ساری - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، منشاء آتش سوزی در تالاب میانکاله و بهشهر را انسانی اعلام کرد و گفت: ۱۱ هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت.

۱۱ هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت/ عدم مدیریت پسماند مخاطره‌آمیز است

به گزارش قدس آنلاین، حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه تالاب میانکاله در شهرستان بهشهر دچار حریق شد که منشاء آن انسانی بود و سهوی یا عمدی بودن آن توسط همکاران ما دردست بررسی است اظهار داشت: بیش از ۱۱ هکتار از اراضی میانکاله دچار حرق شد.

ابراهیمی بابیان اینکه در امر اطفاء حریق تمام امکانات و تجهیزات ارسال شد که این امکانات متناسب نبود، افزود: ما اعلام کردیم که محیط بانان که در سرتاسر استان هستند را تجهیز کنیم در ابتدای بروز حریق قطعاً اطفا و مهار حریق بسیار راحت‌تر خواهد بود.

وی گفت: طبق تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل و مراتع در موقع وقوع حریق در مناطق طبیعی تمامی دستگاه‌ها اعم از کشوری و لشگری موظف به همکاری با منابع طبیعی و محیط‌زیست هستند.

تالاب‌ها طبق قانون تحت مدیریت محیط‌زیست هستند

ابراهیمی از جزئیات تصویب قانون حفاظت از تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها طبق قانون ماده ۱۶ حفاظت بهسازی تحت مدیریت محیط‌زیست بودند چه آن‌هایی که ثبت کنوانسیون رامسر هستند و چه آن‌هایی که نیستند.

وی ادامه داد: برای طرح دعوا عمدتا مشکل داشتیم که خوشبختانه با تصویب و ابلاغ این قانون چندین مشکلی که در این امر داشتیم برطرف شد والان محیط‌زیست باید آن‌هایی که ارزش اکوئولوژیک دارند را برآورد و طرح دعوا و جبران خسارت کند.

این مقام مسئول در استان مازندران گفت: این قانون ظرفیت خوبی بر مدیریت تالاب در کل کشور است که مبنای خوبی بر اعمال مدیریت تالاب است.

عدم مدیریت پسماند مخاطره‌آمیز است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به اینکه در بحث زباله عدم مدیریت ضعیف پسماند مخاطره‌آمیز است، ادامه داد: عناصر سنگینی و مواد تجزیه‌ناپذیری وارد آب‌وخاک زیرزمینی می‌شوند که همه این‌ها طبعا عدم مدیریت پسماند است.

ابراهیمی با ابراز تأسف از وضعیت پسماند در مازندران خاطرنشان کرد: شیرابه‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی و البته سطحی نفوذ کردند که در چهار سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفت که مدیریت پسماند استان فعال بود.

وی با بیان اینکه برای شهرهای ساری و نوشهر بحث کارخانه زباله‌سوز دیده شد، افزود: قبلا در مازندران ۲۸ مرکز دفن داشتیم که با مطالعات جامع مدیریت پسماند، مرکز دفن زباله در مازندران به ۹ مرکز کاهش پیدا کرد و قرار شد زباله شهرها کنار هم تجمیع شود.

ابراهیمی همچنین در خصوص کارخانه زباله‌سوز شهر آمل گفت: مطالعات کارخانه زباله‌سوز آمل با مدیریت وزارت کشور انجام شد که این مطالعات به انتهای خود رسید و امیدواریم نتایج مطالعات هرچه زودتر تمام و عملیاتی شود.

وی افزود: وضعیت حال حاضر دفع زباله در مازندران موردقبول ما نیست کو باید تفکیک زباله از مبدأ صورت بگیرد که این امر آموزش‌های لازم را می‌خواهد زیرا مواد باقی‌مانده تفکیک برای تولید انرژی برق و یا سوخت بعضی از کارخانه‌ها سیمان استفاده می‌شود و ما باید به این سمت برویم.

وی گفت: روش دفن زباله ما غلط است و در روش دفن اصولی شیرابه تصفیه می‌شود و دفن به حداقل می‌رسد و نفوذ به‌ آب‌وخاک را نداریم.

ابراهیمی افزود: تنها دستگاهی که در امر زباله ورود کرد محیط‌زیست بود و توقع داریم سایر دستگاه‌ها با عنوان دستگاه ناظر در قانون پیش‌بینی‌شده حتما ورود کنند تا برخورد و پیگیری کنند و دستگاه‌هایی که مکلف هستند پیگیری کنند.

وی در پایان گفت: مطالبه جدی محیط‌زیست و مردم این است که زباله و پسماند که منابع آب‌وخاک مارا آلوده می‌کنند و در ورودی هر شهر انواع پسماند قابل‌مشاهده است باید مدیریت و ساماندهی شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.