جامعه:ارتقای خدمات پستی، انتقال با سرعت و دقت بالا و همچنین قیمت مناسب، خواسته و شعار همیشگی شرکت ملی پست بوده است.

مردم از کیفیت و بهای خدمات پستی ناراضی‌اند

محمود مصدق:  کیفیت خدمات پستی همچنان زیر سؤال است. یعنی هنوز گاهی بسته‌ها و محموله‌های پستی گم می‌شوند یا با تأخیر زیاد به مقصد می‌رسند. بالا بودن تعرفه‌های مرسولات پستی هم که جای خود دارند.

 قیمت‌های پست خیلی بالاست

«علی» جوانی که در حال تحویل چند کتاب به متصدی یکی از دفاتر شرکت ملی پست در تهران است، درباره مسائل و مشکلاتش در حوزه پست به خبرنگار ما می‌گوید: هنوز آن گونه که باید و شاید تعرفه خدمات پستی رقابتی نشده و به همین دلیل ارسال مرسولات پستی گران تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر از گاهی شماری کتاب برای خواهرش که دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تبریز است ارسال می‌کند، می‌افزاید: با اینکه تعرفه‌های دفاتر پست دولتی کمتر از بخش خصوصی است، اما باز برای افرادی مانند من که حقوق ناچیزی دارند این تعرفه‌ها زیاد است، بویژه اگر شخص بخواهد محموله‌اش را با پست پیشتاز ارسال کند.

زن میانسالی هم که کمی آن طرف‌تر و روی صندلی فلزی نشسته و حاضر نیست خودش را معرفی کند، از نرسیدن بموقع محموله‌ها گلایه‌مند است و می‌گوید: کمتر اتفاق می‌افتد کالاهایی که پدرم از مشهد برایم ارسال می‌کند طبق آنچه دفتر پستی قولش را داده است، به دستم برسد.

وی با اشاره به اینکه گاهی مجبور است برای پیگیری یا تحویل بسته هایش به دفاتر پستی مراجعه کند، می‌افزاید: وقتی هزینه پستی ارسال بسته را می‌دهیم پست موظف است محموله را به آدرس گیرنده برساند نه اینکه در دفتر پست بگذارد تا گیرنده پیگیر آن بشود یا برای تحویل آن مراجعه کند.

 نامه‌ام گم شد!

با اینکه تعرفه‌های دفاتر پست دولتی کمتر از بخش خصوصی است، اما باز برای افرادی مانند من که حقوق ناچیزی دارند این تعرفه‌ها زیاد است، بویژه اگر شخص بخواهد محموله‌اش را با پست پیشتاز ارسال کند.کمی بعد پای صحبت‌های «محمد» می‌نشینم که گویا روزنامه‌خوان و اهل مطالعه است. او که مشترک یکی از روزنامه‌های پرشمارگان کشور است، از نحوه توزیع جراید توسط مأموران پست انتقاد می‌کند و می‌گوید: مأموران روزنامه‌ها را داخل حیاط یا جلوی ورودی ساختمان مشترکان می‌اندازند و می‌روند. از این رو در بسیاری از موارد به دلیل شستن حیاط و راه پله‌ها، روزنامه‌ها خیس و پاره می‌شوند. جالب اینجاست که اگر مشترکان معترض موضوع شوند برخی مأموران ناراحت شده و برخورد نامناسبی می‌کنند.

«مریم» دختر محمد هم از گم شدن نامه‌اش خبر می‌دهد و می‌گوید: هیچ وقت فکر نمی‌کردم در دفاتر پستی محموله‌ای گم شود، اما این اتفاق سال گذشته برایم افتاد. در واقع نامه‌ای که یکی از ادارات از طریق پست برایم ارسال کرده بود پس از چند روز به دستم نرسید تا اینکه ناچار شدم با مراجعه به دفتر پستی موضوع را پیگیری کنم و دریافتم به دلیل لغو شدن پروازها این اتفاق افتاده است.

 قیمت ما مناسب است

با این همه مدیرعامل شرکت ملی پست از عملکرد شرکت متبوعش در حوزه کیفیت و تعرفه‌ها دفاع می‌کند و به «قدس» می‌گوید: در مقایسه با دیگر شرکت‌های فعال پستی در کشور، تعرفه‌های شرکت ملی پست در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی بسیار مناسب است. در واقع تعرفه‌های ما حدود 50 درصد کمتر از بقیه شرکت‌هاست.

مهندس حسین مهری با اشاره به اینکه متعادل بودن تعرفه‌ها از برنامه‌های شرکت ملی پست است، تصریح می‌کند: بر این اساس خدمات پایه را با قیمت قابل پذیرش به تمام ایرانیان ارائه می‌کنیم.

وی سپس به بحث کیفیت خدمات پستی می‌پردازد و می‌گوید: بر اساس بررسی‌هایی که چندی پیش از شاخص‌های کیفیت خدمات داشته‌ایم، می‌توانیم ادعا کنیم که در این حوزه شاهد رشد و بهبود کیفیت بوده‌ایم. البته هنوز به سطح عالی و مطلوب نرسیده‌ایم. مهری، رضایت مشتری و تنوع بخشی خدمات و ارتقای دقت، سرعت و کیفیت و توسعه سرویس تجارت الکترونیک را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: سال 96 سال تحول و همچنین رقابت و تکامل برای شبکه پستی قلمداد می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.