مشهد- مشکل پرداختِ وام ۲۰ میلیونی سرپرست خانوار روستاهای زلزله‌زده بخش رضویه که به دلیل مشکلات بانکی موفق به دریافت وام نمی‌شدند، با همکاری بانک‌ها حل شد.

بانک‌ها برای ارائه وام بازسازی به زلزله‌زدگان شتاب گرفتند

هنگامه طاهری: سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مشهد ضمن اظهار این مطلب گفت: سرپرست خانواده‌های زلزله‌زده بخش رضویه که موفق به دریافت وام برای بازسازی خانه‌هایشان نشدند، با همکاری بانک‌های مسکن، سپه، ملی، ملت و تجارت، قادر به دریافت وام شدند.
مهدی ترکمنی بیان داشت: عمده کار در خصوص مشارکت مردم، به دریافت نشدن وام به دلایل نپرداختن دیون مردم به بانک‌ها یا داشتن چک برگشتی بر می‌گشت که خوشبختانه توسط بانک‌ها با ارائه راه حل، شتاب گرفت.
وی راه حل بانک‌ها را پرداخت وام به همسران خسارت‌دیدگان با ضمانت بنیاد مسکن عنوان کرد و یادآور شد: بیشترین مشکل در این زمینه مربوط به روستاهای کلاته عبدل و برج موری بوده است.
او با اشاره به انعقاد قرارداد بانک‌ها با مردم زلزله زده افزود:سهمیه شهرستان مشهد برای ارائه وام۲۰ میلیونی ۵۱۴ فقره بوده که از این تعداد ۴۲۱ نفر برای دریافت وام ۲۰ میلیونی به بانک‌ها معرفی شدند و ۱۷۸ نفر نیز قرارداد بسته اند، اما اقساط وام متناسب با پیشرفت فیزیکی بازسازی خانه‌ها آزاد می‌شود.
با این حال او تأکید کرد: جدول زمان‌بندی بنیاد مسکن برای اتمام کار با توجه به زمان‌بر بودن ساخت خانه‌ها مهر ماه خواهد بود.
ترکمنی امکان‌پذیر نبودن ارتباط تلفنی را به دلیل نبود دکل‌های مخابراتی در روستاهای آسیب‌دیده از جمله عوامل مؤثر بر کندی کار عنوان کرد و گفت: ارتباط بنیاد مسکن با عوامل ساخت و نمایندگانی که به مناطق می‌فرستیم به دلیل نبود آنتن دهی تلفن‌ها عملاً قطع می‌شود.
سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مشهد علاوه بر این خاطرنشان کرد که عمده کاری که تاکنون صورت گرفته از طریق وام‌های بلاعوض بوده است.
او مقدار هزینه‌ای را که تاکنون در ۱۲ روستای زلزله زده برای بتن ریزی صرف شده، حداقل یک میلیارد تومان عنوان کرد.
وی اضافه کرد: تاکنون سخت‌ترین بخش کار بتن‌ریزی بوده که اکنون برای ۱۳۸ واحد انجام شده است و پس از آن مراحل اسکلت‌بندی و گذاشتن سقف با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
وی اذعان داشت: از ۱۲ روستای مشمول خسارت تاکنون ۵۱۴ واحد پرونده تشکیل داده، ۵۲۵ تا موفق به دریافت و صدور پروانه شده، ۴۹۱ مورد به بانک معرفی شده و از این تعداد ۱۷۸ مورد با بانک قرارداد بسته‌اند.
وی علاوه بر این بیان داشت: تا کنون ۳۴۸ مورد آواربرداری وبرای ساخت ۳۹۴ خانه پی‌کنی انجام شده و ۱۹۷واحد نیز آرماتوربندی ،۱۳۸ مورد بتن‌ریزی و برای دو واحد هم اسکلت نصب شده است.
وی همچنین به تحویل بیش از ۱۲۰ تن سیمان رایگان از طرف رهبری به عنوان هدیه به مناطق مذکور اشاره کرد.
گفتنی است زلزله ۶ ریشتری در ۱۶ فروردین ماه امسال به همراه پس لرزه‌های بعد از آن منجر به تخریب ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی روستاهای شهرستان مشهد، سرخس و فریمان شد که روند بازسازی آن‌ها تازه جان گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.