جامعه:چندی پیش در تهران، پدر یک خانواده که منزلش را فروخته و در جست و جوی منزلی جدید برای زندگی بود، با مراجعه به پلیس فتا، شکایتی را مبنی بر کم شدن ناگهانی ۱۲۰ میلیون تومان از پول موجود در حساب بانکی اش که بخشی از پول فروش خانه اش بود، مطرح کرد.

هیچ کس برای دانستن رمز کارت بانکی شما قابل اعتماد نیست!

رها واعظی:  پیگیری‌های پلیس فتا در این شکایت به یک سامانه رسمی و قانونی فروش جم برای بازی معروف کلش آف کلنز رسید. جم؛ اعتباری آنلاین در بازی کلش آف کلنز است که برای ساخت سریع تر ساختمان‌ها و نیروها در این بازی مجازی به کار می‌رود.

پس از پیگیری‌های پلیس فتا و احضار شرکت مربوطه، معلوم شد که پسر جوان خانواده، بدون اطلاع پدر، با استفاده از کارت بانکی پدرش و رمز دوم آن که همواره می‌دانسته است، اقدام به خرید آنلاین جم برای بازی مجازی خود کرده است!

این اتفاق ساده ممکن است برای هر یک از ما رخ دهد، همان طور که به گفته رئیس پلیس سایبری کشور، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی در فهرست آمار جرایم سایبری کشور، همچنان بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است.

این دست از اتفاقات و جرایم در کشور کم رخ نمی دهد. بنا بر گزارش‌های پلیس فتا، چندی پیش نیز، داماد یک خانواده سیستان و بلوچستانی به صورت غیر مجاز و بدون اطلاع پدر همسرش، با کارت بانکی وی اقدام به خرید شارژ تلفن همراه می‌کرده است. این در حالی بود که پدر همسر این مرد با اعتماد کامل، اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار داماد خود قرار داده بود و به هیچ عنوان تصور نمی کرد که دامادش قصد برداشت غیر مجاز از حساب وی، آن هم تنها برای خرید اعتبار تلفن همراه داشته باشد.

در استان گلستان نیز، فردی با مراجعه به پلیس فتا، شکایتی مبنی بر برداشت ناگهانی مبلغی از حساب بانکی خود کرد و در پیگیری‌های بعدی مشخص شد که پول کم شده از حساب وی در قالب خرید اینترنتی و از جانب شاگرد مغازه‌اش بوده است. بنا بر گفته مالباخته این پرونده، وی به شاگرد خود اعتماد کرده و اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار او قرار داده بود.

گزارش دیگری نیز در پلیس فتا ثبت شده است که نشان می‌دهد یک سارق گوشی هوشمند در خراسان رضوی، اقدام به برداشت غیرمجاز از کارت بانکی صاحب گوشی کرده است و این موضوع به آن دلیل ممکن شده است که صاحب گوشی تلفن همراه، اطلاعات کامل کارت بانکی خود ازجمله شماره کارت، رمز اول و دوم آن را در گوشی خود ذخیره کرده است.

براساس توصیه‌های سردار سید کمال هادیان فر، رئیس پلیس سایبری کشور، در حال حاضر بیش از ۳۶۰ میلیون کارت بانکی در سراسر کشور توزیع شده است و هر فرد به صورت میانگین بیش از چهار تا پنج کارت بانکی دارد. همچنین بیش از ۳۴ درصد پرونده‌های تشکیل شده از بدو تأسیس پلیس فتا تاکنون مربوط به برداشت‌های بانکی غیرمجاز است که برخی از این پرونده‌ها تا ۲۵۰۰ مالباخته (تنها در یک پرونده) داشته‌اند.

با توجه به این موضوع، لازم است که مردم دقتشان را در حفظ اطلاعات کارت‌های بانکی خود بالا ببرند و به هیچ عنوان اطلاعات روی کارت بانکی از جمله CVV۲، تاریخ انقضا و رمز اول و دوم کارت خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهند و سرویس پیامک بانکی خود را حتما فعال کنند. همچنین رسید‌های تراکنش حساب و یا تغییر رمز دومی که از دستگاه‌های خودپرداز دریافت می‌کنند را معدوم کنند.

علاوه بر این ها، افراد باید توجه داشته باشند که کارت بانکی خود را حتی برای چند ساعت، به هیچ کس واگذار نکنند و از نگهداری و ذخیره رمز اول و دوم خود در گوشی‌هایشان خودداری کنند.

افراد بایستی رمز کارت‌های بانکی خود را به صورت متوالی تغییر دهند تا کارت‌های بانکی آن‌ها برای سوء استفاده کنندگان غیرقابل دسترسی باشد و در نهایت در خصوص ارائه اطلاعات کارت بانکی خود، به هیچ کس اعتماد نکنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.