خیلی وقت‌ها لزومی ندارد که حتماً در امکانات غوطه‌ور باشی تا موفق شوی. پشتکار، اعتماد به نفس و نترسیدن از شکست اضلاع مثلثی هستند که گاهی می‌توانند افراد را به سمت موفقیت پرتاب کنند و ابوالفضل هر 3 ضلع این مثلث را دارد.

آقای ویندوز...!

خیلی وقت‌ها لزومی ندارد که حتماً در امکانات غوطه‌ور باشی تا موفق شوی. پشتکار، اعتماد به نفس و نترسیدن از شکست اضلاع مثلثی هستند که گاهی می‌توانند افراد را به سمت موفقیت پرتاب کنند و ابوالفضل هر 3 ضلع این مثلث را دارد. ابوالفضل حسینلو در سال 1378 در یک خانواده 5 نفری در زنجان به دنیا آمده و در حال حاضر هم دانش‌آموز سال سوم رشته ریاضی- فیزیک دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی2 است. او در رشته معماری و عمران رتبه سوم جشنواره خوارزمی را کسب کرده است. خودش می‌گوید پشتکار و تلاشش او را به موفقیت رسانده است و شواهد نشان می‌دهد او دقیقاً به حرف‌هایی که می‌زند، ایمان دارد. گفت‌وگوی «هشت» با این نوجوان خلاق ایرانی را بخوانید.


ابوالفضل! برای جشنواره خوارزمی چه طرحی پیشنهاد دادی؟

«پنجره اضطراری ساختمان» طرحی بود که به جشنواره دادم و پذیرفته شد.


کارآیی این طرح چیست و ایده آن چطور به ذهنت رسید؟

ایده اولیه این طرح در سال 1391 به ذهنم خطور کرد؛ وقتی که خبر آتش‌گرفتن مدرسه شین‌آباد را شنیدم که به دلیل وجود نرده در مقابل پنجره و مسدودشدن درب کلاس توسط بخاری نفتی، دانش‌آموزان در کلاس محبوس شدند و 29 نفر از آن‌ها دچار سوختگی شدید گشتند و متأسفانه 2 نفر از آن‌ها فوت کردند. بعد از این حادثه دنبال راهی گشتم که این‌گونه حوادث باعث ضرر جانی به افراد نشود و با استفاده از علت حادثه به طراحی این ایده رسیدم.


کاربرد این طرح چیست و چطور کار می‌کند؟

اگر بخواهم به‌طور خلاصه و ساده توضیح بدهم، پنجره اضطراری ساختمان یک پنجره ویژه است که در مواقع ضروری و نیاز (مثلاً آتش‌سوزی، سیل و...)، افرادی که داخل ساختمان در معرض خطر هستند و راه خروجشان مسدود شده است، می‌توانند از طریق این پنجره خارج شوند.


ساخت این پنجره چقدر زمان و هزینه برایت داشت؟

طرح اولیه‌اش یک و طرح نهایی‌اش حدود 2 سال طول کشید. وقتی می‌گویم 2 سال یعنی 2 سال شبانه‌روز روی آن فکر کردم و ایده دادم و آزمون و خطا کردم. اما از نظر هزینه زیاد من را درگیر نکرد و کلاً 600 هزار تومان برایم خرج داشت.


خانواده چقدر حمایت کردند؟

در واقع می‌توانم بگویم فقط خانواده‌ام از من حمایت کردند و هیچ سازمان و نهادی در این ماجرا ما را حمایت نکرد.


فکر می‌کنی اگر این طرح به مرحله تولید انبوه برسد، می‌تواند کمکی به کاهش حوادث کند؟ مثلاً در ماجرای پلاسکو می‌توانست تأثیرگذار باشد؟

بله. در همین حادثه پلاسکو چند تن از شهدای آتش‌نشان در لحظات آخر می‌خواستند از ساختمان خارج شوند اما به خاطر وجود فنس در پنجره‌ها نتوانستند از پنجره خارج شوند. آن‌ها با راهنمایی یکی از فرماندهان عملیات می‌خواستند از پنجره واحد کناری خارج شوند که ساختمان فرو ریخت. اگر از این پنجره در همان واحد استفاده می‌شد، آتش‌نشانان می‌توانستند همان بار اول و قبل از ریختن ساختمان از آنجا خارج شوند و خودشان را نجات بدهند.


سراغ فضای مجازی می‌روی؟

به‌ نظرم فضای مجازی در کل چیز بدی نیست اما بسته به نوع نیاز و استفاده‌ای که افراد از آن می‌کنند، برداشت‌ها از آن با هم متفاوت است. به نظر من استفاده درست از فضای مجازی خیلی هم می‌تواند مفید باشد. من روزانه بیش از یک ساعت در فضای مجازی گشت می‌زنم، آن هم بیشتر برای اخبار و پژوهش‌های علمی. در واقع کم و بیش از فضای مجازی استفاده می‌کنم. البته برای خودم محدودیت مشخص می‌کنم که بیش از اندازه در این فضا نباشم.


مگر مشکل فضای مجازی چیست که بیشتر نخبگان سعی می‌کنند از آن به طریقی دوری کنند؟

به نظرم هر چیزی اندازه‌ای دارد و اگر از آن زیاد استفاده شود، آسیبش بیشتر از منفعتش می‌شود. فضای مجازی آن‌قدر درگیرت می‌کند که خودت متوجه نمی‌شوی که چند ساعت است در آن به سر می‌بری و همین، عاملی می‌شود که اعضای خانواده از هم دور شوند. این اتفاق یک صدمه بزرگ دیگر هم دارد و آن اینکه باعث می‌شود افراد مجازی را به افراد واقعی اطرافمان ترجیح بدهیم.


چند ساعت در روز می خوابی‌؟

8 تا 9 ساعت.


چند ساعت تلویزیون می‌بینی؟

بستگی دارد به برنامه‌های تلویزیون. مثلاً شاید روزی 4 ساعت پای تلویزیون باشم، شاید هم چند روز اصلاً تلویزیون نگاه نکنم. اما به‌طور میانگین روزانه حدود 2 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنم.


اهل اخبار هم هستی؟

زیاد! اخبار را دنبال می‌کنم.


دانستن اخبار چه فایده‌ای دارد؟

اینکه آدم بداند در دنیای اطرافش چه می‌گذرد، می‌تواند دید روشن‌تری نسبت به دنیا داشته باشد و در تصمیماتش بهتر عمل کند. اخبار، بیشتر برای دانستن اینکه در کشور و جهان چه اتفاق‌هایی می‌افتد و تأثیرش روی من چه می‌تواند باشد، برایم اهمیت دارد.


خدا کجای زندگیت قرار دارد؟

خدا همه زندگی من است و در همه جا نیز پشتیبانم بوده است.


اهل فیلم هستی؟

هفته‌ای یک فیلم اکشن و جنایی یا تاریخی نگاه می‌کنم.


هدفت در آینده چیست؟

فعلاً مهم‌ترین هدفم شرکت در کنکور و پذیرفته‌شدن در دانشگاه‌های تراز اول و معتبر کشور است. بعد از آن، با طرح‌هایی که در ذهن دارم، امیدوارم به یک کارآفرین نمونه تبدیل شوم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.