ساحل عباسی: سردار محمود امینی، جانباز 70 درصد، از دلاورمردانی است که در ایام دفاع مقدس در تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) حضور داشته است. امروز در گفت‌وگو با یکی از بازماندگان آن روزهای دفاع مقدس که در ماه مبارک رمضان تیر سال 61 به وقوع پیوسته است، خاطرات آن روزهای گرم و پرالتهاب را از زبان یکی از افرادی که در 2 مرحله از عملیات رمضان حضور داشته است، مرور می‌کنیم.

انهدام ماشین جنگی دشمن، دستاورد عملیات رمضان

او درباره این عملیات چنین می‌گوید: عملیات رمضان نخستین عملیات نظامی‌ ایران پس از آزادسازی خرمشهر بود. آن زمان ما در تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) بعد از عملیات بیت‌المقدس و تهاجم اسرائیل و اشغال جنوب لبنان، مأمور اعزام به سوریه شدیم. به همین دلیل نتوانستیم در آغاز عملیات رمضان در کنار سایر رزمندگان سپاه و ارتش باشیم. یگان ما در سومین مرحله از 5 مرحله عملیات وارد کارزار شد، به نحوی که تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) در 2 مرحلة سوم و پنجم حضور جانانه‌ای از خود به نمایش گذاشت. عملیات رمضان تداوم عملیات الی ‌بیت‌المقدس بود و در 4 محور و 5 مرحله طراحی و اجرا گردید تا با عبور از خط مرز بین‌المللی، یک زمین مثلثی‌شکل به 1600 کیلومتر مربع تصرف شود. این منطقه از شمال به کوشک و طلاییه و پاسگاه‌های مرزی در جنوب هویزه و حاشیه جنوبی هورالهویزه و از غرب به اروند در نقطه تلاقی دجله و فرات به نام «القرنه» تا شلمچه در غرب خرمشهر و از شرق به خط مرزی شمالی- جنوبی و از کوشک تا شلمچه منتهی می‌شد. برنامه‌ریزی‌ها بر آن بود که عملیات بیت‌المقدس با اجرای عملیات رمضان تکمیل شود تا نقطه اتکایی برای کشور باشد، مبنی بر اینکه مطمئن شویم که دشمن دیگر امکان حمله مجدد به مناطق آزادشده را ندارد و مهم‌ترین مسئله، تأمین امنیت اروندرود و خنثی‌سازی ادوات وآتش توپخانه دشمن بود.

دشمن متوجه استراتژی نظامی‌ ما شده بود

وی ادامه می‌دهد: عملیات رمضان در شامگاه 22 تیر سال 1361 از پاسگاه زید به سمت شلمچه و به سمت غرب آغاز شد. در حالی که قرار بود مطابق نقشه، عملیات در 3 مرحله انجام شود اما موانع موجود که رزمندگان ما را غافلگیر کرد، مانع از رسیدن سریع‌تر به اهداف مورد نظر شد. در حالی که درعملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس دشمن موانع زیادی در سر راه رزمندگان ایجاد نکرده بود، بنابراین عملیات‌های یادشده با سهولت بیشتری نسبت به عملیات رمضان پیشروی داشت. دشمن در عملیات قبلی متوجه چگونگی استراتژی نظامی‌ ما شده بود، بنابراین در عملیات رمضان می‌دانست که نیروهای ایرانی به چه شکلی وارد عمل خواهند شد. بنابراین با ایجاد موانع متعدد موجب 5 مرحله‎‌ای‌شدن عملیات گشت.

سردار امینی می‌افزاید: یکی از این موانع کانالی بود که به موازات اروندرود به طول 20 کیلومتر کشیده شده بود؛ کانالی چندمنظوره که یکی از کاربردهای آن دفاعی بود، کانالی پر از آب که اتفاقاً در آن ماهی پرورش داده می‌شد! در کنار آن خاکریزهای مثلثی‌شکلی که به سمت کوشک و طلاییه ایجاد شده بود با دژهای بلند و محکم تا در برابر نیروهای ایرانی حالت پدافندی به خود گرفته بود. این موانع، مانع از تصرف اهداف رزمندگان اسلام شد. نیروها به‌ناچار روز بعد به عقب بازگشتند. 24 تیرماه دومین مرحله عملیات آغاز شد. این بار نیز توجه دشمن به چگونگی انجام عملیات منجر به عدم دسترسی به اهداف مورد نظر شد.

