یزد -معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد با بیان اینکه چهار درصد زنان استان یزد مبتلا به مصرف قلیان و سیگار و مواد دخانی هستند گفت: در کل شیوع مصرف سیگار در استان یزد از ۷ونیم درصد به ۱۴ درصد رسیده است.

چهار درصد بانوان در یز د قلیان و مواد دخانی  مصرف می کنند

به گزارش قدس آنلاین ، دکترمحمدحسن لطفی پیش ازظهرسه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات اظهارداشت: ۱۰ خرداد ماه به عنوان روز جهانی کنترل مصرف دخانیات نامگذاری شده  و این روز در ایران به عنوان هفته مبارزه با دخانیات نامگذاری شده که امسال به دلیل تقارن این هفته با ماه مبارک رمضان از خرداد به تیرماه منتقل شده است.

وی افزود: ترویج فرهنگ مبارزه با دخانیات بین اقشار مختلف در جامعه از ضرریات بوده و گرایش زنان به مصرف مواد دخانی بیشتر می باشد در سال ۸۳ ، ۶۴ صدم درصد از زنان یزدی به سیگار و قلیان مصرف گرایش داشتند  ولی در حال حاضر این رقم به چهار درصد یعنی ۶ تا هفت برابر رسیده و این یک زنگ خطر بزرگ برای استان می باشد .

لطفی تصریح کرد: بحث مواد دخانی فقط به سلامت، بیماری و مرگ مربوط نمی‌شود ونیمی از تخت های بیمارستانی را افراد مبتتلا به دخانیات اشغال کرده اند و یکی از دلایل کمبود تحت در استان این افراد می باشند .

وی با بیان اینکه یک سوم افراد مبتلا به سرطان ارتباط مستقیم با سیگار و فرآورده های دخانی دارد  گفت: شایعترین نوع ان سرطان ریه بوده و با کنترل مواد دخانی می توان از مرگ و میر ناشی از سرطان تا سقف ۳۰ درصد پیشگیری کرد.
معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد خاطر نشان ساخت: سرطان ریه کشنده ترین نوع سرطان در بین زنان و مردان است که فرد بعد از چهار تا ۶ ماه  بعد ازابتلافوت می کند و کشیدن قلیان یکی از عواملی است که به انتقال بیماری های عفونی نظیر سل و هپاتیت، آنفلونزا و سل کمک می کند و علت آن استفاده مشترک از قلیان در بین افراد است.

لطفی افزود: طبق برآوردهای اولیه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه تهیه و مصرف مواد دخانی در ایران است وکنترل مواد دخانی بیش از ۳۰ درصد بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. و مصرف سیگار و چاقی دو فاکتور اصلی در بروز بسیاری از سرطان ها بوده و۴۰ درصد سرطان‌های شناخته شده ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند.

رییس مرکز بهداشت استان یزد پایین بودن قیمت مواد دخانی را یکی از عوامل تأثیرگذار در مصرف مواد افیونی دانست و افزود: استان یزد رتبه ۱۲ کشور در بحث مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص داده است.  

وی تصریح کرد: قلیان، زمینه ای برای گرایش به مواد مخدر و اعتیاد است و باید مانع از رواج استفاده از آن بطور مشهود در اماکن عمومی شد و براساس قانون هر گونه تبلیغات، ترویج و نمایش و عرضه ابزار و اداوات محصولات دخانی ممنوع بوده و با خاطیان برخورد می شود.
لطفی با بیان اینکه بحث مبارزه با مواد دخانی در طرح تحول سلامت به خوبی دنبال شده افزود: در سال گذشته به ۱۸۶ واحدهای عرضه های مواد دخانی اخطار داده شده که ۱۲۰ واحد از این تعداد به دلیل توجه نکردن به اخطارها پلمپ شدند وفقرآگاهی، جهل و تبلیغات سو از جمله مهمترین عوامل ترویج مواد دخانی در استان و کشور است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: برداشت های نادرست از مصرف قلیان، موجب گرایش افراد به مصرف آن شده مثلا اغلب افراد تصور می کنند که قلیان، عارضه ای ندارد درحالیکه مصرف یک وعده قلیان برابر با مصرف ۹۸ عدد نخ سیگار است.
لطفی خاطر نشان ساخت: متاسفانه مصرف قلیان به عنوان یکی  از آسیب های اجتماعی در جامعه است و نباید به راحتی از کنار ان عبور کرد باید با فرهنگ سازی، احاد جامعه را نسبت به مضرات آن آگاه کنیم تمام عوامل باید در کنار یکدیگر به طور جدی از توزیع و عرضه مواد دخانی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های مختلف به مناسبت فرا رسیدن هفته مبارزه با دخانیات در استان یزد، گفت:‌ اجرای طرح حامیان مبارزه با دخانیات در اصناف،‌ ساماندهی اصناف با هدف شناسایی عاملین قاچاق در مواد دخانی،‌ برگزاری بزرگداشت هفته دخانیات،‌تقدیر از فرمانداران و فعالین مبارزه با دخانیات و بازدید از موزه دخانیات از جمله برنامه‌های در دستور کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد است.

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.