با حساب‌وکتابی که دانشمندان کرده‌اند اگر گرم شدن زمین با همین فرمان پیش برود، در سال ۲۱۰۰ زمین گرفتار خشک‌سالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک خواهد شد.

زمین‌تابه

حالا توی همین هاگیر واگیر که زمین حسابی داغ کرده است به‌تازگی آمریکا از توافقنامه پاریس که بر اساسش  کشورهای امضاکننده، قول داده بودند هر کاری از دستشان برمی‌آید برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین انجام بدهند، خارج شد.

به گفته کارشناسان، این خروج، باعث می‌شود که شرایط بیشتر از قبل خراب‌شده و داستان گرم شدن زمین وارد فصل تازه‌ای بشود. موضوعی که اگر به خودمان نجنبیم، احتمالاً پایانش شاد و خوشحال و شنگول نخواهد بود. در این گزارش کمی بیشتر درباره داغ کردن زمین برایتان گفته‌ایم.

زمین داغ‌کرده است
ما که حواسمان نیست اما دانشمندان می‌گویند که دمای متوسط زمین در طول یک قرن پیش حدود ۰ ۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر شده است و اگر جناب کره زمین همین‌طور حرارتش بزند بالا، دانشمندان  انتظار دارند که در طول ۱۰۰ سال آینده میانگین دمای زمین از ۱/۵ تا۳/۵درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند. شاید با خودتان بگویید که «یکی دو درجه که چیزی نیست و دانشمندان بیخودی شلوغش کرده‌اند» اما باید توجه داشته باشید که همین یکی دو درجه ناقابل افزایش دما می‌تواند آب‌وهوای زمین را  ازاین‌رو به آن رو کنند و شرایط جوری شود که هیچ بنی‌بشری تابه‌حال مدلش را ندیده باشد.  به گفته دانشمندان زمانی که این پدیده اتفاق بیفتد، می‌تواند روی همه‌چیز از سطح آب اقیانوس‌ها، مزارع کشاورزی و هوایی که تنفس می‌کنیم یا آبی که می‌نوشیم تأثیر بگذارد.

چرا زمین داغ می‌کند؟
اگر به موضوع گرم شدن زمین علاقه داشته‌اید حتماً تابه‌حال نام گازهای گلخانه‌ای به گوشتان خورده است. تا پیش از اینکه زمین به خاطر دسته‌گل‌هایی که ما انسان‌ها به آب داده‌ایم، گرمش نشده بود؛ گازهای گلخانه‌ای نه‌تنها بد و مضر نبودند که خیلی هم خوب و مفید بودند. گازهای گلخانه‌ای که حاصل دورهمی بخار آب، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید کربن و متان هستند  با نگه‌داشتن گرمای خورشید در اطراف جو، کره زمین را به‌اندازه‌ای گرم نگه می‌دارند که انسان‌ها بتوانند بر روی آن زندگی کنند اما اگر اثر گازهای گلخانه‌ای از اندازه خودش بیشتر شود، ممکن است دمای زمین آن‌قدر زیاد شود که دیگر  انسان‌ها و گیاهان و سایر جانداران نتوانند تحملش کنند و خیلی‌ها غزل خداحافظی را بخوانند.

چه کشورهای مقصر هستند؟
آن‌طور که یک گزارش جهانی در خرداد ۱۳۹۶ اعلام کرده است چین با تولید سالانه ۱۰۳۵۷ میلیون تن دی‌اکسید کربن بزرگ‌ترین کشور آلوده‌کننده هوا است و آمریکا با تولید سالانه ۵۴۱۴ میلیون تن متهم ردیف دوم ماجراست و پس از این دو کشور  هند، ژاپن و آلمان مقام‌های سوم تا ششم را دارند. فکر نکنید که ما ایرانی‌ها خیلی توی این ماجرا بی‌گناه هستیم، نخیر ما هم با اجازه‌تان بعد از این متهمان با تولید سالانه ۶۴۸ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن در ردیف هفتم ایستاده‌ایم.

چرا  و چگونه مقصر هستیم؟
شاید با خودتان بگویید که تقصیر ما چیست و گرم و سرد شدن زمین دست خودش است و همین‌طوری که میلیون‌ها سال پیش یخ‌زده، حالا هوس کرده داغ کند و ما را هم به‌پای خودش بسوزاند.

ظاهراً پس از اینکه ما خیلی باکلاس و صنعتی شدیم بیشتر فعالیت‌های روزمره‌مان باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. حتماً می‌دانید که بعد از اینکه کارخانه‌ها و صنایع به وجود آمدند و به‌قول‌معروف با انقلاب صنعتی روش زندگی مردم عوض شد. قبل از آن مقدار گازهای گلخانه‌ای در جو کم بود، اما با رشد جمعیت و افزایش استفاده از نفت و زغال‌سنگ ترکیب گازهای اتمسفر نیز تغییر کرد.

