مسجد امام خمینی(ه) منطقه رضویه مشهد، در روزهای ماه میهمانی خدا، میزبان «سفیران رمضان» بود. مردان و زنان مخلصی که در جامه تبلیغ دین به این شهرک آمدند تا پیام کتاب الهی را این بار با جلوه‌ای تازه به مردم برسانند؛ در مکانی که با وجود محرومیت، مردمانی مومن و معتقد در دل خود جای داده است. این را می‎شد از استقبالشان از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی ویژه ماه رمضان دید. مراسم جشن «روزه اولی‌ها»، یکی از چند برنامه‌ای بود که طلاب جوان حوزه علمیه مشهد و قم اجرا کردند؛ برنامه ای که با استقبال پرشور نوجوان ها روبرو شد.

سفیرانی برای جهاد و تبلیغ در مناطق محروم

مسجد امام خمینی(ه) منطقه رضویه مشهد، در روزهای ماه میهمانی خدا، میزبان «سفیران رمضان» بود. مردان و زنان مخلصی که در جامه تبلیغ دین به این شهرک آمدند تا پیام کتاب الهی را این بار با جلوه‌ای تازه به مردم برسانند؛ در مکانی که با وجود محرومیت، مردمانی مومن و معتقد در دل خود جای داده است. این را میشد از استقبالشان از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی ویژه ماه رمضان دید. مراسم جشن «روزه اولی‌ها»، یکی از چند برنامه‌ای بود که طلاب جوان حوزه علمیه مشهد و قم اجرا کردند؛ برنامه ای که با استقبال پرشور نوجوان ها روبرو شد.

...شماری از دختران که به سن تکلیف شرعی رسیده‌ بودند با چادرهای سفید گلدار، جلوتر از جمعیت نشسته‌ بودند و چشم از مجری و بازیگر برنامه برنمی‌داشتند. پسر بچهها هم غرق نمایش‌ها و مسابقات، شده‌ بودند و صدای خنده و دست جمعیت، سکوت منطقه را درهم شکسته بود.

یک روحانی به عنوان مجری برنامه و یک نفر با گریمی ساده، در لباس بازیگری طناز نقش‌آفرینی می‌کرد و بچه‌ها را سر ذوق می‌آورد. مجری و بازیگر برنامه، گاهی با جمع، یک مولودی را هم‌خوانی می‌کرد و گاه حدیث یا عبارتی قصار از حضرتش نقل می‌کرد. گاهی هم با اهدای جوایزی دختران و پسران حاضر در مراسم را به وجد می‌آورد و چاشنی همه برنامه‌ها ذکر صلوات بود که دمادم فضای مسجد را عطرآگین می‌کرد...

سفیران جهادی و تبلیغی

حجت‌الاسلام عماد دخانی، مدیر امور فرهنگی کارکنان و خدام سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه یکی از مجموعه‌هایی که تحت مدیریت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی فعالیت می‌کند، مدیریت اعزام مبلغ به مناطق محروم و کم‌برخوردار است، می-گوید: «یکی از ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی آستان قدس در ماه رمضان، اعزام نیروهای تبلیغی و جهادی با عنوان «سفیران رمضان» بود. آغاز طرح با حلول ماه مبارک هم‌زمان شد و در ادامه در دهه کرامت موضوع اعزام مبلغ باشکوه‌تر پیگیری خواهد شد.»

وی ضمن اشاره به این که حوزه تبلیغ در سه محور جغرافیایی دنبال شده است، ادامه می‌دهد: «حاشیه شهر، شهرستان‌های استان خراسان رضوی و نیز سایر استان‌ها، سه حوزه تحت پوشش برنامه امسال هستند. در مشهد و حومه، ۲۲ گروه مشغول به کار و فعالیت شدند. برگزاری جُنگ شادی، نمایش عروسکی، تهیه بسته‌های غذایی برای خانواده‌های محروم، کارهای عمرانی و ساخت اماکن مورد نیاز مانند مساجد و بسیاری دیگر از اقدامات خلاقانه در جریان این طرح اتفاق می‌افتد. ۱۴ گروه هم در بخش دیگری از این حرکت تبلیغی و جهادی در شهرستان‌های سرخس، نیشابور، فریمان، درگز و... از ابتدای ماه رمضان شروع به کار کرده‌اند.

استان‌های خراسان شمالی و جنوبی، تهران و کرمان توسط ۲۶ گروه با برنامه‌های متنوع دینی و فرهنگی پوشش داده شده است. حمایت‌های آستان مقدس رضوی از این گروه‌ها نیز در چند جهت سازماندهی شده است که تهیه بسته‌های فرهنگی، تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب و نیز تامین هدایای تبلیغی سه محور متمرکز مورد نظر سازمان بوده است.»

هدف غایی؛ انتقال مفاهیم

حجت‌الاسلام محسن سروری، به عنوان مدیر موسسه فرهنگی، ‌پژوهشی و تبلیغی راه سعادت، با بیان اینکه گروه آن‌ها در مناسبت‌های موسمی طول سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی می‌پردازد، ابراز می‌کند: «محرم، صفر، دهه فاطمیه، دهه فجر و ماه رمضان، دوره‌های زمانی مورد نظر ما برای فعالیت‌های فرهنگی‌ ‌و تبلیغی است. بر همین اساس، در ماه مبارک رمضان امسال نیز در قالب طرح «سفیران رمضان» سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با انواع برنامه‌ها در خدمت مردم و کودکان منطقه محروم رضویه واقع در حومه شهر مشهد بودیم. تا کنون این برنامه، به همت و سازمان فرهنگی آستان قدس و نظر تولیت این آستان مقدس رضوی و حمایت صورت مادی و معنوی از مبلغان و نیز با همکاری نهادهای دفتر امام جمعه شهر، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره)، هیئت امنا، حوزه و سپاه منطقه و نیز شهرداری جلو رفته است.» وی اضافه می‌کند: «در این مدت، با حضور ۲۵ مبلغ خواهر و ۱۵ مبلغ برادر در شهر رضویه به اجرای برنامه ‌پرداخته‌ایم. مبلغان برادر، عمدتا از میان طلاب فارغ‌التحصیل حوزه‌های علمیه قم و مشهد هستند و بانوان مبلغ ما نیز متشکل از پنج گروه تبلیغی هستند که از مکتب‌های علمیه مختلفی از جمله رضویه، حضرت فاطمه زهرا(س) توس و حضرت زینب(س) در قالب موسسه راه سعادت اعلام آمادگی و برنامه می‌کنند.»

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.