در حج تمتع امسال فراهم گردد، مانعی در اعزام زائران برای حج عمره نیست.

شرط ایران برای اعزام زائران به حج عمره

 محمود مصدق: سید ابراهیم اسداللهی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با قدس در تشریح این خبر گفت: در واقع پس از ارزیابی عملکرد دولت سعودی در حج تمتع امسال در خصوص اعزام زائران ایرانی به حج عمره تصمیم می‌گیریم و اگر ارزیابی‌ها مثبت باشد، قطعاً اعزام خواهیم داشت .

به گفته وی اگر مشکل خاصی در انجام تعهدات از سوی وزارت حج عربستان سعودی پیش نیاید، آن وقت بلافاصله پس از اتمام حج تمتع مقدمات و برنامه ریزی حج عمره را شروع می‌کنیم .

وی در ادامه به موضوع هزینه‌های حج عمره در صورت اعزام احتمالی زائران به حج عمره اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت اجناس و خدمات در ایران و عربستان طی دو سال گذشته قطعاً هزینه‌های زائران بیشتر می‌شود. البته اکنون نمی‌توانیم درصد افزایش هزینه‌های یک زائر را برای حج مفرده تعیین کنیم، چون در سازمان حج و زیارت کار نرخگذاری به صورت فرایندی پیش می‌رود، بنابراین ابتدا باید موارد احصا و ریز شود و بعد میزان افزایش درصد هزینه‌ها مشخص و اعلام گردد.

اسداللهی افزود: البته سازمان حج و زیارت همواره تلاش می‌کند که هزینه‌ها افزایش حداقلی داشته باشند. اتفاقی که در حج تمتع امسال هم افتاده است.یعنی اگر هزینه‌ها را با افزایش نرخ ارز مقایسه کنیم، آن وقت می‌بینیم که هزینه زائران امسال با سال ۹۴ افزایشی نداشته است .

وی با انتقاد از شرایط به وجود آمده نسبت به اعزام حجاج به عربستان درفضای مجازی، تصریح کرد: شایعاتی که در این فضا می‌شود با اهداف خاصی انجام می‌گیرد، اما نکته قابل توجه اینجاست که طرح این مسائل هیچ خللی در اراده مؤمنین ایجاد نمی‌کند، به طوری که استقبال مردم برای      نام‌نویسی و اعزام در سال ۹۶ به نسبت سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است .

وی با اشاره به اینکه آماری از تعداد انصراف دهندگان از حج عمره سال ۹۶ در اختیار ندارد، گفت: بانک‌ها در جریان آمار انصراف دهندگان هستند. در واقع سازمان حج و زیارت وقتی می‌خواهد کارعملیات اعزام را شروع کند آمار را از بانک‌ها دریافت و بروز می‌کند. با این وجود فکر نمی‌کنم روند آمار انصرافی‌ها نسبت به گذشته افزایش داشته باشد.

اسداللهی سپس به موضوع استفاده از دستبندهای الکترونیکی پرداخت و گفت: در حج تمتع امسال کارکرد دستبندهای الکترونیکی را ارزیابی می‌کنیم. اگر نتیجه مثبت بود در حج عمره هم از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی با رد احتمال سوء استفاده از دستبندهای الکترونیکی از سوی دیگران ، تأکید کرد: کسانی که چنین حرف هایی می‌زنند، بیایند ادعایشان را ثابت کنند.

وی با تأکید بر اینکه دستبندهای الکترونیکی تولید یک شرکت ایرانی است،تصریح کرد: مچ بندهای الکترونیکی فقط قابلیت شناسایی دارند؛ یعنی مشخصات فردی و موارد پزشکی زائر در آن ذخیره شده تا اگر کسی گم یا بیمار شد، بلافاصله شناسایی و اقدام‌های امدادی در اسرع وقت انجام گیرد. ضمن اینکه اطلاعاتی که در این سیستم ذخیره شده، شاید کمتر از اطلاعاتی است که برای دریافت ویزای حجاج برای کشور عربستان ارسال می‌کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.