چطور گازهای گلخانه‌ای را به هوا می‌فرستیم؟
همین‌الان یک قلم و کاغذ بردارید و رویش بنویسید که از صبح تا شب و همین‌طور بعدش چند ساعت تلویزیون تماشا می‌کنید؟ چقدر با کامپیوتر بازی می‌کنید، چقدر از کولر یا فن‌کوئل استفاده‌ می‌کنید؟ آیا عادت دارید چراغ‌ها را روشن بگذارید؟ اصلاً چند بار و چند تا چراغ در روز روشن می‌کنید؟ هفته‌ای چند بار لباسهایتان را می‌شویید یا اطو می‌کنید؟ در طول روز چقدر از خودرو استفاده می‌کنید؟ آیا امروز غذایتان را در ماکروویو گرم کرده‌اید؟ آیا در زمستان از بخاری گازی یا نفتی استفاده می‌کنید؟ مطمئن هستم کاغذ یادداشت همه شما با فهرستی از این کارها سیاه شده است. پس بهتر است بدانید که هر بار شما هرکدام این کارها را انجام می‌دهید، دارید گاز گلخانه‌ای  تولید می‌کنید! بی‌خودی تعجب نکنید و نپرسید چرا؟ چون شما برای انجام این کارها به برق و سوخت نیاز دارید و برق و سوخت هم که از آسمان نمی‌بارند.

ما برای انجام کارهای خود، برای روشنایی و گرم کردن خانه‌هایمان، حرکت خودروها و  ماشین‌های صنعتی  به انرژی نیاز داریم. بیشتر این  انرژی‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز و زغال‌سنگ به دست می‌آیند. اینها سوختهایی هستند که سوزاندن آن‌ها گاز گلخانه‌ای آزاد می‌کند! پس هر چه شما بیشتر برق مصرف کنید، نیروگاه‌ها از سوخت بیشتری استفاده می‌کنند و درنتیجه گاز گلخانه‌ای زیادتری تولید می‌شود.

چرا زمین نباید داغ کند؟
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. یک معنی این ضرب‌المثل این می‌تواند باشد که بعضی وقت‌ها مسائل کوچک در صورت تکرار می‌توانند به مشکلات بزرگی تبدیل شوند! حالا این موضع درباره دمای زمین هم صدق می‌کند. عرض شود خدمتتان اگر این بالا و پایین رفتن‌های دمای هوا فقط برای چند روز بود، اتفاق خاصی نمی‌افتاد چون زمین عرضه‌اش را داشت که دمای خودش را برای چند روز ثابت نگه دارد اما اگر دمای هوا مدت زیادی به‌طور مداوم بالا برود، کره زمین واقعاً داغ‌کرده و مشکلاتی برای خودش و ما به وجود خواهد آورد.

بیماری‌ها پخش خواهند شد
هر چه کشورهای شمالی در جهان گرم‌تر شوند بسیاری از حشرات مثل پشه‌های مالاریا به این کشورها مهاجرت کرده و با رشد و تکثیر در این کشورها باعث پخش شدن بیماری‌های خطرناک می‌شوند. این‌جوری دیگر لازم نیست بروید آفریقا مالاریا بگیرید،کافی است توی اتاق نشیمن خانه‌تان باشید و منتظر مالاریا باشید.

خشک می‌شویم
هرچه گرمای زمین بیشتر شود در بعضی از بخش‌های زمین که همین‌طوری کمبود آب دارند خشک‌سالی را بیشتر از قبل تجربه خواهیم کرد. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر توی قاره آفریقا ما شاهد بیشترین حجم خشک‌سالی هستیم چون منابع آبی در این قاره بسیار کم است و برای کنترل این منابع به‌احتمال زیاد در آینده جنگ‌های زیادی را خواهد افتاد.

بی‌پول می‌شویم
فکر می‌کنید با این‌همه سیل و طوفان و خشک‌سالی و درد و بلایی که قرار است سرمان بیایید وقت می‌کنیم که کار و فعالیت تجاری داشته باشیم و پولی توی جیبمان می‌ماند تا خسارت‌های سیل‌های بعدی و زلزله‌های بعدتر و طوفان‌های بعدتر را جبران کنیم؟!

قطب آب می‌شود
این را هر بچه کوچکی می‌داند که با گرم شدن هوا یخ‌ها آهسته‌آهسته گرم می‌شوند. از بین رفتن یخچال‌های موجود در قطب شمال و جنوب یکی از نگران‌کننده‌ترین اثرات گرم شدن زمین است. تصورش را هم نمی‌توانید بکنید که با آب شدن آن‌همه برف و یخ چه کشورهایی برای همیشه به زیر آب خواهند رفت.

آتش می‌گیریم
شاید ندانید که مناطق گرم و خشک  همینجوریش سرشان درد می‌کند که توی فصل گرما داغ کرده و  آتش بگیرند حالا تصور کنید بعد از گرم شدن زمین چه اتفاقی در این مناطق خواهد افتاد؟!

طوفان‌های خرابکار و رعدوبرق‌های مرگبار
شاید ندانید که طوفان بر اثر تغییرات حرارت به وجود می‌آید با گرم شدن زمین تعداد طوفان‌ها و قدرت تخریبشان حدود ۵۰ درصد  افزایش پیداکرده است. هر چه هوای اطراف و سطح اقیانوس‌ها گرم‌تر شود طوفان‌ها مخرب‌تر خواهد شد. تازه با توجه به افزایش دما و رطوبت باید منتظر افزایش رعدوبرق‌های خطرناک‌تر هم باشیم.

شاید یخ بزنیم
شاید بگویید این آخری که حتماً شوخی است اما با گرم شدن زمین و تغییراتی که این پدیده در کره زمین درست کرده است ممکن است که حجم بیشتری از نور خورشید توسط اقیانوس‌ها جذب شده و باعث کاهش دما و به وجود آمدن امواج سرمای قطبی در جهان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.