جامعه:تعداد داوطلبان آزمون سراسری سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۹ هزار و ۷۷۱ نفر افزایش نشان می‌دهد.

آخر هفته پر استرس

 محبوبه علی پور: مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: آزمون سراسری گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه ۱۵ تیر، آزمون گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنجشنبه ۱۵ تیر و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۱۶ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی عصر جمعه ۱۶ تیر برگزار می‌شود. همچنین ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب در آزمون سال جاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از۷۰ درصد کارت ورود به آزمون خودرا دریافت کرده‌اند.

والدین پس از رساندن فرزندان خود به محل آزمون خود این محل‌ها را ترک کنند؛ چراکه تجربه نشان داده، حضور والدین در اطراف محل‌های برگزاری آزمون باعث شده سایر داوطلبان نتوانند به جلسه آزمون بیایند و ازاین آزمون محروم شوند دکتر حسین توکلی، با اشاره به اینکه داوطلبان گروه علوم تجربی با ۶۲ درصد بیشترین تعداد را به خود اختصاص می‌دهند، تأکید کرد: داوطلبان به طورکلی تحت تأثیر آمارها قرار نگیرند؛ زیرا این داده‌ها اثری بر معلومات داوطلبان ندارد و این آموخته‌های آنان است که معیار سنجش آزمون قرار می‌گیرد. همچنین توصیه می‌شود در این روزهای باقیمانده دیگر به مطالعه جدی نپردازند، زیرا مطالعه موارد جدید می تواند سبب تداخل در یادگیری شود؛ بنابراین به مطالعه یادداشت‌ها اکتفا کنند. مسئله دیگر اینکه داوطلبان به هنگام ورود به جلسه آزمون از همراه داشتن وسایل ممنوع شده همانند ماشین حساب، تلفن همراه، پیجر، دستبند و یا ساعت هوشمند پرهیز کنند. زیرا اگر داوطلب به طورعمد یا سهوی این وسایل را همراه داشته باشد، متخلف محسوب می‌شود و برابر با مقررات با وی برخورد می‌شود.

دکترتوکلی همچنین بر توجه داوطلب به زمان پاسخگویی آزمون‌ها تأکید کرد وگفت: برخی داوطلبان ویژه همانند بهیاران که زیر مجموعه گروه علوم تجربی به شمار می‌آیند و دارای مدرک پیش دانشگاهی بهیاری هستند؛ علاوه بر پاسخگویی به پرسش‌های عمومی و اختصاصی باید به ۵۰ پرسش تخصصی در سی دقیقه پاسخ دهند. همچنین در گروه علوم انسانی نیز کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی علوم ومعارف اسلامی هستند علاوه بر پرسش‌های عمومی و اختصاصی باید به ۲۰ پرسش اصول عقاید وفقه نیز پاسخ دهند.ازاین رو چنانچه این داوطلبان دفترچه‌های یادشده را نداشتند باید به نماینده سازمان درحوزه‌های برگزاری آزمون اطلاع دهند.

وی با بیان پیشنهادهایی به والدین داوطلبان تأکید کرد: در شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود والدین برخی از داوطلبان به همراه داوطلب به حوزه امتحانی می‌آیند و تا پایان آزمون در اطراف محل برگزاری آزمون حضور دارند که این موضوع سبب ایجاد تجمع و ترافیک در اطراف محل‌های برگزاری آزمون می‌شود. از این رو توصیه می‌شود والدین پس از رساندن فرزندان خود به محل آزمون خود این محل‌ها را ترک کنند؛ چراکه تجربه نشان داده، حضور والدین در اطراف محل‌های برگزاری آزمون باعث شده سایر داوطلبان نتوانند به جلسه آزمون بیایند و ازاین آزمون محروم شوند. به هرحال همه ما به دنبال آن هستیم که فرزندمان در شرایط آرام و به دور از تنش این آزمون را سپری کند. بنابراین نباید با حضور غیر ضروری خود سبب تشویش ذهن فرزندمان شویم. زیرا مشاهده می‌شود بخشی از اضطراب‌های داوطلبان مربوط به حضور والدین در محل‌های برگزاری و ایجاد زحمت برای آن‌هاست. از این رو نزدیک به زمان اتمام آزمون به دنبال فرزندتان بروید. همچنین والدین باید توجه کنند که متناسب با توان فرزندشان انتظار موفقیت در این آزمون را داشته باشند و بر همین اساس فرزندشان را همراهی کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: با وجود آنکه در آزمون سراسری سال جاری ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ‌نام‌نویسی کرده‌اند، همچنان شاهد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها خواهیم بود؛ چرا که برای نمونه تعداد داوطلبان شرکت کننده در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر می‌باشد، درحالی که در سنوات گذشته تعداد پذیرفته شدگان دراین رشته به حدود۲۵۰ هزارنفر نیز می‌رسیده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.