حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اظهارات سخیف مقامات آمریکایی درباره وقوع حادثه اخیر در تهران تأکید کرد: نفرتی که امروز نسبت به آمریکایی ها وجود دارد از هر زمانی بیشتر است.

نفرت مردم بعد از حادثه تروریستی تهران از آمریکا بیشتر شده است

   به گزارش «قدس آنلاین»،  حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سحرگاه امروز در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، توفیق درک شب قدر را نعمتی بسیار مهم و بزرگ دانست و با اشاره به امتیازات شب قدر گفت: یکی از امتیازات شب قدر نزول قرآن مجید است.

وی افزود: قرآن کریم سرچشمه نور و هدایت است که با دستورات راهگشا سعادت انسان ها را تأمین می کند، بزرگترین نعمت و عنایت الهی قرآن کریم است که انسان ها باید دستورات آن را ملاک کار خود قرار دهند تا سعادتمند شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که شب قدر شب تعیین مقدرات است، اظهار داشت: تعیین تقدیرات و نعمت های الهی در طول سال امشب مقدر می شود و سهم هرکس به اندازه قابلیت او خواهد بود.

وی ادامه داد: ایمان، عمل صالح و و توبه می تواند سهمیه انسان را افزایش دهد، احیا گرفتن و توبه کردن برای این است که قابلیت بیشتری در انسان پیدا شود و سهم بیشتری از مقدرات سالیانه داشته باشد از این رو با نهایت بهره را برد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی امتیاز دیگر شب قدر را برتری آن بر هزار ماه دانست و ابراز داشت: اگر انسان فضیلت شب های قدر را درک کند و وظایف خود را به خوب در این شب ها انجام دهد به اندازه یک عمر کامل می تواند کسب فضیلت کند.

وی عنوان کرد: شب های قدر با نام مبارک امام علی(ع) آمیخته شده است و مردم باید در این شب ها فداکاری، خدمات و مجاهدت های حضرت را به یاد بیاورند، به یاد امیرمؤمنان بودن در شب های قدر ارزش کار را افزایش می دهد.

این مرجع تقلید با تأکید بر انس مردم با کتاب شریف نهج البلاغه خاطرنشان کرد: نهج البلاغه دارای سه بخش خطبه ها، نامه و کلمات قصار است که هر کدام آن ها می تواند برنامه کاملی برای زندگی انسان ها باشد از این رو باید آن ها را سرلوحه زندگی قرار داد؛ میراث حضرت در نهج البلاغه بسیار مهم است و فاصله جامعه با این کتاب شریف باید کم شود.

وی اضافه کرد: حضرت در نامه ای به عنوان وصیت نامه به امام حسن(ع) می فرماید قلبت را با موعظه زنده کن، هوای نفس را با زهد و بی‌اعتنایی به دنیا بمیران، قلبت را با یقین نیرومند، با حکمت و دانش نورانی و با یاد مرگ کنترل کن.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر فراز نخست توصیه امیرمؤمنان به فرزند خود گفت: قلب و روح انسان حیات و مرگ دارد و گاهی معنویت در انسان می میرد یعنی عشق او به خداوند متعال و علاقه او به نماز و عبادت کمرنگ شده و از بین می رود، میل به بدی ها پیدا می کند و شیطان بر او مسلط می شود.

وی قرآن، پیامبر اسلام و اهل بیت طاهرین(ع) را از جمله مهم ترین واعظان انسان عنوان کرد و افزود: آیات قرآن و انس با آن معنویت را در روح انسان زنده می کند، قرآن می فرماید برای خدا قیام کنید و عقل خود را به کار بگیرید؛ امام علی(ع) فرمودند که مرگ افراد بهترین واعظ برای انسان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید پیام های واعظان را بشنود تا بیدار شود، اظهار داشت: واعظ دیگری هم در درون انسان وجود دارد، امیرمؤمنان در روایتی می فرمایند اگر انسان رابطه خود را با خدا اصلاح کند خدا رابطه او را با مردم اصلاح می کند و کسی که واعظ درون داشته باشد خدا او را حفظ می کند.

وی ادامه داد: واعظ درونی انسان همان وجدان است که اگر کار خلافی انجام دهد دچار عذاب وجدان می شود، اگر واعظ درون زنده باشد حتی اگر انسان به راه غلط برود باز می گردد اما وای به حال روزی که انسان واعظ درون خود را از بین ببرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حادثه تلخ اخیر در تهران ابراز داشت: در این حادثه ۱۷ نفر از افراد بی گناه شهید و حدود ۵۰ نفر مجروح شدند و کشورهای مختلفی تسلیت گفتند اما وقتی وجدان انسان از کار بیفتد همانند آمریکا می شود.

وی عنوان کرد: عده ای از دولتمردان آمریکا گفتند که حادثه مثبتی واقع شد و اظهار خوشحالی کردند، بیچاره ها و بدبخت ها می توانستند از این فرصت استفاده کنند و تسلیت بگویند تا نفرت ها را کاهش دهند اما با این این سخنان سخیف نفرت مردم را بیشتر کردند، نفرتی که امروز نسبت به آمریکایی ها وجود دارد از هر زمانی بیشتر است، آیا کسی که ذره ای وجدان داشته باشد چنین سخنی می گوید، وقتی وجدان نباشد عقل هم نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: انسان باید واعظ درون و وجدان را بیدار نگه دارد، عذاب وجدان در زمان انجام کارهای نادرست انسان را وادار به جبران می کند، توبه از گناه در صورتی مقبول است که با اعمال نیک آینده کار بد گذشته جبران شود.

وی با اشاره به افتخارات امیرمؤمنان علی(ع) اضافه کرد: یکی از افتخارات حضرت این است که در مواقع تنهایی اسلام  از این دین مبین حفاظت و یاری می کردند، نمونه های بسیاری در این زمینه وجود دارد که یکی از آن ها جنگ احد است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: در زمانی که همه از احد فرار کردند امام علی(ع) همانند پروانه ای کنار پیامبر اسلام بودند، ۱۶ ضربه سنگین بر حضرت وارد شد  و با وجود این که ۹۰ زخم برداشتند پیامبر را در تنهایی حمایت کردند و اسلام را نجات دادند.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.