حماسه آرپی‌جی‌زن‌ها

تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) که برای کمک به لبنان عازم سوریه شده بود، آن زمان بنا به پیام امام خمینی(ره) که فرموده بودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، به ایران بازگشت؛ هرچند که حاج احمد متوسلیان در مسیر سفارت ایران در بیروت ربوده شد وهیچ‌گاه به وطن بازنگشت. ما برآن شدیم تا طبق فرموده حضرت امام(ره) عزممان را پیروزی بر رژیم بعثی قرار دهیم. با فرماندهی شهید همت نیروها سازماندهی مجدد شدند و این مرحله تا شب عید فطر به طول انجامید. شب عید فطر، عملیات سوم بین کوشک و شلمچه آغاز شد و رزمندگان ایرانی به سمت جنوبِ همان کانال پرورش ماهی و دیگری به سمت  خاکریزهای مثلثی به سمت غرب حرکت کردند. ما در یگان 27 به سمت کانال پرورش ماهی رفتیم. دشت بزرگی پیش روی ما بود. تیرماه و گرمای شدید جنوب کشور و عطش بی‌آبی طاقت نیروها را طاق کرده بود. با توجه به انجام 2 مرحله از عملیات رمضان، دشمن با هوشیاری بیشتری برای مقابله آماده شده بود، به نحوی که با استقرار تانک‌ها و نفربرهای فراوان خود را در برابر حملات آماده کرده بود. گردان ما به نام «حمزه سیدالشهدا» با 70 تانک و نفربر دشمن مواجه شد اما خوشبختانه در سومین مرحله از عملیات رمضان شاهد بودیم که نیروی‌ها ایرانی با قوت تمام با آرپی‌جی دنبال تانک و نفربرها می‌دویدند تا به‌راحتی آن‌ها را منهدم کنند.

در آن مرحله نزدیک به 700 تانک دشمن منهدم شد. نزدیک صبح از طریق بی‌سیم به گردان اعلام شد که جناحین نتوانستند به مواضع ازپیش‌تعیین‌شده برسند بنابراین باید هرچه سریع‌تر به عقب بازگردید. متأسفانه علی‌رغم اینکه بچه‌ها در سومین مرحله پیشروی کرده بودند و تعداد کثیری از تانک‌ها و نفربرهای دشمن منهدم شده بود، ناچار به بازگشت به سمت اهواز شدیم.

در مرحله چهارم عملیات تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) حضور نداشت اما  در آخرین مرحله، رزمندگان با هوشیاری کامل وارد عمل شدند. در فاصله ایجادشده نیروها توانستند خود را بازسازی کنند تا ضربه نهایی قابل توجهی به دشمن وارد کنند و تسلیحات دشمن را به‌سادگی منهدم سازند.

دستاوردهای عملیات چه بود؟

سردار امینی می‌افزاید: مرحله پنجم و پایانی که تلاش نهایی و اصلی این عملیات بود، در 6 شهریور 1361 از شمال پاسگاه زید و در حد فاصل دژ مرزی عراق و خاکریزهای مثلثی آغاز شد. در آغاز درگیری و نبرد، همه چیز طبق طرح فرماندهان ایرانی پیش رفت و نیروهای ارتش و سپاه توانستند خاکریزی مناسب و 2 جداره در جناح شمالی دشمن بسازند اما از آنجایی که دقت کافی در ساخت آن به کار نرفت، دشمن توانست 5 کیلومتر در آن رخنه کند. دراین مرحله 130 دستگاه تانک و نفربر منهدم و 11 دستگاه نیز به غنیمت گرفته شد و همچنین 800 تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی‌ شدند. بنابراین در این عملیات هزار و 97 دستگاه تانک و نفربر منهدم شد و 50 دستگاه تانک و نفربر به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد؛ هرچند که فقط محدوده پاسگاه زید عراق به وسعت 400 کیلومترمربع تصرف و لشکر 9 زرهی عراق به‌طور کامل منهدم شد و هدف اصلی تأمین نشد. اما این عملیات یک اقدام مثبت بود زیرا منجر به انهدام ماشین جنگی دشمن شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.