۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 544650

آزادی موصل پس از 37 ماه اشغال، در پی عملیات طولانی مدت و گسترده نیروهای عراقی اعم از ارتش و حشدالشعبی، مهمترین خبر یک هفته اخیر در فضای منطقه و بین‌الملل بود. این اتفاق تنها آزادی یک شهر نبود، بلکه به معنای سقوط کامل امارت خود خوانده دولت اسلامی در عراق بود.

پیام های آزادی موصل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ آزادی موصل پس از 37 ماه اشغال، در پی عملیات طولانی مدت و گسترده نیروهای عراقی اعم از ارتش و حشدالشعبی، مهمترین خبر یک هفته اخیر در فضای منطقه و بین‌الملل بود. این اتفاق تنها آزادی یک شهر نبود، بلکه به معنای سقوط کامل امارت خود خوانده دولت اسلامی در عراق بود. بماند که هنوز چند منطقه کوچک در تصرف داعش است اما عملا دیگر مرکز خلافتی برای این جنایتکاران تکفیری در خاک عراق وجود ندارد.

درباره این اتفاق مهم نکات مختلفی قابل طرح است، که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم؛

  1. اگرچه اشغال موصل و در پی آن برخی دیگر از شهرهای غربی عراق با سرعت غیرقابل باوری صورت گرفت، اما پاکسازی این مناطق ماه‌ها زمان برد. نکته مهم در این خصوص نقش عوامل نفودی در سقوط شهرهای عراق است، اگر نبودند عوامل نفوذی یا همدل با داعش در ارکان ارتش، استانداری و پلیس در استانهای غربی عراق، سقوط این مناطق آنهم با چنین سرعتی تقریبا محال بود.
  2. مبارزه با دشمن واحد و اشغالگر عامل وحدت جدی عراقی‌ها در 3 سال اخیر شده است. در حالیکه در سالهای پس از سقوط صدام و در پی از بین رفتن فضای دیکتاتورگونه سابق، اختلافات سیاسی و گاهی خیابانی به مرور در این کشور رشد کرده و حتی در مواردی به سوی سقوط دولت و نهادهای مدنی پیش می‌رفت، در مدت اخیر این اختلافات به حداقل رسیده و جریان‌های سیاسی و مذهبی با هم افزایی قابل توجهی به سمت از بین بردن دشمن واحد حرکت کردند. بیراه نیست گفته شود اگر این همراهی در میان جریانات عراقی شکل نمی‌گرفت، ممکن بود خسارت هایی شدیدتر از حمله داعش به نظام و حاکمیت عراق وارد شود. اکنون باید امیدوار بود عراقیها با پی بردن به ارزش و اهمیت وحدت، تلاش خود را بر حفظ آن و پرهیز از رویکردهای تفرقه برانگیز قرار دهند. تقویت ایده تجزیه کردستان عراق، جدی‌ترین آسیب برای از بین بردن این وحدت شکل گرفته، است.
  3. با تاکید باید گفت شکل‌گیری جبهه فراگیر مردمی برای ممانعت از گسترش داعش جز با نقش آفرینی «مرجعیت» ممکن نبود. فتوای حضرت آیت الله سیستانی و در پی آن لبیک گسترده ملت عراق، که مدیریت و سازماندهی آن در روزهای اول خارج از توان دولت این کشور بود، اقدامی ماندگار در تاریخ معاصر عراق است که بار دیگر جایگاه رفیع این نهاد و اهمیت اسلام سیاسی را به ناظران منصف و بی طرف اثبات کرد.
  4. در پی این فتوا، اقشار مختلف و خصوصا جوانان از منتهی الهیه جنوبی عراق خود را به شمال و غرب رساندند تا از تمامیت ارضی کشورشان دفاع کنند. در کنار توجه به اهمیت این مسئله که جوانان شیعه برای آزادی سرزمین‌های برادران اهل سنت‌شان جانفشانی کردند، باید این نکته را هم یادآور شد که نتیجه آن دمیدن روحیه ایثار و شهادت طلبی در میان این ملت بود. اتفاقی که حتما همچون سدی استوار در مقابل موج تهاجم فرهنگی صادراتی غرب و اشغالگران یک دهه گذشته عراق، خواهد ایستاد.
  5. با فتوای مرجعیت و مدیریت چهره‌های مجاهد و انقلابی عراق، اکنون «حشد الشعبی» بعنوان تکیه گاهی قابل توجه برای حفظ ثبات و امنیت امروز و فردای عراق شکل گرفته است. مجموعی بزرگ از جوانان ایثارگری که در میدان نبرد هم آبدیده شده اند. از حشدالشعبی و توفیقات آن در آینده تحولات منطقه قطعا بیشتر خواهیم شنید. بی دلیل نبود که آمریکایی‌ها ابتدا در خفا و سپس بطور آشکار مخالفت خود را با حضور این نیروها در عملیات‌های ارتش عراق اعلام کردند.
  6. آزادی کامل موصل در دهم تیرماه رخ داد. 31 سال قبل در همین روز رزمندگان ایرانی موفق شدند شهر مهران را پس از سالها اشغال از تصرف صدامیان در بیاورند. در آزادی موصل، مستشاران ایرانی دوشادوش فرماندهان عراقی در خط مقدم نبرد حاضر شدند، تا دشمن مشترک را به که به نیابت از اربابانش به خاک کشورهای عضو محور مقاومت هجوم آورده بود، زمینگیر کنند. اکنون رزمندگان عراقی با ارتشیان سوری در مرز مشترک دست داده اند و حلقه واسط این اتصال غیورمردان سپاه پاسداران هستند. سیر تحولات منطقه نشان می دهد سیر توفیقات این مجاهدان به آزادسازی سرزمین‌های اسلامی دیگر هم خواهد رسید./ انتهای پیام
  7. محمد مهدی رحیمی                                                                          
  8.  ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.