سلام دوست عزیزم. دو شعر برایتان ارسال می‌کنم؛ یکی برای پدر است و دیگری برای حضرت علی(ع). سعی کرده‌ام وزن شعر را رعایت کنم، اما بازهم نظرتان را بفرستید. کتابی را که برایم فرستادید تا آخرش خواندم و می‌خواهم برایم یک کتاب دیگر هم بفرستید و همین‌طور کاغذ بفرستید تا دوباره برایتان شعر بنویسم. خداحافظ.

شعرهایم چطور است؟

نامه عضو مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی:

سلام دوست عزیزم. دو شعر برایتان ارسال می‌کنم؛ یکی برای پدر است و دیگری برای حضرت علی(ع). سعی کرده‌ام وزن شعر را رعایت کنم، اما بازهم نظرتان را بفرستید. کتابی را که برایم فرستادید تا آخرش خواندم و می‌خواهم برایم یک کتاب دیگر هم بفرستید و همین‌طور کاغذ بفرستید تا دوباره برایتان شعر بنویسم. خداحافظ.

اول مردان علی

راه به ایمان علی

مسلم اول علی

یار پیمبر علی

سید دنیا علی

آقای زهرا علی

شاه ولایت علی

مرد کرامت علی

رهبر خوبان علی

گوهر قرآن علی

شیر خدا است علی

از جهل جدا است علی

دنیا گدایت علی

جان‌ها فدایت علی

سروری و منجلی

مرد نبردی علی

سرور پرکار علی

فاتح پیکار علی

پدر

او رفت و دیگر

از او اثر نیست

دیگر در این شهر

بوی پدر نیست

غم چیرگی یافت

بر قلب و جانم

آنجا دلم خواست

از غم بخوانم

دیگر تحمل

از من تمام است

آن قلب پرشور

دیگر که رام است

از جان او رفت

روحی پر از شور

دیگر ندارد

آن چهره‌اش نور

رفته به‌سوی

راهی که باز است

آنجای پر نور

جای نماز است

زیاد شعر بخوان، زیاد شعر بگو...!

پاسخ مرکز آفرینش‌های ادبی کانون خراسان رضوی:

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

سلام به پسر خوبم آقا سید مجتبی!

امیدوارم روزهای امتحانات با گرمای شعر و کلمه‌های خورشیدوار بر تو بگذرد. اول از همه یک هزار آفرین به آقا مجتبی باید بگویم که این‌همه خوب و زیاد شعر می‌نویسد؛ شعرهایی که با واژه‌های خوب و فخیم آن‌ها را می‌آراید و با آهنگ می‌نویسد. آقا مجتبی حتماً در نامه بعدی‌ات برایم بنویس که شعر چه شاعرهایی را می‌خوانی و چه کتاب‌هایی را دوست داری؟

شعر قشنگت را که برای حضرت علی(ع) نوشته‌ای خواندم و لذت بردم. خیلی خوب است که درباره این امام عزیز نوشته‌ای و اطلاعاتی را که در مورد زندگی ایشان داشته‌ای به شعر درآورده‌ای. یعنی خیلی خوب حضرت را توصیف کرده‌ای و ستوده‌ای.

آقا مجتبی! موضوعات مذهبی انتخاب خوبی برای شعر نوشتن است. همان‌طورکه قبلاً هم گفتم، اگر می‌خواهی نوشتن شعر کلاسیک، یعنی شعری که وزن و قافیه مشخص دارد را ادامه دهی، باید از قانون خاصی پیروی کنی. از شعرهایت معلوم است که تا حدودی وزن را می‌شناسی و ذهن آهنگینی داری، اما برای آگاهی بیشتر، مطالعه و حفظ شعر را به تو پیشنهاد می‌کنم. هرچه بیشتر، بهتر! حالا در شعر اگر وزن و قافیه را کنار بگذاریم، انتخاب موضوع و کلمات مهم است.

مثلاً فکر نکن که درباره حضرت علی(ع) حتماً باید کلمات و صفات سخت که قبلاً خیلی از شاعران به‌خصوص شاعران قدیمی از آن‌ها استفاده کرده‌اند را به‌کار ببری. با موضوعات مذهبی می‌توان راحت و صمیمی برخورد کرد، مثلاً این شعر را ببین:

آب مشکش ریخته     هست اسبش بی‌قرار 

غصه‌ای مانند کوه         روی دوش او سوار

گرچه خیلی خسته است     مثل توفان می‌وزد

از نفس‌هایش هنوز            بوی قرآن می‌وزد

نور و ایمان و امید              در دلش آمیخته

مشک بر دندان اوست             آبش اما ریخته

این شعر از کتاب «کسی شبیه بهار» سروده «سیدسعید هاشمی» است که شاعر آن را برای حضرت عباس(ع) سروده است. می‌بینی شاعر چقدر صمیمی و راحت از موضوع کربلا حرف زده است؟ پس با کلمه‌ها تعارف نداشته باش!

یک‌کار دیگر هم این است که نباید خیلی کُلی حرف بزنی. مثلاً باید یک قسمت از زندگی حضرت علی(ع) را انتخاب کنی و درباره آن بنویسی. مثلاً شبی که به شهادت می‌رسند، یا روزی که به امامت برگزیده می‌شوند، یا برای تولدش، یا برای شجاعتش در جنگ‌ها. این‌طوری فقط به یک موضوع فکر می‌کنی و تمرکز بیشتری خواهی داشت.

با کلمه‌ها تعارف نداشته باش و صمیمی باش. به موضوعات کوچک فکر کن. از یک کُل، جزیی را انتخاب کن.

شعر آخر را که برای پدر نوشته بودی، هیچ نقصی ندارد و یک شعر بسیار خوب است. زبان ساده و روانی دارد که باعث شده شعر صمیمی و تأثیرگذار باشد. راستی یک خبر خوش هم برایت دارم؛ این‌که این شعرت انتخاب شد و تا آخر تابستان در کتاب «آفتاب» و «مهتاب» که مجموعه آثار اعضای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی‌ است چاپ می‌شود. انشاءالله این کتاب را برایت ارسال می‌کنم تا درکنار اثر خودت، شعرها و نوشته‌های دوستان دیگرت را هم بخوانی و لذت ببری. منتظر شعرهای قشنگت هستم.

خدانگهدار

دوست تو

در مرکز آفرینش‌های ادبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.