به تازگی حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که بخش عمده ای از ۲/۵ میلیون خانه خالی در کشور در تملک بانک هاست.

بخشی از ۲/۵میلیون مسکن خالی در تصرف بانک ها

قدس آنلاین - به تازگی حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که بخش عمده ای از ۲/۵ میلیون خانه خالی در کشور در تملک بانک هاست.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی فشار زیادی برای فروش خانه های خالی بر بانک ها وارد کرده معقتد است که ۲/۵ میلیون مسکن خالی نشان دهنده احتکار نیست، بلکه خانه های خالی عرضه شده اما جریان سوداگری که در جامعه حاکم شده موجب افزایش قیمت مسکن شده است.

به گفته کارشناسان حوزه مسکن سوداگری در بخش زمین و مسکن از نیمه‌های سال ۸۶ موجب افزایش چشمگیر تعداد واحدهای مسکونی و احتکار در این بازار شد، چرا که سازندگان  به فکر استفاده از این ظرفیت افتادند و ترجیح دادند که به‌جای فروش، واحدهای خود را کلید نخورده نگه‌ دارند تا با اوج گرفتن قیمت ها، نان بیشتری از این محل به خانه ببرند. ولی قیمت ها به جایی رسید که دیگر نه خریداری توان پرداخت مبلغ خانه را داشت و نه صاحب‌ خانه‌ ها حاضر بودند که واحد خود را به قیمت پایین ‌تر بفروشد و بدین ترتیب آمار خانه های خالی سر به فلک کشید.

* بانک ها بزرگترین سوداگران مسکن

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به وجود خانه‌های خالی در کشور می گوید: بسیاری از خانه‌های لوکس که امروز با آنها در شهرهای بزرگ مواجه هستیم متعلق به بانک ها هستند و بزرگترین سوداگری در حوزه مسکن توسط بانک ها انجام شده است.

وی معتقد است که در راستای اصلاح قوانین و برخورد با چنین اقداماتی در حوزه مسکن اتفاق خاصی رخ نداده و این سیاست ها همچنان ادامه دارد.

علیرضا سلطانی کارشناس خبره بانکی هم در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه املاک در تملک بانک آنهایی هستند که به جای بدهی پرداخت نشده مشتری گرفته وتملک شده اند، می گوید: طبق دستور بانک مرکزی املاک تملیکی باید به سرعت در مزایده فروخته شود.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت رکود مسکن واحدها به قیمت پایه هم خریدار ندارد، خاطرنشان می کند: اگر واحدهای مذکور به قیمت پایه مشتری نداشته باشند بعد از چند بار مزایده به تملک بانک در می آیند.

سلطانی تصریح می کند: قیمت  خانه ها بر اساس معیارهای ارزش گذاری توسط بانک طوری تعیین می شود که پوشش بدهی مشتری را بدهد و در عین حال  کمتر از آن هم نباشد.

* تملک خانه های بدهکاران

ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان نیز به خبرنگار قدس می گوید: آمار روشنی در زمنیه اینکه خانه های خالی در تملک چه کسانی ایست وجود ندارد، ولی یک سری آمارهایی که ما داریم می گویند واحدهای بدون سکنه حدود ۴۰۰ تا  ۵۰۰ هزار واحد در روستاهاست که به خاطر مهاجرت خالی شده اند، یک بخشی هم در بافت های فرسوده هستند و تعدادی از واحدها نیز مربوط به خانه دومی ها هست و بخش هم واحدهای لوکس هست که هر فردی آنها را نمی خرد.

وی می افزاید: بخشی از واحدهای خالی نیز در اختیار انبوه سازان است که آن ها را با دریافت تسهیلات از بانک ها ساخته اند ولی به دلیل رکود روی دستشان مانده است و عملا چون سهم بانک ها نیز از این محل پرداخت نشده، سند در رهن بانک باقی مانده است.

وی معتقد است برای پیش بینی وضعیت بازار مسکن باید منتظر برنامه های دولت دوزادهم و وزیر جدید باشیم.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور نیز با اشاره به این‌ که برخی می ‌گویند ۵/۲ میلیون خانه بدون استفاده و خالی در کشور، خانه‌های لوکس هستند، عنوان می کند: این خانه ها شامل واحدهای معمولی تا لوکس است وعدم توانمندی مردم به خرید مسکن یکی از دلایلی است که این تعداد خانه خالی در کشور داریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.